Формуємо правописну грамотність школярів

Чимало вже сказано про орфографічну грамотність учнів, запропоновано ряд рецептів поліпшення становища, але означена проблема існує і нині.

Чому ж так відбувається? Як цьому зарадити? Ці питання постійно постають перед учителями-філологами.

Звичайно, можна нарікати на те, що учні ма ло читають художньої літератури, на уроках не завжди уважні, не зовсім старанно готуються до уроків.

То як же навчити учнів грамотно писати? Адже процес вироблення грамотного письма дуже складний і потребує постійної наполегливої праці. І багато чого в ньому залежить не тільки від учня, а й від учителя. Завданням педагога є вміле поєднання форм, методів і засобів як складників технологій навчання української мови, обґрунтування й розроблення технологій, спрямованих на розвиток умінь і навичок правильної грамотності.

Як показує практика, що для формування в учнів навичок орфографічно й пунктуаційно правильно писати, вчителі переважно використовують диктанти й тестові завдання. Але крім традиційних ефективних форм навчальної діяльності (коментоване письмо, орфографічні, вибіркові, вибірково-розподільні, пояснювальні диктанти), слід застосовувати й сучасні технології:

  • проблемно-пошукові (проблемний діалог, робота з деформованим висловлюванням, дослідження-моделювання, конструювання, реконструювання, відновлення, творчі диктанти, навчальне редагування),
  • проектні (творче спостереження з елементами аналізу, зіставлення, порівняння, ситуативні завдання),
  • колективна та групова діяльність, диференціація й індивідуалізація навчання (робота в парах, мікрогрупах, за варіантами),
  • ігрові форми (кросворди, ребуси, лінгвістичні ігри) тощо.

Це сприяє розвиткові розумових здібностей учнів, пізнавальній активності й самостійності, формуванню комунікативної компетенції.