Використання проектних технологій на уроках географії як засіб виявлення творчих здібностей учнів

В останні роки у зв’язку з модернізацією географічної освіти зріс інтерес до використання методу проектів. Мета використання проектних технологій на уроках географії - активізація пізнавальної діяльності учнів для формування ключових компетенцій школярів та підвищення рівня їх навчальних досягнен ь. Тематика проектних завдань має бути широкою, пошук проблеми може здійснюватися в полі різноманітних об’єктів і областей людської діяльності. Важливою також є структуризація змістовної частини проекту із зазначенням поетапних результатів.

До безперечних переваг методу проектів належить: формування навичок безконфліктного спілкування учнів; високий рівень організації, який має забезпечити здатність самостійно здійснювати різні види діяльності. Здібності до проектної діяльності проявляються в ситуаціях, коли людина набуває вміння вирішувати проблеми. Важливим фактором при створенні проекту є логічне мислення, що розглядають не як можливість дати правильну відповідь, а вміння вирішити проблему, тобто запропонувати різні шляхи її вирішення.

Особлива увага приділяється непередбаченим, нереальним пропозиціям. Шлях від мети до результату – це певним способом організована взаємодія вчителя й учнів. Усі дії вчителя мають економно і цілеспрямовано вести до заздалегідь визначеної мети. Технологія навчання повинна мати чіткі характеристики, тобто настільки зрозуміло, недвозначно описувати, як і що слід робити, щоб кожний учитель, застосувавши її, гарантовано досягав результату.

Технологія проектної діяльності учнів на уроках географії створює широкі можливості для розвитку особистості. Зміст шкільної географії має багато можливостей в плані використання проектної технології. Технології проектної діяльності вимагають від учителя особливої підготовки учнів, пояснення завдань, спосіб їх використання, вимоги до оформлення результатів.

В основу методу проектів покладено розвиток пізнавальних, творчих інтересів учнів, уміння самостійно конструювати свої знання, вміння орієнтуватися в інформаційному просторі; розвиток критичного мислення. Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову), яку учні виконують упродовж певного відрізку часу.

Метод завжди передбачає розв'язування певної проблеми за допомогою різноманітних прийомів, засобів навчання, інтегрованих знань, умінь, творчість. Так за допомогою програми Microsoft Word, Microsoft Power Point, Microsoft Оffice Publisher учні під керівництвом вчителя вчаться розробляти уроки з курсу географії, використовуючи метод проектів. При цьому вони звертаються до ресурсів Інтернету, матеріалів підручників, енциклопедій, науково-популярної та художньої літератури.

Комп’ютерна підтримка уроків географії має позитивні наслідки. Учні показують стабільні, достатньо високі результати навчання. Ця технологія розвиває не тільки учнів, а й учителя, робить його роботу успішною, продуктивною, полегшує працю, забезпечує професійний ріст. Використання інформаційних технологій при вивченні географії на основі розробки проектів значною мірою підвищує пізнавальну активність учнів, робить навчання цікавим та приносить плідні результати.