Використання аудіо-візуальних засобів навчання на уроках історії

Один учень Аристотеля пристав до нього з нудною і довгою розповіддю. Нарешті він запитав філософа, який мовчав увесь час: "Я не втомив тебе?" На що той відповів: "Ні, я не слухав". "Заговори так, щоб я тебе побачив", - запропонував йому Аристотель

Тому на своїх уроках я і намагаюс ь досягти саме такої мети.

Сучасний урок – це поєднання традиційних технологій та нових інформаційних джерел, які передбачають використання відеоматеріалів, ресурсів мережі Інтернет.

Не дарма існує прислів’я "Краще один раз побачити, ніж сто раз почути". Раніше вчитель просто на словах або за допомогою крейди розповідав учням про еволюцію людини, культуру Греції, мистецтво доби Відродження, знайомив з перебігом військових битв. Навіть, якщо і є картинки в підручнику, то вони невеликого розміру, нечіткі або представлені не в повній мірі. Можливості сучасного світу дозволяють нам використовувати різноманітні джерела інформації.

Не кожен свій урок ми можемо провести в кабінеті, де знаходиться комп’ютер, проектор та мультимедійна дошка, тому на уроках застосовую ті джерела, які можу використати в умовах власного кабінету, обладнаного телевізором та ДВД.

Отже, на своїх уроках історії використовую наступні аудіо-візуальні джерела:  документальні матеріали.

Мною створена велика база документальних фільмів з історичних питань.

В кабінеті велика відеотека:

  • Всі фільми серії "КРАЇНА: історія українських земель",
  • Фільми серії "історія України",
  • Всі фільми серії "Невідома Україна",
  • Фільми серії "Вирішальні битви",
  • Фільми серії "Гра долі",
  • Фільми серії "Золоте стремено",
  • Фільми серії "Видатні особи" і т. д.

Але на уроці не так багато часу для перегляду фільмів, тому я широко використовую комп’ютерні програми з нарізки та склейки відеороликів та відео фрагментів. За останні роки мною було створено велика кількість відеороликів з історії, у яких середній час тривалості перегляду 6 – 7 хвилин.

Майже на кожному уроці можна вдало використати той чи інший історичний відео сюжет.

  • художні фільми (використовую відеофрагменти з художніх фільмів, які яскраво відображають тему чи подію ("А. Македонський", "Гладіатор", "300 спартанців", "Вогнем і мечем", "Жанна д’Арк" та інші); але до використання цих фільмів треба ставитися досить критично, бо їх автори часто мають однобоку позицію;
  • мультфільми (при вивчення теми "Культура і релігія Давньої Греції" можна переглянути уривок із мультфільмів "Лабиринт. Подвиги Тесея", "Прометей", "Возвращение с Олимпа", "Аргонавты", "Персей", "Геракл у Адмета" та інші;
  • аудіоматеріали (використовую аудіоматеріали при вивченні тем з культури і релігії, прослуховуємо міфи народів світу, музику різних народів, яку можна застосовувати як фон розповіді);
  • презентації (створюю власні і використовую учнівські);
  • анімації (використовую при вивченні битв: на анімаційних картах за допомогою кольорових стрілок показується шлях руху військ та схеми битв);
  • віртуальні екскурсії (знайомлять учнів з країнами світу, їх історією, природою, видатними людьми, культурою, видатними музеями – Лувра, Ватикану, Білого Дому, Ермітажу та іншими);
  • використання електронних лекторів, тренажерів, підручників;
  • атласи з історії України та всесвітньої історії;
  • електронні конструктори уроків;
  • школа Вовка Панаса (для дітей 5-6 кл., у вигляді цікавої розповіді, є кросворди, ребуси, тести);
  • програма "Енциклопедія Кирила іІ Мефодія".

Для уроків різних типів і форм проведення використовую різні види відеоматеріалу: відео-пояснення (розповідь), відео-ілюстрацію, відео-підтвердження, відео-тест тощо.

Для кожного конкретного уроку ретельно відбираю той відеоматеріал, який відповідає меті, плану і структурі уроку. Окрім нової навчальної інформації, кожен відеофрагмент має також і завдання, яке необхідно виконати після отримання інформації: відповісти на поставлені перед переглядом питання, виділити певні факти і події, скласти план відповіді з певної проблеми, охарактеризувати даного історичного діяча, дати оцінку відповідного історичного періоду.

Відеосюжети повинні нести не тільки інформативну роль, а й залучати дітей до аналізу, синтезу, пошуку.

Такі уроки завжди цікаві, насичені інформацією, різними завданнями,, з’являються умови для різноманітної діяльності в процесі отримання, закріплення і контролю знань, зростає інтерес школярів до предмету. І сам вчитель, спробувавши таку форму роботи, відчує її ефективність

Але слід пам’ятати: використання цих засобів не замінює вчителя, а тільки доповнює його діяльність.