Основні групи компетентності учнів на уроках математики з метою формування соціально-компетентної особистості
Коли говорять про єдність навчання і виховання, то усі мають на увазі ідейно-політичне, моральне й естетичне виховання на уроках. Не дивно, що вчителю, інколи, важко визначити виховну мету уроку математики. Для того, щоб конкретно уявити собі шляхи виховної роботи, пов'язаної з навчанням математи
ки, необхідно усвідомити специфічні особливості уроків математики, а також виховні можливості, закладені в самому підручнику математики.Одна з головних виховних завдань навчання математиці - виховання творчої діяльності учнів. І звичайно, дуже складно на одному уроці поставити мету виховувати працелюбність, а на іншому - акуратність.
Зупинюся більш детально на виховних можливостях, закладених в самому матеріалі підручника, і виховному змісті завдань, які можуть скласти вчитель і учні.
Зміст уроків математики складають усні та письмові обчислення, рішення задач, вправи у вимірі, геометричний матеріал. Одна з головних виховних завдань, що постають перед учителем - подолання сухості і формальності у викладанні математики. Головний шлях вирішення цього завдання - всебічне зміцнення зв'язку навчання з життям, з практикою. А цей зв'язок здійснюється насамперед через зміст завдань, як поміщених в підручниках, так і тих, які складає вчитель і учні. Через вирішення завдань учні знайомляться з важливими в пізнавальному і виховному відношенні фактами.
Для підтвердження достатньо розглянути тематику, сюжети завдань.
1. Завдання про працю людей - основа для психологічної підготовки до праці. Ці завдання допомагають учням зрозуміти його красу і творчу силу. На вирішенні таких завдань діти вчаться розуміти, що всі блага життя створюються працею і лише працею. Саме вирішуючи такі завдання, учні знайомляться з багатьма професіями: маляр, продавець, кравець, столяр, кухар, рибалка, доярка, комбайнер.
Наприклад, у 5 класі та 6 класі поряд із прикладними задачами з підручника по будівельній тематиці пропоную учням і інші завдання, складання і вирішення яких сприяли різні форми поєднання класної і позакласної роботи. Учням, батьки яких працюють на будівництві, даю завдання детально дізнатися про професію будівельника і розповісти про це в класі. Організую зустрічі з такими батьками. Крім того хлопці оформляють альбоми: "Математика в професії моїх батьків". Таке завдання даю хлопцям 5 класу, так як вони дуже мало знають про професії своїх батьків. При оформленні такого альбому беруть участь і батьки. Вони разом зі своїми дітьми складають задачі по своїй професії. А потім ці завдання вирішуємо. Діти з цікавістю вирішують ці завдання.
У шостому, сьомому класах діти складають інші альбоми:
"Математика і архітектура", "Математика та оборона країни", "Математика і економіка", "Математика та медицина", "Математика та сільське господарство", "Математика і спорт". У ці альбоми діти збирають і складають самі завдання з даної тематики. Причому намагаються не просто записати задачу, але і підібрати відповідні ілюстрації. Ця робота також захоплює дітей. Вони самі складають дуже цікаві завдання, використовуючи періодичну пресу.
Учням 9 класу при вивченні теми "Розв'язування трикутників" пропоную завдання на визначення кута і висоти підйому залізничного полотна. У зв'язку з цим розповідаю про професії проектувальника і експлуатування: проектувальник повинен виконати технічні та економічні розрахунки. Скласти схеми прокладки залізничних шляхів, вичертити графіки, скласти кошториси-без цього не можна прокласти новий шлях, - а це все математика; дуже важлива і робота експлуатування - без хорошої організації в роботі залізничного транспорту не можна добитися чіткості в русі поїздів, без знання математики не можна скласти графіки їх руху.
З великим інтересом вирішували діти і такі завдання:
1. Укіс насипу залізничного полотна утворює ухил в 40 градусів. Довжина укосу 5,8 метра. Зі збільшенням швидкості поїздів знадобилося змінити укіс насипу, при цьому не змінюючи її висоти, зменшити ухил до 30 градусів. Для цього з боків насипу довелося присипати ґрунт. Визначити, на скільки збільшилася підставу насипу.
2. Завдання, що показують турботу держави про підвищення добробуту трудящих, про підростаюче покоління, про охорону навколишнього середовища.
3. Завдання про зв'язок навчання з життям, про навчальному працю учнів і їх суспільно-корисних справах. Серед таких завдань - завдання про допомогу працівникам сільського господарства, про спорт, участь в екологічних суботниках. Про збір насіння, лікарських трав.
1). Учні шостих класів допомагали в збиранні картоплі. 6 "а" клас зібрав 230 кг картоплі, 6 "б" - на 20 кг більше, ніж 6 "а", але обидва класи зібрали разом на 40 кг менше, ніж 6 "в" клас. Скільки кг картоплі було зібрано хлопцями.
2). Три школи збирали металобрухт. Одна школа зібрала 2т, інша-18ц, а третя -2240 кг. Яка школа зібрала найбільше металобрухту, а яка - менше усіх?Чи можна відвезти весь цей металобрухт на п'ятитонній машині.
4. Усім відомо, наскільки актуальна задача формування в школярів ініціативи і почуття високої відповідальності, дбайливого ставлення до народного добра. Математичний матеріал. який закладений в підручниках, дає великі можливості для економічного виховання підростаючого покоління.
Наведу завдання, які пропоную учням:
1). На навчання кожного учня школи держава витрачає... грн. на рік.
Підрахуйте, у скільки гривень обходиться державі навчання учнів вашого класу, вашої родини.
2). Кожен з учнів нашого класу отримав підручники безкоштовно. Скільки коштують ці підручники, якщо ціна (книги) математики.... грн., Російської мови.... грн.
Скільки державних коштів заощадить один такий клас, якщо продовжить життя підручниками на 2 роки, на 5 років?
3). За одну добу через нещільно закритий кран із струменем товщиною в сірник втрачається 400 літрів води. Скільки восьми літрових відер попусту випливає з цього крана за 30 днів?
На уроках математики корисно знайомити учнів з викладками економістів:
Скільки млн. підручників випускається щорічно в країні; скільки тонн паперу для цього потрібно.
Поняття "безкоштовні підручники" стає реальним, а не абстрактним, якщо учні на уроці підрахують:
- а) вартість підручників, отриманих одним учнем;
- б) вартість підручників для учнів всього класу;
- в) вартість усього тиражу.
Інформація, отримана в результаті підрахунків на уроці запам'ятовується надовго.
5. Формуванню наукового світогляду допомагає нам введення у викладання елементів історизму, бібліографічних довідок. Наприклад, при вивченні теми "Аксіоми" в 7 класі розповідаю їм історію виникнення геометрії як науки, про першій книзі з геометрії - "Початках" Евкліда.
6. При складанні завдань, сприяють військово-патріотичному вихованню школярів, можна використовувати техніко-експлуатаційні характеристики нашої військової техніки і зіставляти їх з відповідними показниками техніки супротивника.
Наприклад:
1). Максимальна швидкість радянського винищувача воєнного часу "ЯК-3" 720 км / ч, а німецького винищувача "Мессершмідт-109" на 120 км/год менше швидкості "ЯК-3" і на 30 км / год більше винищувача "Фокке-Вульф-190 -А ". Знайдіть швидкості німецьких винищувачів і порівняйте їх зі швидкістю "ЯК-3".
2). Використовуючи відповідь попередньої задачі порівняйте максимальні швидкості радянських винищувачів "МіГ-3", "ЛА-7" -640 і 680 км / год відповідно зі швидкостями німецьких винищувачів.
Після вирішення таких завдань проводжу невелику бесіду про те, що в збільшенні швидкості літаків і поліпшенні їх техніко-експлуатаційних показників велику роль зіграли роботи в області аеродинаміки таких видатних математиків, як Келдиш, Кочин, чета. Наголошую, що перевага нашої бойової техніки полягала не тільки в авіації.
Максимальна швидкість середнього танка Т-34 - 55 км / год, а німецького танка такого ж класу Т-III-40 км /год. Вирішення таких завдань сприяє вихованню почуття гордості за свою Батьківщину, учених, інженерів та робітників, створили бойову техніку.
7. Виховання почуття краси і гармонії математичних законів. Тут потрібно, використовуючи відомі істини шкільного курсу математики, виявити в них загальну, сильну ідею, гідну подиву.
Шкільний курс математики включає в себе змістовний з цікавої для нас точки зору матеріал. Приклади: позиційна система числення, відкриття цифри 0; арифметичні дії з дробами; початки алгебри, рішення рівнянь першого та другого ступеня. У цих прикладів є історичний аспект: відомо, що наведені нами досягнення математичної науки зажадали тривалого періоду розвитку - багато давніх цивілізацій не знали позиційної системи числення, сучасних правил дій з дробами, сучасних формальних правил тотожних перетворень алгебраїчних виразів. Простота правил алгебраїчних перетворень містить в собі досить багато, зокрема те, до чого важко додуматися без алгебри (квадратні рівняння, системи рівнянь). Серйозні математичні задачі можуть бути вирішені багаторазовим застосуванням найпростіших умовиводів, що становлять зміст правил найпростіших алгебраїчних перетворень. У цьому всяка неупереджена людина може бачити елементи краси і гармонії математичних законів.
8. Зусилля вчителя математики повинні бути спрямовані на вирішення наступного завдання: навчити дітей володіти мовою цифр і фактів, зробити потребою застосовувати його до аналізу суспільних явищ, тобто навчити учнів аналізувати, порівнювати, конкретизувати і представляти образно величини і факти, що відносяться до економічних явищ, явищ соціального і суспільного життя. Це завдання не є новим. У процесі навчання математиці ми вчимо дітей порівнювати числа і величини, аналізувати їх, будувати і читати діаграми і графіки, тобто вчимо володіти мовою цифр, формул, графіків, причому часто робимо це на матеріалі оточуючих нас фактів і явищ. Однак вміння образно представляти величини що зустрічаються надасть значний вплив на ефективність виховного впливу не тільки завдань ідейного змісту, розв'язуваних на уроці але, головне, всієї ідеологічної інформації. Якщо ми вирішимо це завдання, то величини, які зустрічаються учням при читанні газет, прослуховування лекцій, бесід, будуть частіше викликати у них емоційні переживання: почуття подиву, захоплення, радості, нарешті, почуття обурення, незгодності.
Кожен вчитель повсякденно виховує культуру поведінки учнів і своїм особистим прикладом вчить відповідальному ставленню до виконання дорученої справи.
Цей перелік можна доповнити ще безліччю прикладів, які вчитель використовує у своїй роботі, так як процеси навчання і виховання нерозривно пов'язані.
Робота по вихованню у процесі навчання математики буде ефективною, якщо вона проводиться в різних видах навчальної діяльності: у процесі оволодіння теорією предмета, при усному рахунку і вирішенні завдань, в ході виконання домашніх завдань, у ході екскурсій, при складанні задач самими учнями. Всі ці види робіт мають свої особливості і можливості у вихованні.