Щасливий вчитель - мрія чи реальність?
Кожному з нас притаманне вроджене бажання бути щасливим. Спробуймо поміркувати, чи є щасливими ми, вчителі, а також наші учні, які є саме тими людьми з якими ми безпосередньо працюємо, спілкуємось і яких також щиро хочемо бачити щасливими. Упродовж навчального року, найбільшу радість викликає свя
то Останнього Дзвінка (дещо стурбовані лише батьки, які не знають, що робити з дітьми під час літніх канікул). Чому процес навчання, пізнання нового, розвитку і росту не приносить у шкільні стіни тих щасливих моментів, які теоретично мали б супроводжувати пору дитинства та учнівства?Можливо, ми шукаємо щастя не там, де треба. Ми покладаємо наші надії на щастя на інших людей та речі. Вчителі терпеливо чекають на гарний клас, розумних і дисциплінованих учнів, турботливих, доброзичливих, заможних батьків. У свою чергу, учні менш терпеливо сподіваються на "класного", веселого вчителя, який не перевантажує їх завданнями, не вчить жити, розуміє з півслова, та підтримує найнеймовірніші ідеї. У результаті бачимо нездійснені очікування і відчуття того, що щастя це лише вигадка мрійників. У чому ж справа?
На мою думку, найбільшою проблемою того, що ми не вміємо відчувати себе щасливими, є власне неприйняття. Нас не навчили приймати себе такими, які ми є, а відповідно ми не вчимо цього ні своїх учнів, ні власних дітей. Наше життя супроводжує порівняння. Це одна з найбільш вкорінених звичок. "Ти більше схожий на маму", "У Іринки чисте платтячко, а ти он яка неакуратна", "У Василька швидкість читання вища, ніж у тебе", "Петрик відмінник, а ти, нездара, весь у свого тата". І так більшість із нас навчились порівнювати себе з іншими.
Психологи кажуть, що порівнювання людини з кимось є смертю для справжнього задоволення самим собою. Ми, вчителі, робити порівняння вважаємо своїм професійним обов’язком. Під час підведення підсумків уроку, чи аналізу якоїсь роботи обов’язково вказуємо на кого рівнятись, а хто плямує честь учня, класу, школи, бо не знає таблички множення, теореми Піфагора, чи правила переносу слів. А давайте подумки поставимо себе на місце тієї дитини, яка не дотягнулась до рівня наших вимог. Що вона відчуває? Яке ставлення до неї класного колективу? Що вона думає про нас? І зрештою, чи наші наскрізь справедливі слова будуть для неї стимулом працювати краще? Нам потрібно запам’ятати, що правда без любові і милосердя – це напівправда.
Уявіть вашого учня, дитину, чоловіка, друзів повітряною кулькою, якої ви торкаєтесь гострим, як голка правдивим, справедливим словом. Чи допоможе це слово їм злетіти, літати, радіти, а чи завдасть непоправної шкоди. Деструктивна критика, якою ми так майстерно володіємо, нанесла більше шкоди, ніж усі війни. Особливо це стосується дітей, які мають відкриті серця, які вірять, що світ безпечний і доброзичливий.
Я не заперечую, що ми повинні вчити, вказувати на помилки, недоліки. Але давайте будемо робити це зичливо, з любов’ю і розумінням. Не всі учні нашого класу зможуть відмінно написати контрольну роботу з найрізноманітніших причин. Але це не применшує їх цінності, як людини, особистості.
Кожен з них має своє призначення у житті, і можливо для цього не обов’язково вміти записувати окисно-відновні рівняння реакції. Давайте вчитися робити підсумки уроку не порівнюючи учнів між собою, а порівнюючи роботу кожного з них вчора і сьогодні. І тоді, можливо, дитина захоче повторити вчорашній успіх, чи перевершити себе сьогоднішнього. Учень побачить, що він є цінним в очах вчителя, який помічає його старання, рух вперед чи падіння.
І тоді кожен шкільний день, кожен урок буде наповнювати серце тими радісними, щасливими моментами, які не залежать від того, що відбувається зовні, а які з’являються від внутрішньої роботи. І якраз тут і є, можливо, наша вчительська місія зауважити це старання, зусилля, підтримати його і дати дитині відчути задоволення, щастя, радість від розумової праці, від перемого над самим собою, від відчуття того, що я можу, вмію, розумію. Саме в цей момент, коли очі учня враз починають сяяти, у вчительському серці оселяється щастя. З’являється якесь незбагненне відчуття спроможності запалювати вогник пізнання у душі дитини.
І, напевно, це називається вчительським щастям, яке може відчути лише вчитель. Коли твій досвід, знання, старання, любов переливаються в іншу людину і починають своє самостійне життя. Учень з радістю і задоволенням іде на урок, працює, росте і мужніє. Він не завжди може пояснити, чому його вчителька така "класна", але виростає впевненою, щасливою людиною, яка переконана, що є цінною в очах світу.
І власне вміння позитивно сприймати себе, шукати і знаходити добро в інших людях, у всіх життєвих ситуаціях, повертає людину у її природній стан – бути щасливою.
Часто дітей порівнюють з квітами. Коли ми ідемо по квітучому полі, милуємось різнобарвною клумбою, чи заходимо у квітковий магазин – бачимо безліч різноманітних, не схожих одна на одну квітів. І навіть найнепримітніша з них є прекрасною, якщо до неї уважно придивитись.
Такими є і наші учні, а зрештою і всі люди, які нас оточують. Мені здається, що якби кожен з нас, як Поліанна з однойменної книжки Елеонор Портер, почав шукати добрі риси у всьому, що нас оточує, то наше серце, душа наповнились би незбагненною енергією любові, спокою, радості. Все це реально здійснити, якщо кожного дня робити лише маленькі речі: сказати добре слово, підбадьорити, усміхнутись, стримати слово, яке може завдати болю. І тоді щастя стане нашим вибором, це буде реальність яка нас оточує.
А найголовніше, що ми зможемо його поширювати по всіх стежинках нашого життя.