Система науково-методичної роботи на основі моніторингових досліджень якості нововведень

Освіта є визначальною умовою забезпечення сталого розвитку суспільства, його фундаментом, рушійною силою для реалізації необхідних суспільних змін, вона зв’язує зростаючу людину з культурою, робить її не тільки носієм мислення та діяльності, але і джерелом творчої еволюції. Тому пріоритетним завд анням освіти у XXI столітті є перехід до нової стратегії інноваційно-гуманного типу, розвиток критичного та креативного мислення, орієнтованого на гармонійне майбутнє.

Одним з ключових завдань реалізації стратегії сталого розвитку є відповідна освіта, основною метою якої є підготовка майбутніх поколінь до нових умов життя, виховання відповідальної, стратегічно-мислячої особистості, яка живе і діє згідно з пріоритетами та цінностями сталого розвитку. На реалізацію основної стратегічної мети експериментальної діяльності спрямована науково-методична робота комунального закладу "Навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів – академічний ліцей № 15" м. Дніпродзержинська, в рамках якої була розроблена Програма дослідно-експериментальної роботи за темою "Формування механізмів трансформації регіональної системи освіти для сталого розвитку на термін 2009-2015 р. р.". Відповідно до Програми в освітньому закладі за ініціативою директора працює проектний центр, в якому здійснюють експериментальну діяльність наступні наукові проекти:

1. Управлінська компетентність (Сачава Н. М., заступник директора з навчально-виховної роботи):

  • Школа науково-методичного супроводу інноваційної діяльності.
  • Проект "Поведінкові моделі".
  • Модель відносин в системі різних типів організаційних культур.
  • Конструктор сучасного уроку.

2. Методсупровід (Андрушко І. А., заступник директора з науково-методичної роботи).

3. Діамоніторинг (Логвіна О. В., заступник директора з освітнього процесу).

4. До вершин здоров’я (Зайцева З. В., заступник директора).

5. ДОЛ (духовна організація людини) (Глинська Н. С., практичний психолог).

6. Соціум:конституційне право (Гречко В. Є., Шевченко Н. В., соціальні педагоги).

Протягом другого етапу експерименту в системі науково-методичної діяльності закладу визначені вектори випереджального розвитку НВК-ДАЛ № 15:

  • апробація моделі школи випереджаючої освіти для сталого розвитку – школи філософії життя;
  • духовні домінанти сучасної освіти;
  • науково-методичний супровід експериментальної діяльності педагогів;
  • культурологічний підхід до організації освітньої діяльності закладу;
  • методики та технології випереджаючої освіти;
  • синергетична модель управління: діагностика, моніторинг, прогнозування;
  • синтез критичне та креативне мислення як фактор забезпечення якості освіти;
  • цінності життя, освіти та людини.

Результативність системи науково-методичної діяльності освітнього закладу неможлива без моніторингових досліджень, які визначають ступінь якості нововведень. Саме діагностика сприяє стимулюванню діяльності учнів та педагогів освітнього закладу, об'єктивному оцінюванню їхньої роботи; виявленню нових починань, нововведень, орієнтирів невикористаних можли-востей; виявленню істотних утруднень, з'ясуванню їхньої природи, наданню допомоги щодо їх подолання і в кінцевому результаті — підвищенню якості навчання учнів.

На кожному етапі випереджального вектора освіти в педагогічному колективі проводились моніторингові дослідження, а саме:

  • діагностика рівня духовного розвитку вчителів;
  • саморефлексія упровадження принципів сталого розвитку;
  • кваліметрія освітньої діяльності;
  • конструктор навчальної програми;
  • прогностична лінійка сучасного уроку;
  • прогностична лінійка професійного зростання педагога;
  • квадрант-аналіз;
  • ІКТ-технологія рівня критичного мислення педагогів;
  • експертиза готовності педагогів до впровадження методик та технологій випереджаючої освіти;
  • діагностична модель "Діяльність вчителя в навчальному процесі";
  • моніторингові дослідження ступеня ефективності впровадження освітніх інновацій та їх впливу на якість освіти;
  • діагностика рівня мотивації педагогів до впровадження інноваційних методів та методик;
  • моніторинг інноваційних процесів в освітньому просторі закладу;
  • педагогічне спостереження "Самоосвітня діяльність педагог";
  • анкетування з питань розвитку професійної компетентності педагогів.

Експериментальна апробація діагностичного інструментарію та проведення моніторингових досліджень якості нововведень сприяли створенню системи науково-методичного супроводу вчителів. Відповідно до результатів моніторингових досліджень розробляються супровідні програми, які презентуються на засіданнях Ради педагогічного колективу, науково-методичної ради; циклових кафедр тощо. Такими колективними творчими справами стали:

1. Науково-практична конференція "Духовні домінанти школи філософії життя"

2. Ради педагогічного колективу:

  • "Креативна освіта-виклик сучасності".
  • "Моніторинг освітнього процесу - основа проектно-рефлексивної методики педагога".
  • "Школа філософії життя: інновації, методології, культурні фактори".
  • "Упроваджуємо різні типи культур в освітній процес".
  • "Моделюємо соціально-успішну школу майбутнього".
  • "Становлення сучасної людини у просторі духовності".
  • "Від синергетичного світогляду до нових моделей поведінки".

Упродовж останніх років система науково-методичного супроводу тісно пов’язана з створенням в освітньому закладі центру інформаційно-комунікацій-них технологій, який забезпечує можливість професійного росту кожному педагогу.

На базі центру ІКТ проводяться діагностичні та моніторингові дослідження якості нововведень, розробляються супровідні картки і програми для всіх категорій вчителів, забезпечується випереджальне моделювання: моделі професійного розвитку педагогічних кадрів освітнього закладу, інноваційні моделі педагогічного досвіду, моделі самоосвітньої діяльності, моделі супроводу педагога щодо дослідження індивідуальної науково-методичної проблеми, які б задовольнили потреби педагогічних працівників різних спеціальностей і категорій. Вагомим напрямом інформаційного та науково-методичного забезпечення педагогів закладу є створення сайту, електронної бібліотеки, очного і заочного дистанційного консультування на базі ресурсів Інтернету тощо.

Прискорити процес формування та функціонування нової систем освіти може також "формування у людей нової системи цінностей, що надасть освіті випереджаючого по відношенню до становлення інших соціальних структур суспільства сталого розвитку характеру, адже сама освіта виконує функцію проектування, моделювання соціальних відносин" [1]. Саме соціальна домінанта сталості у системі Природа-Суспільство-Людина представила можливість розробити систему моделей поводження вчителя та учня на основі моніторингових досліджень: поведінкова модель вчителя у просторі духовності учня; мовленнєві моделі взаємодії учасників освітнього процесу; управлінські моделі поводження тощо.

Особливість управління НВК-ДАЛ № 15 – школи філософії життя у контексті освіти для сталого розвитку полягає у створенні системи науково-методичної діяльності закладу на основі моніторингових досліджень якості нововведень.

Список використаних джерел

  1. Романенко М. І. Випереджаюча освіта для сталого розвитку як механізм модернізації вітчизняної освіти / М. І. Романенко // Сучасні навчальні заклади. -2010. С. 15.