708
Оцініть публікацію

Портфоліо, як засіб творчого розвитку особистості

Майже всі діти ідуть в школу з бажанням вчитися та з часом це бажання у частини учнів зникає. Натомість приходить незадоволення школою. В постійній напрузі, часом рутинній роботі ми просто забуваємо одну дуже важливу річ: будь яка людина прагне до самовдосконалення.

Поліпшення результатів своєї діяльності в багатьох випадках виступає основним мотивом творчої роботи.

Творча особистість в деякій мірі постійно змагається сама з собою, прагнучи перевершити свої попередні досягнення, піднятися на більш високий рівень, вирішити проблему по іншому у більш оригінальний і незвичний спосіб. Таким чином реалізується основна соціальна потреба людини – потреба в успіху. Оце людське бажання може стати значним стимулом завдяки якому вчитель в змозі активізувати навчальну діяльність, поліпшити мотивацію навчання школярів.

З приходом до школи дитина має усвідомити що навчальний процес надає їй широкі пізнавальні можливості.

Задоволення навчально-пізнавальних потреб, які є домінуючими для молодшого школяра, дає змогу учневі сприймати себе як активного учасника навчального процесу, від якого багато чого залежить у самовдосконаленні.

Своєчасно і об’єктивно подана інформація про особистісні досягнення школяра це додатковий стимул до розвитку і самовдосконалення, вважливий чинник стимулювання навчальної мотивації учня.

Кращим засобом для цього служить портфоліо, яке дає уявлення про сам процес розвитку дитини. Ведення портфоліо з відображенням здобутків додасть почуття упевненості і задоволення собою.

Портфоліо – це прекрасна можливість оцінювання досягнень учнів початкових класів, тут не може бути негативної оцінки, учень постійно заохочується вдосконалювати свої вміння, розвиває творчі здібності. Врешті решт, портфоліо допомагає працювати не задля оцінки, а задля покращення результату.

Портфоліо показує на якому етапі розвитку знаходиться зараз особистість, наскільки вона просунулася, розвиває навички рефлексії, стимулює самостійність, закладає підґрунтя для успішної соціалізації, визначення місця дитини у житті.

Портфоліо значною мірою відображає особистість учня, його нахили та інтереси. Тому не має і, на мою думку, не може бути чіткого переліку робіт які можуть входити в портфоліо учня початкових класі.

Головне завдання портфоліо зібрати всі досягнення учня в будь-якій роботі. Доцільно включати до портфоліо те що є свідченням прикладених зусиль і досягнень, ті роботи які допоможуть дитині повірити в свої сили.

Найпростіше, наприклад, відвести окрему сторінку де б зазначалися успіхи в читанні – прості кількісні показники швидкості читання, які в будь-якому випадку мають тенденцію до збільшення, показують динаміку росту дитини. Це додасть сили і бажання вчитися, бо учень на власні очі може побачити свій прогрес, можливість просуватися вперед.

Грамотам і дипломам учня в портфоліо не треба відводити домінуючого місця (хоча вони теж мають право на існування).

Головне – це роботи які показують творчість, показують у якому напрямку рухається особистість, як відбувається соціалізація учня.

Причому становлення особистості учня відбувається не тільки в школі, а і поза школою. Тому при створенні портфоліо особливо важлива співпраця вчителя з самим учнем та його батьками.

Складання портфоліо починається на батьківських зборах: саме там вчитель повинен донести до батьків з якою метою створюється портфоліо, що може входити в цей "портфель учня" і показати важливість спільного ведення та оформлення збірки.

Вчитель тут виступає як координатор, який може підказати яку роботу слід включити до портфоліо. Така тісна співпраця сприяє налагодженню більш тісних контактів між класоводом, учнем та його родиною.

Спільна робота по створенню сторінок портфоліо допомагає також налагодити більш тісний контакт і дружні стосунки між батьками та дитиною, заохочує їх до спілкування, збільшує час який проводять усі члени родини разом, що врешті-решт сприяє створенню позитивного мікроклімату в родині.