Упровадження особистісно орієнтованої педагогіки в навчально-виховне середовище ліцею як фактор розвитку закладу та розкриття особистісного потенціалу учасників освітнього процесу
"Якщо Всесвіт дійсно безмежний, а природа не має обчислення в своїй творчості, то єдина модель цієї безмежності і цих багатств є Дитина"
Ш. Амонашвілі
У наше століття в ряду наростаючих глобальних протиріч одним з найскладніших чинників положення людини в сучасній цивіл
ізації є вибух споживання. Нинішній культ споживання - харчового, речового, видовищного - перетворює людину-творця в людину-споживача. Ця нова глобальна загроза особливо небезпечна для молодих поколінь, які ростуть бранцями культу споживання.В умовах вступу суспільства в постіндустріальну епоху розвитку, коли найціннішим товаром стає інформація, змінюється роль освіти, від якої істотно залежить, чи розкриє людина в майбутньому свій природний потенціал, чи знайде вона своє місце в житті.
Нам, виконавцям практичної сторони програми "Експериментального майданчика" близька точка зору Дж. Дьюї про те, що "одні розуміють освіту як розкриття вроджених здібностей, що йдуть зсередини, інші - як формування особистості ззовні". Ці слова визначають два основні підходи до організації процесу в школах: один - традиційний, "знаннєвий", другий - гуманістичний, особистісно орієнтований. І тільки другий підхід звертається до особистісно смислової основи людини, сприяє реалізації вродженого потенціалу за допомогою її внутрішніх джерел. Сьогодні відбулося визнання на теоретичному і практичному рівнях адекватності саме особистісно орієнтованого підходу сучасним умовам. У стратегії розвитку нашого ліцею задається новий вектор розвитку освіти. Майбутнє України, наші успіхи залежать від освіти та здоров'я людей, від їх прагнення до самовдосконалення і використанню своїх навиків і талантів так як розвиток людини - це основна мета і необхідна умова прогресу сучасного суспільства.
Наш директор, Семанюк М. К. і команда вчителів вважаємо, що інноваційна школа буде в дійсності такою, якщо впроваджуються не тільки окремі освітні методики, технології, але є орієнтація на нову освітню модель в цілому, засновану на гуманістичній, особистісно орієнтованої парадигми.
Принципи:
- Принцип відкритого ліцейного простору є об'ємним і загальним і полягає у формуванні відкритого простору для кожного, хто до нього входить, - ліцеїстів, батьків, педагогів, консультантів, партнерів, представників вузів, науки і бізнесу.
- Принцип особистісного підходу до всіх учасників навчально-виховного процесу.
- Принцип гуманності передбачає створення в ліцеї сприятливого морально-психологічного клімату.
- Принцип науковості передбачає розвиток в учнів сучасного наукового світогляду, розуміння місця і ролі людини в світі і суспільстві, підвищення наукової ерудиції та культури педагогів.
- Принцип захопливості є одним з важливих чинників формування пізнавально-мотиваційної сфери учня.
- Принцип диференціації та індивідуалізації передбачає виявлення і розвиток в учнів природних нахилів та здібностей.
- Принцип інформатизації дозволяє розширити змістовне поле педагогічної системи ліцею за рахунок доступу до світових знаннєвих ресурсів через Інтернет.
- Принцип інтеграції загальної та додаткової освіти.
- Принцип ефективності соціальної взаємодії передбачає формування навичок соціальної адаптації, самореалізації.
Вивчення педагогічної, психологічної, методичної літератури, досвіду інноваційних навчальних закладів дозволяє виділити для розвитку ліцею наступні ідеї:
- Ідея реалізації принципу гуманізації освіти, що припускає широке загальнокультурний розвиток учня;
- Реалізація принципу універсальності, що гарантує максимальний розвиток здібностей і потреб учнів, засвоєння комплексу знань, вивчення загальних принципів пізнання і діяльності, формування цілісної картини світу;
- Ідея профільної диференціації для якої характерні: створення однорідних груп учнів за здібностями, інтересами, схильностями; організація в цих групах однорідного середовища (вивчення окремих предметів, їх циклів, орієнтація на підготовку до вузу і т. п.
Диференційоване навчання не мета, а засіб розвитку індивідуальності. Проектування диференційованого навчання неможливе без знання індивідуальності кожного учня, з притаманними тільки йому особливостями. Вихідний пункт організації диференційованого навчання - це вивчення індивідуальних особливостей кожного учня.
- Ідея визначення пізнавального профілю учня.
Пізнавальний профіль розуміється як своєрідний тип мислення, який повинен бути адекватний предметного змісту наукового знання, але не зводитися тільки до нього. У типі мислення відображаються такі особливості, як способи роботи учня над предметним змістом, стійкість їх вживання, самостійність застосування з власної ініціативи у ситуації, не заданої навчанням, вчителем, вибірковість до змісту, виду та форми навчального матеріалу.
- Концепція розвивального навчання, згідно з якою розвиваючим є тільки таке навчання, яке спирається на зону найближчого розвитку дитини.
Завдання розвитку:
- Розвиток індивідуальних здібностей кожної особистості.
- Розвиток стійкої мотивації до навчання та самоосвіти.
- Розвиток комунікативних і рефлексивних навичок.
Завдання навчання:
- Засвоєння основ наук учнями на базовому і профільному рівні державних стандартів.
- Формування загальнонавчальних умінь і навичок на рівні, що дозволяє продовжувати освіту після завершення навчання в школі.
- Підготовка учнів випускних класів до продовження освіти у вищій школі, до творчості в різних сферах діяльності.
- Формування вмінь і навичок самоосвіти і науково-дослідницької праці.
Очікувані результати:
- Розробка моделі освіти з якісно новим змістом програм і методик, спрямованих на розвиток потенціалу учня і вчителя.
- Формування та розвиток творчого потенціалу особистості вчителя та учня, орієнтація на особистісно орієнтоване, індивідуальне ефективне навчання учнів і зростання професійної майстерності вчителя через модернізовану модель методичної служби.
- Ефективний педагогічний вплив на процес розвитку особистості дитини, формування його морального, пізнавального, комунікативного, естетичного, трудового, фізичного потенціалу.
- Підвищення якості навчання шляхом раціонального використання педагогічних кадрів, що використовують сучасні освітні технології. Якісно новий рівень надання освітніх послуг, відповідний вимогам оновленого стандарту.
- Створення в навчальному процесі електронних засобів інформаційно-технологічної підтримки та розвитку навчального процесу.
- Удосконалення системи роботи з обдарованими дітьми. Створення механізму індивідуального психолого-педагогічного супроводу учнів.
- Адекватне самовизначення учнів старшої ступеню навчання і певна професійна адаптація на основі сформованої професійної компетенції в рамках вибраного профілю навчання.
- Сформованість в учнів цілісного сприйняття картини навколишнього світу через нові технології та моделі навчання, авторські програми, елективні курси.
- Виховання інтелектуальної, творчої, талановитої молоді, здатної до самореалізації та професійного самовизначення у відповідності зі здібностями.
Найближчим часом ліцей стане місцем, де учні отримуватимуть якісну освіту підвищеного рівня, орієнтованих на різноманітну сферу людської діяльності так як стратегічною метою програми розвитку закладу є створення умов, в яких продукт освітньої діяльності ліцею – випускник. володів би такими якостями: широка соціальна комунікабельність, інтелігентне і відповідальне ставлення до самого себе, оточуючих людей і природі, був би розвиненим, вільним і позитивно налаштованою активною особистістю.