Комунікативна спрямованість уроків англійської мови

Останніми роками в методиці викладання іноземних мов найбільшої актуальності набуло питання навчання не іноземної мови взагалі, а спілкування іноземною мовою. Така постановка задачі знайшла певне відображення і в сучасній програмі для середньої школи, де практична мета навчання полягає у навчанні школярів спілкуванню іноземною мовою. Правомірність та обґрунтованість такої постановки питання не викликає сумнівів. Будь-який навчальний процес являє собою процес спілкування, але навчальний процес на уроці іноземної мови – це не просто процес спілкування, а навчання спілкування незнайомою мовою. Відбувається даний процес у формі спілкування вчителя та учнів, а також шляхом спілкування учнів один з одним (режим: учитель - клас, учитель - учень, клас - учень). На уроці іноземної мови іншомовне спілкування – це не лише засіб, але й мета навчання.

Однак досягти цієї мети в умовах середньої школи нелегко. Звідси витікає важливість врахування комунікативної спрямованості навчання іноземної мови. Таким чином, задача вчителя іноземної мови на сучасному етапі передбачає навчання школярів комплексу вмінь спілкування в класі. При цьому передбачається широке використання комунікативних вправ на уроках іноземної мови.

1. Використання невербальних засобів спілкування (жести та міміка)

Використання невербальних засобів спілкування – жестів та міміки – є дуже корисним способом розкриття значення слів для учнів-початківців, оскільки таким чином можна уникнути довгих пояснень як рідною мовою, так і мовою, що вивчається, тобто англійською. Учителі можуть користуватися жестами та мімікою для уточнення значення нового слова чи фрази, а також для організації завдань для мовленнєвої діяльності учнів.

Учителі користуються рядом жестів для контролю і керування класом.

Наприклад:

Значення

Жести вчителя

Listen (Слухайте)

- Рука прикладена до вуха.

Аll repeat (Всі повторюють)

- Жест рукою, який охоплює весь клас.

Get into pairs (Працюйте в парах)

- З'єднуються дві руки разом.

Pay attention (Зупиніться/зверніть увагу)

- Піднімає руку або плескає долонями.

Wrong (Невірно)

- Хитає головою або пальцем.

Try again (Спробуй знову)

- Жест заохочення повторення дії.

 

2. Англійська та рідна мови і час мовлення вчителів та учнів на уроці

Для того, щоб заохотити учнів якомога частіше використовувати англійську мову на уроці, необхідно домовитися, що вона буде основною мовою спілкування у класі. Прості інструкції можуть даватися англійською мовою. Учнів треба заохочувати ставити запитання англійською мовою якомога частіше і експериментувати з мовою.

Для того, щоб учні могли висловлюватися англійською мовою на уроці, їх необхідно зацікавити в цьому і створити можливості для ефективного спілкування їх між собою і з учителем.

Наприклад:

Тalking about permission.

Write true sentences.

At home I can ... but I can't...

- watch TV until eleven o 'clock

- eat ice-cream for breakfast

- play loud music in my room At school we can ... but we can't...

- play football

- use a dictionary in English lessons

- listen to pop-music

Talking point

1. Think about your experiences of learning a skill, e.g. another foreign language, playing a musical instrument, playing a sport, etc.

Prepare your own answers to these questions first, and then compare your answers with a partner.

a) What skill did you learn?

b) Where and when did you start?

c) How did you learn? Did you have a book, a video, a teacher?

d) What are some of the things you remember most clearly?

e) How successful were you? Why?

2. Now share your experiences with the class and agree on the most successful ways of learning a new skill.

Для того, щоб закріплення лексико-граматичних структур, у даному випадку способів вираження дозволу та заборони, відбулося в реалістичному контексті, учням пропонують написати речення, близькі до їхнього досвіду.

Учні не тільки використовують англійську мову, щоб передати реальну і цікаву інформацію один одному і вчителю, вони також можуть відкрити для себе нові методи і прийоми вивчення мови.

3. Організація парної і групової роботи на уроці

Комунікативно орієнтовані НМК (навчально-методичні комплекси) містять чимало завдань для парної і групової роботи. Деякі вчителі турбуються, що якщо дозволити багатьом учням говорити одночасно, то це призведе до зриву дисципліни і тиші у класі. Цей ризик можна звести до мінімуму, якщо давати чіткі інструкції щоб учні розуміли, що вони мусять робити, і короткі завдання, щоб діти не втрачали інтересу і не ставали невгамовними.

НМК Project English містить список корисних рекомендацій для розвитку продуктивних умінь на уроці:

1. Ретельно підготуйте завдання.

2. Використовуйте схожі прийоми навчання, щоб учні звикли до них.

3. Не кваптеся з поясненням і показом завдань. Робіть усе це повільно.

4. Пропонуйте учням брати участь у демонстрації прикладу.

5. Гамір свідчить про те, що учні працюють, але учнівська діяльність мусить бути цілеспрямованою.

6. Уважно слідкуйте за тим, як учні виконують завдання. Якщо вони не зрозуміли, що їм слід робити, не залишайте завдання. Зверніться до всього класу і розберіться у чому складність. Якщо необхідно, знову продемонструйте завдання і покажіть, як треба його виконувати.

Для ефективної роботи на уроці потрібно:

  • Поділити клас на пари. Якщо в класі непарна кількість учнів, то одна група може складатися з трьох учнів, і вони можуть по черзі підтримувати розмову.
  • Пояснити завдання.
  • За допомогою кількох учнів продемонструвати приклад для всього класу.

Наприклад:

B: Do you like coffee?

Y1: Yes, I do.

B: Do you like hamburgers?

Y1: No, I don't.

Попросіть інших учнів по черзі продемонструвати завдання для всього класу.

Наприклад:

Y1: Do you like ice-cream?

Y2: Yes, I do.

Y1: Do you like coke?

Y2: No, I don't.

Y3: Do you like fish?

Y4: No, I don't.

Y3: Do you like hamburgers?

  • Запропонуйте усім учням попрактикуватися у парах – поставити запитання і дати відповіді на них.
  • Під час виконання завдання підходьте до кожної пари, підбадьорюйте їх роботу, занотовуйте серйозні помилки.
  • Після закінчення завдання поділіться своїми враженнями про роботу учнів, виправте помилки, які ви почули.
  • Організація ефективної роботи учнів у групах подібна до планування парної роботи:
  • Група не повинна складатися більше ніж з п'яти учнів.
  • Учням необхідно дати час для того, щоб вони навчилися працювати разом.
  • Роботу в групах ніколи не варто затягувати.
  • Не втручайтеся, якщо група вже почала працювати над завданням. Підходьте до груп і прослуховуйте їх, але не затримуйтесь біля жодної
  • групи занадто довго, оскільки ваша постійна присутність може негативно вплинути на те, чому ви намагаєтеся сприяти.

4. Як сприяти участі учнів у спілкуванні?

Це прийом заохочення учнів до власного непідготовленого висловлювання - відтинку мовлення, думки чи ідеї без прямої допомоги учителя. Користь такого прийому в тому, що учні швидко втягуються у мовленнєву діяльність і захоплюються нею: вони розмірковують, висловлюють свої думки, згадують відповідні форми для того, щоб виразити себе, і все це показує учителю, який об'єм матеріалу учні дійсно засвоїли і як вони можуть його використовувати у процесі спілкування.

У наведеному нижче прикладі вчитель намагається спровокувати іменникову фразу a news programme, мовну одиницю, яку учні знають, але, можливо, не можуть згадати відразу:

B: Last night I was watching TV. I saw something very interesting. What do you think it was? ?

Y1: A film?

B: No, it wasn 't a film. It's on every night.

Y2: Adverts?

B: No, not adverts! More interesting than that!

Y3: A programme...

B: Yes, a programme. What kind of programme?

Y4: News?

B: Yes, good! Put it together. What do we call it in English? A n-..?

Y5: A news programme!

B: Very good, yes a news programme.

У цьому відтінку процесу спілкування учителя з учнями п'ятеро з них і брали безпосередню участь, в той час як усі інші мали можливість слухати, розмірковувати, згадувати мовні одиниці, готуватися до висловлювання власних варіантів – словом, у них з'явилася потреба і умови для використання своїх знань англійської мови.