Створення віртуального середовища для вивчення іноземної мови (технології Веб 2.0)

В сучасному суспільстві інформаційно-комунікаційні технології з кожним днем стають невід’ємною частиною нашого життя, засобом спілкування все більшої кількості людей. Ресурси мережі Інтернет є безцінною базою для створення інформаційного середовища, освіти та самоосвіти, задоволення професійних т а особистих інтересів і потреб. З огляду на це, останнім часом велика увага приділяється інформатизації системи освіти, включаючи й мовну освіту.

Метою навчання іноземній мові в навчальних закладах є формування іншомовної компетенції, яка буде визначатись як вмінням вести бесіду при особистій присутності учасників розмови, так і вмінням спілкуватись засобами всіляких сервісів та служб мережі Інтернет, адже на сучасному етапі технологічного розвитку, спілкування у всесвітній мережі розглядається вже не як додатковий, а як окремий рівноправний вид людського спілкування.

Сучасний розвиток мережі Інтернет характеризується появою й широким розповсюдженням соціальних сервісів та служб (Веб2. 0), націлених на спілкування між людьми (блог, вікі, подкаст, Твіттер, ЮТ юб, закладки тощо). "Веб2. 0 – це платформа соціальних сервісів та служб, що дозволяє широкому колу користувачів мережі Інтернет бути не лише отримувачами інформації, але, головне, її творцями і співавторами" (Сисоєв П. В., Євстигнеєв М. Н., 2009) Спочатку ці сервіси використовувались для реального спілкування людей, що знаходились на відстані один від одного, а трохи згодом їх почали використовувати і в учбових цілях при вивченні іноземної мови.

Проблема використання сервісів мережі Інтернет для навчання іноземній мові піднімається в роботах Сисоєва П. В та Євстегнеєва М. Н, Полата Е. С, Титової С. В. Мною були вивчені роботи даних авторів, їх досвід видався мені цікавим та актуальним, і я спробувала застосувати його стосовно викладання англійської мови в межах Хмельницького політехнічного коледжу, що продовжую робити і надалі. За цей час з’явилось багато напрацювань, створено багато навчальних Інтернет-ресурсів та соціальних сервісів-блогів викладача, індивідуальні блоги студентів, блоги навчальних груп.

В своїй практичній діяльності використовую технології Веб2. 0 для навчання іноземній мові близько 2 років. Так як окрім підготовки майбутніх інженерів, автомобілістів та економістів, наш політехнічний коледж проводить навчання і підготовку майбутніх програмістів та спеціалістів з комп’ютерних систем та мереж, то, на мій погляд, використання ІК-Інтернет технологій на цих спеціальностях є особливо актуальним, адже їм обов’язково доведеться користуватись мережею Інтернет та соціальними сервісами для спілкування як в особистісній сфері, так і в межах своєї професійної діяльності. Отже, моя задача як викладача іноземної мови, розвинути в них вміння та сформувати навички робити це і на іноземній мові.

В залежності від контенту (текстового та графічного наповнення) й від направленості, соціальні сервіси мережі Інтернет поділяються на велику кількість груп. Розглянемо ті, що в найбільшій мірі можуть бути використані при навчанні іноземній мові.

1. БЛОГ (Blog) – особиста сторінка у вигляді щоденника чи журналу. За звичай, автором та модератором блогу виступає одна особа, а любий відвідувач сайту може розмістити на блозі своє повідомлення.

Блоги мають лінійчату хронологічну структуру (новий розміщений матеріал слідує за попереднім) й можуть містити як текстовий матеріал, так і фотографії, аудіо та відеозаписи, посилання на інші ресурси мережі Інтернет. Блоги можна безкоштовно створити на сайті www.blogger.com/start, використовуючи вже готову оболонку. Блоги можуть бути присвячені певній темі або включати записи по різній тематиці. Вони можуть використовуватись у розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності, хоча здебільшого вмінь читання та письма.

Соціальною платформою створення міні-блогів для обміну повідомленнями по різним темам є Твіттер (Twitter) (twitter.com)

В навчальному процесі можуть використовуватись наступні види блогів: блог викладача, особисті блоги студентів та блог учбової групи.

Блог викладача створюється та управляється викладачем іноземної мови. Блог може містити інформацію особистого характеру про інтереси, подорожах, відпустку, про сім ю вчителя. В цьому випадку блог буде служити прикладом студентам для створення власних блогів. Також на блозі викладача може міститись інформація про курс чи предмет (програма курсу, домашнє завдання, інформація про матеріал, що вивчається, посилання на додаткові джерела, матеріали для читання та аудіювання, посилання на тести, тощо). При роботі з блогом викладача студенти будуть розвивати вміння читання на іноземній мові.

Блог студента створюється конкретним студентом на іноземній мові і може містити інформацію про дату та місце народження, сім ю, інтереси, захоплення, хобі, друзях, досягненнях в навчанні чи спорті, улюблені сайти мережі Інтернет, фотографії та відеоролики. При бажанні студент може обмежити доступ до особистої інформації. В залежності від мовної підготовки студента матеріали блогу можуть бути вивірені викладачем перед тим, як будуть розміщені у всесвітній мережі.

Студентам може бути запропоновано щотижнево додавати нову інформацію, а також знайомитись з блогами своїх одногрупників та коментувати інформацію, що розміщена в них.

Особисті блоги студентів можуть виступати в якості електронних порт фоліо та містити колекцію матеріалів, що демонструють особисті досягнення за певний період (твори, проекти, фотографії, тощо). Студенти при цьому розвивають вміння письмового мовлення та читання.

При організації роботи з блогом важливо залучати до обговорення проблем великої кількості людей, адже, кожна нова людина – це нова думка, новий погляд, ознайомлення з якими має велике значення для визначення власної позиції студента з того чи іншого питання. Отже, якщо в Інтернет-дискусії будуть приймати участь студенти іншої підгрупи чи навіть іншого навчального закладу, це буде мати позитивний вплив як на формування світогляду взагалі, так і на підвищення мотивації спілкуватись іноземною мовою.

На відміну від блогів студента, кожен з яких розміщується на окремій сторінці, в блозі учбової групи коментарі розміщуються на одній сторінці, один за одним. Це значно полегшує знайомство з думками інших та стимулює обговорення. При роботі з блогом учбової групи розвиваються вміння читання та продуктивного писемного мовлення.

З огляду на питання підготовки учнів до ЗНО, використання блогів для розвитку вмінь читання та письма є особливо актуальним.

Однак, блоги також можуть бути використані для формування граматичних та лексичних навичок. (Наприклад, при створенні розповіді про проведені канікули чи обговоренні фільму автору дається завдання використати певну кількість ЛО, що вивчаються; кожен студент отримує завдання написати в коментарях по 3 спеціальних запитання в Past Indefinite тощо).

2. ВІКІ (Wiki) – вид соціального сервісу, що дозволяє одній людині або групі осіб створювати контент. Це свого роду суспільна сторінка. Створена інформація може бути доповнена, змінена, видалена як автором, так і відвідувачами конкретної сторінки. В результаті створюється достатньо коректний, повний інформаційний матеріал, що відображає різні позиції по питанню, яке обговорюється. Завдяки такій можливості корекції тексту, вікі достатньо динамічні й мають гіпертекстову структуру (з однієї сторінки можна перейти на інші по гіперпосиланням).

Одним з найбільш відомих прикладів вікі є Вікіпедія (Wikipedia) (www.wikipedia.org) – мережева енциклопедія, яка може доповнюватись любим користувачем мережі Інтернет. Однак при вивченні іноземної мови Вікіпедія може бути ефективно використана лише як джерело інформації для навчання читання, тому що недоліком Вікіпедії з точки зору розміщення в ній авторського матеріалу учнів є її система безпеки.

Фото та відеоматеріали стають доступними широкому колу користувачів не відразу, а лише через певний час, коли системні адміністратори схвалять зміст матеріалу, що розміщується. Тому для розвитку вмінь письмового мовлення бажано використовувати інші вікі-сервери, такі як Pbwiki (www.pbwiki.com), MediaWiki (www.mediawiki.com), Wikihost (www.wikihost.com), на яких інформація розміщується відразу. На всіх цих серверах можна безкоштовно, по шаблонах, створити свою сторінку.

3. ПОДКАСТ (podcast) – вид соціального сервісу, що дозволяє створювати й розповсюджувати аудіо та відео передачі у Всесвітній мережі. На відміну від звичайного телебачення чи радіо подкастинг дозволяє прослуховувати аудіо файли не в прямому ефірі, а в любий зручний час, скачавши файли на свій комп'ютер. Студенти можуть прослухати або продивитись подкасти по різним темам. По тривалості подкасти можуть бути від декількох хвилин до години й більше. В мережі Інтернет можна зустріти як аутентичні подкасти, створені для носіїв мови (наприклад, новини ВВС), так і учбові подкасти, створені для навчальних цілей.

Найбільш ефективний спосіб знайти необхідний подкаст – звернутись по допомогу до директорії подкастів, обрати категорію й продивитись список подкастів, доступних до завантаження. Для тих, хто вивчає англійську мову, директорія подкастів знаходиться за адресою www.podomatic.com Подкасти використовують для розвитку вмінь аудіювання. Також цей сервіс може бути використаний для розвитку навичок говоріння. Студенти можуть записати свій подкаст й розмістити його на сервісі подкастів.

4. ЗАКЛАДКИ (Bookmarks) – ще один соціальний сервіс, що дозволяє користувачам мережі Інтернет зберігати і публікувати свої закладки, скорочувати їх по часу створення або популярності, проглядати закладки інших користувачів та обмінюватись ними. Прикладом сервісу закладок є Делішес (Delisious) (www.delisious.com) Зареєстровані користувачі можуть додавати закладки на будь-які веб-сторінки, вказуючи адресу в мережі Інтернет, назву кожної закладки, їх короткий опис та мітки. В подальшому можна прослідкувати список закладок з конкретними мітками.

Перевага сервісу закладок в тому, що окрім своїх закладок по мітках кожний користувач може ознайомитись зі списком закладок, що був складений іншими людьми. Це набагато полегшує пошук необхідної інформації в мережі Інтернет й підвищує якість отриманого в результаті матеріалу. Також користувачі можуть проглядати списки популярних закладок (популярність закладки позначається більш крупним шрифтом), тим самим визначати теми, що обговорюють або задають в пошук найчастіше.

5. ФЛІКР (Flickr) – це соціальний сервіс, передбачений для зберігання та подальшого використання цифрових фотографій та відеороликів (www.flickr.com) Зареєстровані користувачі можуть розміщувати на сервері свої фотографії, додавати назви, давати короткі описи, виділяти ключові слова для подальшого пошуку. За допомогою пошукової системи флікра по ключовому слову можна знайти фотографії інших користувачів. Система Флікр підтримує можливість користувачів переписуватись. Кожен учасник може залишити свої коментарі до фотографій та дати посилання на свої знімки чи відеоролики. Всі користувачі системи можуть створювати групи по інтересам.

6. Ю ТЬЮБ (You Tube) – ще один соціальний сервіс, що надає послуги розміщення та зберігання (хостінгу) відеоматеріалів (www.youtube.com) Користувачі можуть добавляти, проглядати, коментувати матеріали. Цей сервіс може бути використаний для розвитку вмінь аудіювання та говоріння.

В залежності від конкретних учбових цілей вищезгадані соціальні сервіси Веб2. 0 можуть бути використані як в індивідуальній, так і в груповій формі роботи, як в проектній діяльності, так і на регулярних заняттях, як вдома, так і в аудиторії. Їхнє використання буде сприяти залученню іноземної мови до навчальної пізнавальної діяльності.

Література

  1. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникативных технологий/П. В. Сысоев, М. Н. Евстигнеев. - Ростов на Д: Феникс;М:Глосса-Пресс, 2010. -182с.
  2. Полат Е. С. Интернет на уроках иностранного языка//Иностранные языки в школе. -2001. -№2,3.
  3. Титова С. В. Ресурсы и службы интернета в преподавании иностранных языков. -М:МГУ им. М. В, Ломоносова, 2003.
  4. Internet World Stats. Електронний ресурс http://www.internetworldstats.com/