Музика як засіб створення емоційного стану людини
Якщо фізичні вправи лікують тіло, то
музика виліковує душу людини…
П. І. Чайковський
Що таке музика і чому вона має такий вплив на організм людини…
Протягом століть мистецтво було для людини джерелом насолоди, самовираження. Музика мала вел
ике значення для розвитку духовної культури особистості, а також завжди впливала на емоційний та фізичний стан людини. Численні історичні данні стверджують, що танці, пісні з'явились набагато раніше за людську мову. Можна припустити, що музика була однією з первісних мов людства.Музика здатна впливати на почуття людини. Наприклад, ніжна, легка може заспокоїти, сумна – примусити плакати, а весела і бадьора – підняти настрій. Як, чому і за рахунок чого вона може впливати на емоційний стан людини? Чи можна керувати цим процесом, чи здатні люди однаково реагувати та сприймати музичні твори.
В медицині існує практика застосування музики для лікування хворих, так звана "музикотерапія". При цьому використовують звуки природи: спів птахів, дзюркіт струмочка, шелест осіннього листя, гул водограю тощо.
Використовують музику як болезаспокійливий засіб під час переливання крові, в акушерських центрах, при операціях, в стоматології. Ще у Біблії згадується цілюща сила музики: так царю Саулу, який страждав на розлад у психіці дуже допоміг Давид своєю грою на арфі. Бах написав "Гольдберські варіації", щоб перемогти безсоння графа Кайзерлінга. П΄ять століть тому один середньовічний мислитель написав: "Мета музики - прославити Бога, вигнати диявола, вилікувати хворого і породити кохання". Успіхи в музикотерапії зумовили у 1950 році створення американцями Національної асоціації музикотерапевтів, які прагнули до лікування музикою різних форм захворювання.
Відображаючи життя, музика збуджує почуття, що не однакові по своїй силі з переживаннями, які виникають під впливом інших видів мистецтва. У музичному сприйнятті емоційна реакція має значиму роль. Без неї не можна осягнути зміст музичного твору. Музика є втіленням переживань як композитора, так і слухача, а іноді тільки самого композитора. Так, інструментальні ліричні п΄єси, створені відомими композиторами як, Шопеном, Рахманіновим, Бетховеном втілили свої переживання, свій "внутрішній світ" у музичні образи, що несуть на собі відбиток їхнього ж темпераменту.
Музичні образи звільнені від багатьох зовнішніх прикмет і відносно деяких обставин, що нерідко приховують духовний світ і перешкоджають взаємопорозумінню людей. Вислів "від серця до серця" є крилатим, бо передає високій ступінь безпосередності, з яким музика втілює людські переживання і в естетичній формі робить їх надбанням людей.
А це важливо для злиття внутрішнього світу слухача, виконавця, композитора і створеного ним близького по духу героя. Будь-яку музику людина слухає "серцем". Сидячи в концертному залі, людина слухає симфонію, і ця зовнішня музика знаходить відгук у її серці. У такому випадку у слухача з΄являється почуття задоволення, щастя. Ось чому цінителі музики віддають перевагу класиці – П. Чайковському, А. Моцарту, Л. Бетховену, Вівальді. Бо вона ненав΄язлива, не підпорядковує собі слух і волю людини. Вона не агресивна. Мелодія класичних творів природна для організму, органічна для слуху.
Впливаючи на психоемоційний стан людини, музика призводить до гормональних і біохімічних змін в організмі, позитивно впливає на інтенсивність обмінних речовин. Під час звучання музики виникають позитивні емоції, що стимулюють інтелектуальну діяльність людини.
Музика впливає на організм людини всебічно. Науковцями доведено, що від дратівливості неврозів допомагає музика П. Чайковського, від мігрені "Весняна пісня" Мендельсона, "Американець в Парижі" Гершвіна, головну біль знімає "Полонез" Огінського, нормалізує сон "Пер Гюнт" Г. Гріга. Кров΄яний тиск і серцеву діяльність нормалізує "Весільний марш" Мендельсона.
Відомо, що під час вагітності жінкам рекомендовано слухати класичну музику. Вважають, що вона позитивно впливає на самопочуття майбутньої мами та розвиток плоду. На японській фабриці з участю 216 матерів-годувальниць був проведений експеримент. Їх розділили на групи, перша – слухала класичну музику, друга – джаз і поп-музику. Одні слухали через навушники, а інші – через динаміки. Виявилось, що в матерів, які слухали класику через динаміки, виділення молока збільшилось на 20%, у тих хто користувався навушниками – на 100%. У жінок, які слухали музику сучасну – скоротилося на 20-50%.
Музика широко застосовується і в дитячій неврології. Вона розвиває здатність дитини слухати і аналізувати, активно впливає на її настрій, сприяє формуванню мови і психіки. Необхідно змалку привчати дітей до роботи розуму і душі, збагачувати їх досвід спілкування з музичними творами. З цієї точки зору уроки співів слід віднести не до другорядних, а до основних предметів.
У більшості передових європейських країнах уроки музики, співів, гра на інструментах належать до обов'язкового елементу виховання, оскільки музика має найбільш сильніший вплив на дитину. Музика вносить позитивну релаксаційну атмосферу під час уроків з різних дисциплін, дає можливість провести учбову "Інтеграцію", яка є запорукою розвитку стійкої, довготривалої пам'яті. Також уроки музики сприяють прискоренню навичок читання у школярів, пришвидшує вивчення іноземних мов. Музика стимулює прояв творчих здібностей у дітей, підвищує самооцінку учня, поліпшує психомоторний розвиток.