Індивідуальний підхід у навчанні молодших школярів
Доктор Ховард Гарднер – основоположник теорії багатосторонніх здібностей наводить вісім різновидів сприймання світу:
- логіко-математичні,
- музикальні,
- рухові (кінестетичні),
- лінгвістичні,
- просторового уявлення,
- міжособистісних,
- внут
Кожна дитина проявляє свої сильні сторони хоча б в одній з областей багатосторонніх розумових здібностей, представлених Гарднером.
Кожна людина має всі вісім здібностей і використовує їх в різних поєднаннях протягом всього свого життя. Але в кожної людини ці здібності проявляються по-різному, індивідуально. У деяких людей добре розвинуто декілька здібностей, інші відчувають труднощі у проявленні декількох з них, але більшість з нас стоять десь посередині: в нас є одна або декілька здібностей, які ми проявляємо з легкістю, деякі – з великими труднощами.
Школа робить упор на логіко-математичні і лінгвістичні здібності. Діти, що мають такі здібності добре вчаться в школі. Учні з погано розвинутими вербальними і логічними здібностями часто відстають, хоча вони талановиті в одній чи декількох галузях. Теорія багатосторонніх здібностей дає нам змогу подивитися на картину потенційних можливостей учнів з тим, щоб розвинути їх в повній мірі.
Тому, в першу чергу, треба виявити основні здібності дитини, а потім керувати їх розвиток. Діти інтуїтивно відчувають, який тип збагачений різнобіччям обставин, їм потрібен, щоб підтримувати свій особистісний неврологічний розвиток. В дослідженнях Гудледа вказується, що серед своїх пізнавальних видів діяльності вони надають перевагу наступним: будувати або конструювати, малювати, збирати колекції, ходити на прогулянки на природу, розмовляти з людьми, розігрувати сцени і займатися самостійними проектами.
Виявлення талантів та інтересів
Не слід зупинятися на проблемах, які виникають у дитини в школі. Треба намагатися виявити її таланти і здібності. Можна задати наступні питання, проводячи дослідження здібностей дитини.
Набуті навички | Особистісні інтереси | Особливі таланти | Позитивні якості |
Що дитина вже вміє робити? | Що хвилює дитину? | Якими реальними і потенційними талантами володіє дитина? | Якими внутрішніми характеристиками володіє дитина? |
- навички, якими вже володіє в класі, - по яким предметам високий бал, - пізнавальні здібності, які проявляє. | - її хобі, - в які ігри грає, - від яких т\в програм і фільмів отримує задоволення, - які любить книжки. | Талант – це не те, що вже розвинулось, будьте уважні до проявлення будь-якої ознаки його зародження. - Що дитина прохає купити їй? (баскетбольний м`яч або акварельні фарби) До таких речей слід відноситися серйозно. Може бути, дитина повідомляє вам про свій особистий талант, який потребує розвитку. | - Які з наступних рис притаманні вашій дитині? - співчуття, - терплячість, - завзятість, - вірність, - щедрість, - мужність, - віра, - честь, - винахідливість, - творче мислення, - дружелюбність, - мудрість, - інтуїція, - воля, - грайливість, - здивованість, - допитливість, - авантюризм. |
Як тільки список позитивних якостей складений, їх треба висунути на перший план як вдома, так і в школі. Слід змістити акцент з нездарностей, порушень і недоліків в шкільному житті на здібності, досягнення і переваги. Існує багато творчих засобів зробити це. Треба зробити так, щоб сильні сторони, які ви знайшли у дитини, працювали на нього в процесі навчання тому, що йому складно дається.