1396
Оцініть публікацію

Який він, справжній керівник навчального закладу?

Керівник… Скільки людей марить званням високопосадовця, вибудовуючи вектор саморозвитку! Скільки талановитої та креативної молоді замислюється про майбутню висотку педагогічної майстерності! Та що там скільки, якщо майже кожен, хто вступає на перші сходинки педагогічного плацдарму завдає собі омр іяну думку та самовіддано втілює її у практичне життя.

Проте замислювалися Ви над тим, хто такий керівник? Це не просто професійний лідер та талановитий педагог, це – лідер людяності, гідності та вихованості. Чи замислювалися Ви над тим, яким повинен бути керівник? Так. Але Ви висували головним чином професійну значущість, як домінантну рису посадовця. Це дійсно так, проте ще найціннішим скарбом для будь - якої людини, а особливо для майбутнього керівника, є кладень людських почуттів.

Мабуть це крамольна думка, яка для більшості немає такого суцільного значення, проте масове зацікавлення та симпатія чи авторитет відроджується не тільки завдяки сформованій педагогічній майстерності, а й людським вчинкам: звичайній посмішці, ввічливого ставлення, щирої зацікавленості професійними надбаннями своїх колег.

Для того, аби сформувати у своїй уяві чіткий образ справжнього керівника, слід мати чітку характеристику професійної та особистісної постаті високопосадовця.

Професійна характеристика керівника:

  • Компетентність. Завжди виконуйте будь-яку роботу на професійно високому рівні.
  • Лідерські та організаційні вміння й навички. Завдання керівника - концентрування основного двигуна педагогічної праці на ефективну реалізацію поставлених цілей.
  • Висока відповідальність. Вмійте відповідати не тільки за свої результати праці, а й за підлеглих, які виконують Ваші вимоги.
  • Навички творчого пошуку. Постійно перебувайте у процесі оновлення застарілих стандартів, норм, систем, впроваджуйте найсучасніші та респектабельні методики навчання – саме це приведе Вас і Ваш заклад освіти до успіху.
  • Гнучкість мислення. Відчувайте будь – яку ситуацію, вмійте швидко реагувати на складності та нестандартно вирішуйте проблемні питання. Не бійтеся радитися зі своїми підлеглими. Звертайте увагу на їхні думки – це може не тільки сприяти розв’язанню проблеми, а й надати можливість Вашим колегам відчути себе потрібними. Людина, яка справді потрібна своєму керівникові, наділена джерелом надзвичайної професійної енергії і здатна примножувати скарбницю педагогічної майстерності своїми творчими знахідками.
  • Висока працездатність, вдосконалення професійних рис та підвищення рейтингу освітніх послуг навчального закладу. Запам’ятайте, ще не менш важливою рисою високопосадовця є міцне здоров’я. Причинами професійних захворювань керівників стають підвищена нервова збудливість, порушення сну, серцево-судинні розлади. Тому вважається, що, якою би сильною не була людина, її здоров'я на керуючій посаді вистачить не більше ніж на 8 років. Але багато керівників ставляться до свого здоров'я зневажливо, прагнучи показати колективу приклад службового завзяття, не враховуючи, що їх здоров'я є фактором, який значною мірою визначає ефективність діяльності керованих ними колективів. Крім того, що Ви повинні вести здоровий спосіб життя, Вам необхідно проходити систематичні медичні обстеження. Адже здоров'я висококомпетентного, досвідченого керівника - це не тільки його особисте надбання, але і суспільна цінність для колективу, організації та держави.
  • Володіння теорією педагогічного менеджменту на досконалому рівні – це найголовніша риса сучасного керівника.
  • Підприємські навички.
  • Глибокі знання психології. Вмійте правильно та ефективно впливати на людей, враховуючи особисті психологічні якості кожного працівника. Запам’ятайте, не можна досягти бажаного результату через образу своїх підлеглих та авторитарний вплив на колектив. Примусьте людей працювати на користь власних інтересів через створення доброзичливої атмосфери в колективі, щирою зацікавленістю ідеями своїх підлеглих, наданням професійної допомоги чи поради у складній ситуації. І тоді люди будуть працювати з ентузіазмом не тільки заради свого навчального закладу, а й заради Вашої посмішки і відзнаки.
  • Саморозвиток і самоосвіта – невід’ємна складова Вашого професійного зростання. Якщо керівник кожну вільну мить займає себе додатковою самоосвітою, то й і підлеглий буде йти у цьому напрямку. Не можна примусити людей підвищувати рівень професіоналізму, якщо самому цього не робити.
  • Стресостійкість, керування власними емоціями та переживаннями. Запам’ятайте, людина, котра вміє володіти своїми емоціями, вміє керувати іншими.

Особистісна характеристика керівника:

  • Відкритість. Роз’яснюйте своїм підлеглим справжній стан речей. Рано чи пізно вони можуть про це дізнатися, але не від Вас і це буде не на користь Вашому професійному авторитету.
  • Постійно бачте навіть незначні рухи вперед у саморозвитку та самоосвіті працівників.
  • Цікавтесь своїми працівниками не тільки як професійними спеціалістами, але як звичайними людьми.
  • Вмійте похвалити працівника. Це одна із найважливіших рис керівника. Хваліть без задньої думки. Кожна людина, якою би вона не була, заслуговує на похвалу. Знаходьте час зробити це публічно, або тет. Працівник запам’ятає це надовго і наступного разу виконає цю роботу ще краще.
  • Простота у спілкуванні. Пам’ятайте, не можна ховатися за своєю посадою та намагатися залякати працівників звільненням. Це не як не скоїться Вам на користь, а тільки викличе невдоволення, обурення та колективну образу. Будьте простіше у спілкуванні, вмійте визнавати свої помилки, пожартувати над своїми недоліками. Тільки такий стиль спілкування допоможе уникнути непорозуміння в колективі. Запам’ятайте, поряд з Великим керівником і звичайний працівник відчуває себе Великим.
  • Справедливість завжди і у всьому. Вмійте визначати творчі внески підлеглих і обов’язково конструктивно це аргументувати. Для того, щоб не виникало питання «А чому не мене відмітили у цій справі?». Пам’ятайте, щоб не втратити бажання у підлеглих працювати на користь свого навчального закладу, Ви повинні чітко доводити свої думки.
  • Уміння критикувати. Не буває злетів без падінь. Тому, щоб зробити зауваження, заздалегідь обміркуйте як це Ви будете робити і де. Ні в якому разі не робіть це публічно, цей промах може назавжди образити людину і принизити її у очах інших. Зробіть це тільки наодинці, обмірковуючи кожну думку та підтверджуючи її реальними фактами.
  • Уміння слухати. Кожен керівник повинен вміти вислухати працівника, навіть якщо немає часу, знайти момент звернути увагу на проблему людини. Для Вашого підлеглого це буде особливою радістю, і він повірить в те, що найголовніша людина закладу, це не просто керівник, зацькований міністерськими догмами, це - Людина з Великим серцем, яка може допомогти завжди й кожному.
  • Приклад для різновікового населення. Кожну мить, не тільки у робочий час, а й у вільний, за Вами спостерігають учні, батьки учнів і колеги. Навіть, коли Ви йдете до магазину, на Вас звертають увагу: як Ви йдете, в якому одязі, з яким настроєм. Не можна розлаблятися ні на мить, якщо Ви обрали посаду високопосадовця. Підтверджуйте це звання завжди і у всьому.

Таким чином, справжній керівник – це особа, яка гармонійно поєднує в собі професійні та особистісні риси лідера педагогічної справи, очолює організацію, її структурно відокремлений виробничий або функціональний підрозділ і наділена повноваженнями приймати рішення щодо розпорядження виділеними йому матеріальними, фінансовими, трудовими ресурсами.

Для справжнього керівника керівництво – це не просто процес організації та контролю праці своїх підлеглих, це – стиль життя, який реалізується під час педагогічної повсякденної праці.

Отже, якщо Ви відчуваєте, що відповідаєте характеристиці справжнього керівника, сміливо беріться за цю посаду. І пам’ятайте, що справжній керівник тримає у своїх руках найголовніші важелі освітнього двигуна, і наскільки Він досконало буде володіти управлінською теорією та практикою буде залежати рівень освіченості українських громадян, відповідальність якісного показника української освіти європейським стандартам й розвиток важливих макроструктурних елементів освітнього процесу української держави.