Словникова робота на уроках української мови в початкових класах
Словникова робота на уроках української мови в початкових класах є однією зі складових різноманітної роботи з розвитку мови учнів. Оволодіння словниковим складом літературної мови стає необхідною умовою вивчення учнями української мови: її орфоепії, орфографії, граматики, правильного слововживанн я і зв’язного мовлення взагалі.
З метою підвищення мовленнєвої культури особливу увагу необхідно приділяти вправам, спрямованим на збагачення активного словника дітей, а також формуванню у них навички вибирати із свого словникового запасу для висловлювання думки ті слова, які найбільше відповідають змісту висловлювання і роблять його правильним, влучним і виразним.
Словникова робота може проводитися у різних напрямках, а саме: ознайомлення учнів з лексичним значенням нових слів, словосполучень; засвоєння деяких граматичних форм, утворення яких викликає у дітей труднощі; навчання дітей орфоепічній вимові слів, зокрема правильній постановці наголосу; формування правописних умінь.
Ефективність словникової роботи залежить від того, наскільки систематично вона проводиться і наскільки доцільно вона збудована.
Так у 3-4 класах на уроках української мови учні мають засвоїти списки слів, написання яких відрізняється в російській і українській мовах, однак в українській мові не регулюються певними правилами.
У 3 класі, де українська мова вивчається як державна, всі ці слова було розподілено у тематичні групи таким чином:
- Айстра, листя, пшениця.
- Ведмідь, вовк, заєць.
- Вузький, гострий, кращий, м’який.
- Глибоко, глибокий, криниця.
- Жовтий, жовтень, червоний, чорний,
- Вулиця, вікно.
- Голка, кишеня, фартух, ножиці, шити, черевики.
- Дерева, тополя, горіх, яблуко, яблуня, кущ.
- Батьківщина, Київ, площа, Україна.
- Бджола, джміль, метелик.
- Бігти, гратися, йти, лляти, нести, піти, слухати, танцювати.
- Брова, волосся, вухо, долоня, шия, щока.
- Грім, гриміти, дощ,
- Дзвінок, робота, субота.
- Друзі, товариш, іграшка, подруга, сусідній, сусід.
- Жайворонок, зозуля.
- Картопля, квасоля, кукурудза, морква, огірок, овочі, цибуля, часник.
- Майже, менше, пізніше, раніше, сьогодні, тихше.
Кожна група слів відпрацьовується протягом декількох уроків.
На першому етапі діти знайомляться з новими словами, з’ясовується лексичне значення кожного слова. Іноді лексичне значення випливає з контексту, і в таких випадках діти можуть зрозуміти значення слова самостійно, без спеціальних роз’яснень. Для слів з предметним значенням пропонується наочне пояснення з використанням самого предмету або малюнку з його зображенням. Зміст абстрактних понять розкривається шляхом стислого словесного тлумачення. На цьому етапі застосовується прийом відкритого міжмовного зіставлення: в російській мові – в українській мові.
Другий етап – словниково-орфографічні вправи, які в комплексі спрямовані на стійке засвоєння дітьми правопису, орфоепічну вимову, правильну побудову граматичних конструкцій, активізацію активної лексики та розвиток зв’язного мовлення. На цьому етапі використовуються наступні завдання:
- різноманітні види роботи з орфографічним словником (постійне звернення до словника сприяє створенню у дітей важливої навички швидко схоплювати правильне написання слів, навички роботи з довідковою літературою);
- орфографічна робота зі словом (постановка наголосу, виділення зеленим кольором "важкої" літери, звукобуквений аналіз слова,
- поділ слова на склади і на склади для переносу);
- підбір спільнокореневих слів, а також словотворення за допомогою префіксів та суфіксів;
- розбір слів за будовою (у процесі такої роботи учні усвідомлюють значення кожної морфеми в слові);
- добір до слова синонімів, антонімів, які допомагають передати думку виразно, яскраво;
- складання словосполучень;
- робота з деформованими текстами;
- звертання до витоків слова (знайомство з походженням слів дуже цікаве для дітей молодшого шкільного віку, сприяє розвитку уваги до мови);
- різноманітні види роботи з фразеологізмами, загадками, прислів’ями та приказками;
- розв’язування кросвордів;
- складання із словом словосполучень, речень, а з групою слів – міні-творів.
- запис слова у власний словничок з ілюструванням;
- письмо з пам’яті;
- диктанти (попереджувальний, пояснювальний, вибірковий, малюнковий, творчий диктанти, диктант з коментуванням, диктант-переклад), які є активною формою тренувальних вправ і засобом перевірки навичок учнів з правопису.
- творчі завдання (створення дітьми власних словників за запропонованими темами).
Протягом усього року вивчені слова повторюються шляхом швидкого промовляння, систематично вводяться у вправи, які виконуються на уроці, до каліграфічних хвилинок, словникових та контрольних диктантів.
До кожного слова було підібрано мовний матеріал за такими розділами:
- тлумачення слова;
- вимова слова;
- походження слова;
- спільнокореневі слова;
- синоніми,
- антоніми;
- фразеологізми;
- практичний матеріал (прислів’я, приказки, прикмети, загадки, речення з художніх творів, вірші).