Уроки ЗНО
Переглядаючи свої нотатки, які я робила, готуючись до виступу на серпневих секційних засіданнях, стосовно типових труднощів при виконанні завдань у форматі ЗНО, я зрозуміла, що з 2009 року, коли я вперше працювала екзаменатором і перевіряла завдання з розгорнутою відповіддю з англійської мови ніч
ого, крім критеріїв, не змінилося: ті ж труднощі, ті ж типові помилки дітей. Тому хотілося б поділитися з колегами своїми спостереженнями та висновками та дати декілька порад, які, надіюсь, будуть слушними.Проаналізуємо структуру тесту з читання (Reading) та використання мови (Use of English). Серед багатьох тестів виділяються три типи: на знаходження відповідників (matching), тест множинного вибору (multiple-choice) та заповнення пропусків з довідкою (gap filling). Ці тести перевіряють навички оглядового читання, навички читання для знаходження конкретної інформації та лексико-граматичні навички. Завдання з письма вимагає від дітей знання формату дружнього та ділового листа (an informal letter, a formal letter). Про те, як навчити дітей виконувати тести з читання було сказано та написано чимало. Я б додала, що тести з читання – це ті ж кросворди: чим більше розв’язуєш, тим легше справляєшся з кожним наступним. Мені хотілося б зупинитися на завданні з розгорнутою відповіддю.
Найперше, що необхідно порадити: ознайомтеся з критеріями оцінювання, доведіть їх до учнів та запровадьте оцінювання всіх творчих робіт своїх учнів за цими критеріями. Знаючи, що від тебе очікують, легше виправдати очікування. Не буду повторювати загальновідоме, скажу тільки, що з 14 балів, якими оцінювалось творче завдання у 2013 році, лише 4 (2 бали за лексику та 2 бали за граматику) – це суто оцінювання знань з англійської мови. Решта 10 балів (6 балів за розкриття 3 умов листа, 2 бали за формат та 2 бали за зв’язувальні елементи) – це уміння виконати критерії оцінювання.
Серед типових труднощів, які виникали в учнів при виконанні завдання з розгорнутою відповіддю у форматі ЗНО, є такі:
1. Учні невпевнено володіють форматом листа.
Вони, наприклад, не знають, що у дружньому листі перший і заключний абзац не пов’язані з темою листа. Перший абзац має бути реакцією на попередню переписку, останній – фактично компліментарним вибаченням за закінчення листа. У діловому ж листі навпаки: перший абзац пояснює причину написання, останній – виражає надію на подальшу співпрацю або реакцію з боку адресата. Крім того, у діловому листі має бути повна відповідність вітальних та прощальних фраз, тобто:
Dear Mr/Mrs -------Yours sincerely,
Dear Sir/Madam-------Yours faithfully,
Порада вчителям. Дайте учням поняття про формати письма в англійській мові (дружній - an informal letter, діловий - a formal letter, напівділовий (semi-formal), трансакційний (transactional) листи, есе (essay), анотацію на прочитане чи побачене (a book or film review) тощо. Приділіть особливу увагу структурним та стилістичним особливостям ділового та дружнього листа, ознайомте дітей з кліше таких листів та практикуйте виконання письмових завдань на будь-яку тему у вигляді листа.
2. У переважної більшості учнів викликає труднощі організація письма у вигляді абзаців, і вони втрачають на цьому бали.
Порада вчителям. Практикуйте на початку уроку мовну зарядку у вигляді так званого "5-min writing storm", де від учнів вимагається за 5 хвилин написати зв’язний абзац за поданим реченням-тезою ("topic sentence"). Це дасть змогу навчитися формулювати тезу та розвивати її у вигляді абзацу. Нагадайте їм правило "one idea – one paragraph".
3. Значна частина учнів не вміє писати зв’язне висловлювання у вигляді складних речень з використанням сполучників сурядності та підрядності, а також користуватися зв’язувальними фразами ("linkers"), що з’єднують різні ідеї та абзаци тексту і, як наслідок, - втрата балів за зв’язувальні елементи.
Порада вчителям. Тренуйте дітей у поєднанні простих речень у складні за допомогою сполучників та дайте їм необхідний запас зв’язувальних кліше за певними функціями. Наприклад, для протиставлення вживаються: but, however, though, although, on the one hand, on the other hand та ін. Запропонуйте учням з’єднати один і той самий мовний зразок (She is young. She is experienced.) у складнопідрядне речення по-різному, кожен раз із новим зв’язувальним елементом.
4. Учні забувають, що умови листа мають бути розроблені, тобто, має бути написано 2-3 речення, які б розтлумачували умову.
Порада вчителям. Учіть своїх дітей говорити і писати поширено. Корисною тут може виявитися вправа: ідея ---теза---додаткові тези. Наприклад, учням пропонується ідея (the importance of sport). Її треба виразити повним реченням –тезою (It’s a common knowledge that sports is an important part of everybody’s life.), а потім додати декілька роз’яснюючих речень (It helps us to keep physically fit. With the help of sports we can also spend quality time and make friends.) Таким чином, діти зрозуміють, що таке розроблена умова і не втратять дорогоцінних балів.
5. Звичайно є проблеми з лексичним запасом та граматикою. Їх найважче вирішити, тому що лексичний запас та граматична компетенція формуються роками. Однак і тут можна дещо порадити.
Порада вчителям. Збагачуйте вокабуляр учнів оціночними (якісними) прикметниками ("opinion adjectives") типу: fascinating, magnificent, extraordinary, тощо і спонукайте їх до вживання пар: прикметник-іменник, дієслово-прислівник (не просто предмет, особа, явище, а – який?; не просто дію зроблено, а – як саме?)
Серед найпоширеніших типових помилок з граматики є такі: вживання артиклів у базових правилах, порядок слів у реченні та вживання часових форм дієслова. Багато також орфографічних помилок. Вирішення цієї проблеми потребує системної роботи учителя над граматикою та правописом упродовж усього навчання дитини в школі. Проте, не лишнім буде ознайомити учнів з тими чотирма найгрубішими помилками, які за критеріями, "з’їдають" бали за граматику, а саме:
- порядок слів у англійському реченні;
- вживання інфінітива без частки to;
- вживання незлічуваних іменників типу "advice";
- вживання особових форм дієслова (is, am, are, like, likes, have, has, was, were, тощо).
На останок, декілька загальних порад. Учіть дітей розраховувати час, відведений для тесту, залишати хоча б декілька хвилин для перевірки зробленого. Порадьте їм записатися на пробне тестування, щоб ознайомитися з процедурою і самим тестом. Таким чином, ви допоможете їм зняти хоча б частково психологічну напругу перед реальним тестом. Я іноді кажу своїм учням: "Англійська мова – це ліс, у якому вам треба орієнтуватися самостійно. Я лише провідник, який виводить на потрібні стежки". Давайте станемо для своїх учнів провідниками у складній інновації під назвою ЗНО.
P. S. Кожного року критерії оцінювання доопрацьовуються та змінюються. Організатори ЗНО дослухаються до думок екзаменаторів і за 5 років значно спростили зміст тесту з англійської мови та критерії до оцінювання завдань з розгорнутою відповіддю.