Комплекс завдань, що спрямовані на розвиток образного мислення засобами образотворчого мистецтва

«ЧУДОВІ ПЛЯМИ». В даному завданні можуть бути використаний плями Роршаха або ж самостійно виготовлені за допомогою чорнила, туші. фарб плями. Роздивляючись плями, що вчаться шукають схожість з різними об'єктами і домальовували їх.

«ДОРОЖНІ ЗНАКИ». Необхідно придумати і схематично замалювати декілька дорожніх знаків, які могли б позначати різні об'єкти (школу, лікарню, їдальню, стадіон і ін.).

«ОЛІМПІАДА». Пропонується виконання серії схематичних малюнків, кожний з яких зображає певний вид спорту.

«ПРОГНОЗ ПОГОДИ». Що вчиться необхідно виготовити картки з схематичними малюнками, що зображають різні природні явища і погодні умови (снігопад, дощ, шторм, похмурий день і ін.).

«НАТЮРМОРТ». Дане завдання разом з образним мисленням розвиває уяву, сприйняття, побічно воно діагностує художні здібності. Пропонується конкурс - малювання. Учні повинні намалювати натюрморт на задану тему. Їм необхідно створити свій натюрморт в уяві, а потім зобразити. Тема для натюрморту задається всім одна і та ж. Орієнтовні теми для натюрморту:

  • Метелик па квітці, що розпустилася;
  • Яблуко на блюді;
  • Чашка і ялинова гілка;

По закінченні проводиться конкурс робіт, вибирається переможець. Пропонується проведення виставки робіт.

«ТРИ ФАРБИ». Дана вправа добре розвиває фантазію, образне мислення художнє сприйняття. Пропонується учням узяти три фарби, на їх думку самі відповідні один одному, і заповнити ними весь лист, і визначити на що схожий малюнок. Якщо учням важко це зробити, дозволяється трохи домальовувати. Потім пропонується придумати якомога більше назв.

«МУЗИКА». Ця вправа покликана зв'язати воєдино зорові і слухові образи. Учням пропонуються конкретні музичні твори ( п'єса П.И. Чайковського «Пісня жайворонка» або будь-яка інша ). Після прослуховування учням дається 4 фарби: червона, зелена, синя і жовта. Вони повинні зобразити почуту музику за допомогою цих фарб і озаглавити малюнок. Після закінчення роботи проводиться конкурс малюнків і назв.

«ДЕ ЧИЄ МІСЦЕ». Учням пропонується декілька елементів розрізненої картини. Вони повинні правильно розмістити їх на альбомному листі. Вони можуть робити це самостійно чи по вказівці. Наприклад, пропонується розмістити елементи таким чином: сонце в правому верхньому кутку листа, дерево в лівому нижньому кутку і т.д., а учні послідовно виконують.

«МУЛЬТФІЛЬМ». Учні повинні намалювати сюжетну картинку, бажано з використанням відомих персонажів. Після цього кожному учню дається індивідуальне завдання, пов'язане із зміною просторового положення головного героя на малюнку. Наприклад, учням пропонується виконати такий же малюнок, як і перший, але один з персонажів повинен підійти до дерева, повернути голову, нахилитися і т.п.

«МАШИНА ЧАСУ». Називається ряд слів, що позначають різні предмети або живі істоти. Учням необхідно зобразити ким або чим вони були у минулому або стануть в майбутньому. Наприклад, метелик - гусениця; дуб - жолудь, плаття - тканина -прапор).

«ЩО ВИЙДЕ». На дошці початий малюнок, учні по черзі, припускаючи що це могло б бути, домальовували по одній лінії. Гра закінчується, коли черговий учасник не зможе змінити малюнок по-своєму. Можливий також груповий варіант гри, коли на дошці декілька малюнків і групи учнів змагаються між собою. Перемагає група, учасники якої останніми перестали змінювати малюнок.

«ЧАРІВНІ ФАРБИ». Під час роботи з фарбами учні змішують їх. одержуючи різні відтінки. Користуючись цим, вони можуть змінювати смисловий зміст малюнка. Наприклад, хмари можна перетворити, додаючи розбавлений чорний колір; нічне небо в передсвітанкове, - розбавляючи зображення водою. Змінити значення малюнка можна не тільки за допомогою відтінків, але і по колірному тону. Так, додаючи жовту фарбу на літній пейзаж, можна відобразити наближення осені і т.п.

«НОВІ РЕЧІ». Учням пропонуються пари предметів або пари картинок із зображенням предметів. Учні, об'єднавши 2 предмети, повинні зобразити придуманий ними новий предмет, який зберіг би функції обох предметів. і придумати для нього назву. Передбачувані пари: барабан і каструля, телевізор і телефон, парасолька і повітряна кулька, капелюх і годинник та ін. Завдання сприяє розвитку не тільки образного мислення, але і уяви, а також навиків комбінаторики.

«ЧАРІВНИК». Учням пропонуються 2 абсолютно однакові фігури «чарівників». Їх задача домальовувати ці фігури, перетворивши одну на доброго, а іншу в злого чарівника. Для дівчаток можна замінити «чарівників» на «чарівниць». Потім учні повинні самі намалювати доброго і злого чарівників, а також придумати, що вчинив поганого злий чарівник і як його переміг «добрий».

«БІЛИЙ, ЧОРНИЙ, ЖОВТИЙ». Учням пропонуються 3 однакові овали. Їм необхідно домальовувати певні риси обличчя так, щоб вийшли типові образи білого, чорношкірого та жовтолицього. Зображати можна як хлопчиків, так і дівчаток.

«МОДЕЛЮВАННЯ ОДЯГУ». Учням пропонується розробити різні моделі одягу, використовуючи при цьому певний набір елементів.

«УЗОР». Учні повинні намалювати, вирізати з кольорового паперу або іншого матеріалу і наклеїти якомога більше узорів, до складу яких входили б різні елементи. Наприклад, круг, квадрат, трикутник і т.п. Одним з варіантів цього завдання є складання і зображення українських орнаментів.

«АРХІТЕКТОР». Учням пропонується зобразити декілька варіантів проектів споруди якого-небудь об'єкту, наприклад, будівлі школи.

«ДИЗАЙНЕР». Учні повинні намалювати ескізи або виліпити з пластиліну предмети можливої обстановки класу чи своєї кімнати.

«ПАМ'ЯТНИК». Учні повинні намалювати ескізи або виліпити з пластиліну проект пам'ятника своєму улюбленому герою.

«ЗООПАРК». Учням пропонується виконати серію малюнків тварин, використовуючи при цьому геометричні фігури: квадрати, трикутники, круги, прямокутники і т.п. Щоб малюнки не виглядали схемними, учні можуть домальовувати додаткові елементи і розфарбовувати зображення тварин. Можливо виконання цього завдання з пластиліну, а також з використанням сірникових коробок.

«ФОТОРОБОТ». Завдання проводиться в ігровій формі. Учням пропонується в хаотичному порядку декілька портретів, що розрізають на горизонтальні смужки. Учням необхідно, відповідно до описів вчителя, скласти образи і скласти із запропонованих елементів необхідні портрети. Перемагає той. хто складе більше число точних портретів. Це завдання сприяє також розвитку навиків комбінаторики.

«МОЯ АДРЕСА». Учням пропонується зобразити декілька пейзажів. Потім їм пропонується декілька характерних для тієї або іншої обстановки образів. Учням необхідно знайти співвідношення образів з пейзажами і, вибравши один з варіантів, намалювати його, або. виліпивши основні деталі з пластиліну, скласти композицію. Один з варіантів завдання: учням пропонується декілька образів, з яких необхідно придумати обстановку і розмістити вибрані образи у відповідній обстановці.

«МАНДРІВНИК». Учням пропонується виконати серію малюнків, на яких вони ототожнювали б себе з населенням тієї або іншої держави або материка, наприклад. «Я в Африці», «Я - китаєць», «Я - вождь племені апачей» і т.п. Наступна серія малюнків - це створені образи, тобто трансформовані образи самих себе в інші, у дії. Наприклад. «Я полюю на левів в Африці», «Я збираю урожай рису» і т.п. Зважаючи на об'ємність даного завдання, воно може виконуватися поетапно.