Урок біології за темою "Кров"
Цілі
Освітня:
- сформувати в учнів загальне уявлення про внутрішнє середовище організму, його склад у відносній постійності;
- визначити основні функції крові;
- формувати компетентнісне ставлення учнів до проблеми здоров'я та зд
Розвивальна:
- показати взаємозв'язок між будовою та функціями формених елементів крові;
- продовжити засвоєння методики «ажурної пилки»;
- розвивати увагу, мислення, спостережливість.
Виховна:
- удосконалення навичок самостійності, уміння організовувати свій робочий процес, повагу до оточуючих.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- розкрити поняття про внутрішнє середовище організму та його гомеостаз;
- визначити функції крові та її склад;
- використовувати знання про склад і функції крові для формування здорового способу життя.
Обладнання: підручник, таблиці «Склад крові», мультимедійна дошка, комп'ютер, зошит із надрукованою основою.
ХІД УРОКУ
І. Орієнтування учнів в темі. Мотивація
Учитель. Добрий день, діти! Подивіться на мене й один на одного, посміхніться. Адже нічого так не привертає уваги один до одного, навіть у дуже серйозних справах, як усмішка. А на нас сьогодні дійсно очікує дуже багато роботи - вивчити нову систему органів людини.
Пригадайте, що називають системою органів?
Які системи органів вам уже відомі?
Прослухавши вірш, я думаю, ви легко дасте відповідь на запитання: про яку систему органів сьогодні піде мова?
Тема сегодня у нас трудновата,
Ведь кровь изучаем мы с вами, ребята.
Вопрос «Из чего состоит человек»
Волнует людей не один уже век.
Так вот: мы без крови ну как без воды,
Как песня поет: ни туды, ни сюды.
Она кислород в организме разносит,
Его защищает и пищу дает.
Все то, что не нужно, долой выметает
И к норме тепла и давленья ведет.
Вірно, про кровоносну! Кровоносну систему ми вивчатимете впродовж 12-ти уроків у тематичному блоці «Кров і кровообіг». Тема, яку ми розглянемо сьогодні на уроці, перша в даному блоці має назву «Внутрішнє середовище організму. Функції і склад крові».
Як ви вважаєте, що таке кров, що ви про неї знаєте?
Чи може людина жити без крові? Чому?
Які ви знаєте обряди різних народів, пов'язані з кров'ю, приказки?
Слова «кров», «кровний», «кривавий» дуже співзвучні та близькоспоріднені, ми їх чуємо з дитинства. Поняття «життя», «смерть», «здоров'я», «війна» - різні за звучанням, але теж пов'язані з кров'ю.
«Кров людська не водиця, і проливати її не годиться» - глибоке розуміння миролюбності нашого українського народу.
Чи знаєте ви, що... (історична довідка)
Споконвіку з кров'ю пов'язували велику силу, нею скріплювали священні клятви, шлюби. Стародавні греки приносили кров у жертву богам, а їх лікарі лікували психічнохворих кров'ю здорових людей. Римські імператори приймали ванни з кров'ю молодих тварин, щоби повернути собі молодість. В Україні навесні хворим робили кровопускання, щоб омолодити організм.
ІІ. Етап цілевизначення
Учитель. Чи дійсно такі важливі знання про кров? Може, не потрібно глибше вивчати цей матеріал, адже багато що нам вже відоме? Де ж ви зможете застосувати свої знання на тему «Кров»?
Відповіді учнів.
Отже, після закінчення сьогоднішнього уроку ви зможете:
- дати характеристику внутрішньому середовищу організму;
- розкрити суть понять «гомеостаз», «плазма крові», «еритроцити», «лейкоцити», «тромбоцити», «фізіологічний розчин»;
- визначити функції крові.
Учитель на даному етапі використовує мультимедійну дошку, демонструючи слайди введення в тему блоку й урок.
Нам допоможуть в цьому підручник «Біологія людини», зошит з надрукованою основою та ваша активна робота, яку ви самі оціните в кінці уроку.
ІІІ. Етап проектування
Учитель. Пропоную побудувати роботу над темою за таким планом:
- Внутрішнє середовище організму.
- Дифузія й осмос.
- Функції крові.
- Склад крові.
- Тестове оцінювання за матеріалом теми уроку.
Запропонований план учитель демонструє на мультимедійній дошці.
У вас є доповнення до плану? Учитель вносить корективи до плану, ураховуючи пропозиції учнів, вносить корективи в мультимедійну презентацію теми.
ІV. Етап організації виконання плану навчальної діяльності
Учитель. Приступимо до виконанню нашого плану діяльності. Сьогодні на уроці, вивчаючи зміст § 22 за підручником, пропоную попрацювати вам у парах за методом «ажурної пилки».
Який ряд бажає працювати над п. 1 «Внутрішнє середовище організму», п. 2 «Яке значення крові?» та п. 3 «Який склад крові?»
Кожний ряд отримує завдання опрацювати інформацію й оволодіти нею на рівні, достатньому для обміну з іншими.
1-й ряд. Прочитайте п. 1 § 22 «Внутрішнє середовище організму». Виділіть основні терміни.
2-й ряд. Прочитайте п. 2 пункт «Склад крові» й теж зверніть увагу на терміни.
3-й ряд. Прочитайте п. 3 «Значення крові» й виділіть терміни.
Технологія «ажурна пикла» використовується для створення на уроці ситуації, яка допоможе учням працювати разом для засвоєння великої кількості матеріалу за короткий проміжок часу.
Ознайомившись із новим матеріалом, діти створюють нові експертні групи:
ІІ варіант І ряду - І варіант ІІ ряду.
ІІ варіант ІІ ряду - І варіант ІІІ ряду.
Учитель. Питання, яке розкриває поняття дифузії й осмосу, залишаю за собою та поясню вам на наочному досвіді. Після цього досвіду спробуйте відповісти на запитання: Чи можемо ми при втраті крові додати просто воду, для підтримки постійного об'єму крові?
Постановка проблемного запитання. Учні по черзі обмінюються своїми знаннями з вивченого матеріалу. Далі учні повертаються в домашні групи й обмінюються інформацією, отриманою в експертних групах.
Учитель. Вам зрозумілий матеріал, з яким ви ознайомились? Чи є запитання, які необхідно обговорити разом?
Обговорюємо й заповнюємо таблицю, записану на дошці.
Далі відбувається рефлексія результатів роботи учнів у «ажурній пилці».
Склад і функції внутрішнього середовища
Склад внутрішнього середовища | Місце розташування | Функції |
Кров | Серце та кровоносні судини | дихальна; |
Лімфа | Лімфатична система | Постачання рідини у кровоносне русло; |
Тканинна рідина | Проміжки між клітинами всіх тканин | Проміжне середовище між кров'ю та клітинами; |
Учитель. Користуючись підручником і знаннями, які ви отримали, обмінюючись інформацією, давайте пригадаємо: що складає внутрішнє середовище організму? (Кров, лімфа та тканинна рідина).
Для забезпечення нормальної життєдіяльності клітин тіла кров, лімфа та тканинна рідина повинні мати визначений і достатньо постійний склад. Як називається постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі? (Гомеостаз.)
Що підтримується на постійному рівні у людини? (Температура тіла, артеріальний тиск, кислотно-лужний баланс.)
Завдяки яким органам ця постійність забезпечується й регулюється? (Органами дихання, кровообігу, травлення, а регулюється - нервовою й ендокринною системами.)
Які ще терміни ви виділили в тексті параграфа? (Гомеостаз, плазма крові, еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, фізіологічний розчин.)
Демонстрація слайдів на мультимедійній дошці.
Обмін речовин між кров'ю, тканинною рідиною та лімфою відбувається за допомогою дифузії й осмосу. Ви пам'ятаєте з курсу фізики, що таке дифузія? Дифузія - це рух молекул та іонів з ділянки з високою концентрацією в ділянку з нижчою концентрацією. Дифузія може протікати в різних напрямках, при цьому кожний тип молекул рухається у своєму напрямку.
Осмос - перехід молекул розчинника з ділянки вищої їх концентрації в ділянку нижчої концентрації через напівнепроникну мембрану. На прикладі досліду ми розглянемо ці явища.
Дослід. 3 шматочки картоплі помістимо: а) у дистильовану воду; б) у 0,9 % розчин хлориду натрію; в) у 10 % розчин хлориду натрію.
Учитель. Через деякий час поспостерігаємо результати.
А - гіпотонічний. Вода проникає у клітину та внаслідок тиску розриває мембрану.
Б - ізотонічний. Об'єм клітини не змінюється, оскільки через плазматичну мембрану в обох напрямках проходять рівні потоки води.
В - гіпертонічний. Клітина втрачає воду, мембрана зморщується.
V. Контрольно-оцінювальний етап
Учитель. Останній пункт нашого плану контрольно-оцінювальний. Ви самостійно виконаєте завдання, потім обміняєтесь роботами та перевірите відповіді один одного, які ми обговоримо разом.
Кожна правильна відповідь принесе вам один бал. Запитання в кожного на столі, у лекції-парадоксі знайдіть помилку та виправте прямо в тексті, а решту запитань виконайте за тестовою формою.
Лекція-парадокс
В організмі людини кров складає близько 15 % загальної маси тіла. До формених елементів крові належать еритроцити, тромбоцити й антитіла. Постійність умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі називають гемолізом.
Тестова перевірка знань на тему «Внутрішнє середовище організму. Функції та склад крові».
Діти вибирають правильний варіант відповіді із запропонованих індивідуалізованих тестових завдань.
Підбиття підсумків
Учитель. Кров - це рідка сполучна тканина, яка виконує такі функції (відповідають діти): дихальну, видільну, захисну, живильну, терморегуляційну, регулювальну, гомеостатичну.
І складається на (відповідь дітей 90 %) з води, формені елементи складають (відповідь дітей 45 %) об'єму цілісної крові та (відповідь дітей 55 %) припадає на частку плазми.
Утрата води при рясному потовиділенні може зменшити об'єм плазми до 50 % об'єму крові, а вживання великої кількості води - збільшити до 60 %.
При втраті крові хворому можна її недостатню кількість замінити фізіологічним розчином.
Діти, чи вам цікаво було на уроці? А що вам запам'яталося більше за все? Чи досягли ми мети? Які знання ви отримали, що вам зможуть згодитись у подальшому житті?
Домашнє завдання. Опрацювати § 22 за підручником, відповісти на запитання в зошиті, с. 46, підготуватись до уроку-консиліуму на тему «Еритроцити, їх будова та функції. Групи крові» (Організується ініціативна група учнів.)
Дякую, діти, за співпрацю, активну допомогу у проведенні уроку. Успіхів вам!
Автор: С. Таранко