Система науково-методичної роботи на основі моніторингових досліджень якості нововведень
Освіта є визначальною умовою забезпечення сталого розвитку суспільства, його фундаментом, рушійною силою для реалізації необхідних суспільних змін, вона зв’язує зростаючу людину з культурою, робить її не тільки носієм мислення та діяльності, але і джерелом творчої еволюції. Тому пріоритетним завд
анням освіти у XXI столітті є перехід до нової стратегії інноваційно-гуманного типу, розвиток критичного та креативного мислення, орієнтованого на гармонійне майбутнє.Одним з ключових завдань реалізації стратегії сталого розвитку є відповідна освіта, основною метою якої є підготовка майбутніх поколінь до нових умов життя, виховання відповідальної, стратегічно-мислячої особистості, яка живе і діє згідно з пріоритетами та цінностями сталого розвитку. На реалізацію основної стратегічної мети експериментальної діяльності спрямована науково-методична робота комунального закладу "Навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – академічний ліцей № 15" м. Дніпродзержинська, в рамках якої була розроблена Програма дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування механізмів трансформації регіональної системи освіти для сталого розвитку на термін 2009-2015 р. р.". Відповідно до Програми в освітньому закладі за ініціативою директора працює проектний центр, в якому здійснюють експериментальну діяльність наступні наукові проекти:
1. Управлінська компетентність (Сачава Н. М., заступник директора з навчально-виховної роботи):
- Школа науково-методичного супроводу інноваційної діяльності.
- Проект "Поведінкові моделі".
- Модель відносин в системі різних типів організаційних культур.
- Конструктор сучасного уроку.
2. Методсупровід (Андрушко І. А., заступник директора з науково-методичної роботи).
3. Діамоніторинг (Логвіна О. В., заступник директора з освітнього процесу).
4. До вершин здоров’я (Зайцева З. В., заступник директора).
5. ДОЛ (духовна організація людини) (Глинська Н. С., практичний психолог).
6. Соціум:конституційне право (Гречко В. Є., Шевченко Н. В., соціальні педагоги).
Протягом другого етапу експерименту в системі науково-методичної діяльності закладу визначені вектори випереджального розвитку НВК-ДАЛ № 15:
- апробація моделі школи випереджаючої освіти для сталого розвитку – школи філософії життя;
- духовні домінанти сучасної освіти;
- науково-методичний супровід експериментальної діяльності педагогів;
- культурологічний підхід до організації освітньої діяльності закладу;
- методики та технології випереджаючої освіти;
- синергетична модель управління: діагностика, моніторинг, прогнозування;
- синтез критичне та креативне мислення як фактор забезпечення якості освіти;
- цінності життя, освіти та людини.
Результативність системи науково-методичної діяльності освітнього закладу неможлива без моніторингових досліджень, які визначають ступінь якості нововведень. Саме діагностика сприяє стимулюванню діяльності учнів та педагогів освітнього закладу, об'єктивному оцінюванню їхньої роботи; виявленню нових починань, нововведень, орієнтирів невикористаних можли-востей; виявленню істотних утруднень, з'ясуванню їхньої природи, наданню допомоги щодо їх подолання і в кінцевому результаті — підвищенню якості навчання учнів.
На кожному етапі випереджального вектора освіти в педагогічному колективі проводились моніторингові дослідження, а саме:
- діагностика рівня духовного розвитку вчителів;
- саморефлексія упровадження принципів сталого розвитку;
- кваліметрія освітньої діяльності;
- конструктор навчальної програми;
- прогностична лінійка сучасного уроку;
- прогностична лінійка професійного зростання педагога;
- квадрант-аналіз;
- ІКТ-технологія рівня критичного мислення педагогів;
- експертиза готовності педагогів до впровадження методик та технологій випереджаючої освіти;
- діагностична модель "Діяльність вчителя в навчальному процесі";
- моніторингові дослідження ступеня ефективності впровадження освітніх інновацій та їх впливу на якість освіти;
- діагностика рівня мотивації педагогів до впровадження інноваційних методів та методик;
- моніторинг інноваційних процесів в освітньому просторі закладу;
- педагогічне спостереження "Самоосвітня діяльність педагог";
- анкетування з питань розвитку професійної компетентності педагогів.
Експериментальна апробація діагностичного інструментарію та проведення моніторингових досліджень якості нововведень сприяли створенню системи науково-методичного супроводу вчителів. Відповідно до результатів моніторингових досліджень розробляються супровідні програми, які презентуються на засіданнях Ради педагогічного колективу, науково-методичної ради; циклових кафедр тощо. Такими колективними творчими справами стали:
1. Науково-практична конференція "Духовні домінанти школи філософії життя"
2. Ради педагогічного колективу:
- "Креативна освіта-виклик сучасності".
- "Моніторинг освітнього процесу - основа проектно-рефлексивної методики педагога".
- "Школа філософії життя: інновації, методології, культурні фактори".
- "Упроваджуємо різні типи культур в освітній процес".
- "Моделюємо соціально-успішну школу майбутнього".
- "Становлення сучасної людини у просторі духовності".
- "Від синергетичного світогляду до нових моделей поведінки".
Упродовж останніх років система науково-методичного супроводу тісно пов’язана з створенням в освітньому закладі центру інформаційно-комунікацій-них технологій, який забезпечує можливість професійного росту кожному педагогу.
На базі центру ІКТ проводяться діагностичні та моніторингові дослідження якості нововведень, розробляються супровідні картки і програми для всіх категорій вчителів, забезпечується випереджальне моделювання: моделі професійного розвитку педагогічних кадрів освітнього закладу, інноваційні моделі педагогічного досвіду, моделі самоосвітньої діяльності, моделі супроводу педагога щодо дослідження індивідуальної науково-методичної проблеми, які б задовольнили потреби педагогічних працівників різних спеціальностей і категорій. Вагомим напрямом інформаційного та науково-методичного забезпечення педагогів закладу є створення сайту, електронної бібліотеки, очного і заочного дистанційного консультування на базі ресурсів Інтернету тощо.
Прискорити процес формування та функціонування нової систем освіти може також "формування у людей нової системи цінностей, що надасть освіті випереджаючого по відношенню до становлення інших соціальних структур суспільства сталого розвитку характеру, адже сама освіта виконує функцію проектування, моделювання соціальних відносин" [1]. Саме соціальна домінанта сталості у системі Природа-Суспільство-Людина представила можливість розробити систему моделей поводження вчителя та учня на основі моніторингових досліджень: поведінкова модель вчителя у просторі духовності учня; мовленнєві моделі взаємодії учасників освітнього процесу; управлінські моделі поводження тощо.
Особливість управління НВК-ДАЛ № 15 – школи філософії життя у контексті освіти для сталого розвитку полягає у створенні системи науково-методичної діяльності закладу на основі моніторингових досліджень якості нововведень.
Список використаних джерел
- Романенко М. І. Випереджаюча освіта для сталого розвитку як механізм модернізації вітчизняної освіти / М. І. Романенко // Сучасні навчальні заклади. -2010. С. 15.