Методичні рекомендації щодо використання презентацій MICROSOFT POWER POINT на уроках трудового навчання

Процеси удосконалення і масового розповсюдження сучасних інформаційних та комунікаційних технологій активно застосовуються для передачі інформації та забезпечення взаємодії учителя та учня в сучасних умовах освіти.

Упровадження інформаційних технологій у різні галузі сучасної освіти набува є все більш масштабного і комплексного характеру. Нині учні мають можливість здобувати освіту із використанням сучасних комп’ютерних засобів та різних способів навчання: засвоєння знань із використанням комп’ютера (навчання + вправи + контроль), електронні енциклопедії, словники, пошук інформації в Інтернет-просторі, системи перекладу тощо. Поява інтерактивних методів навчання відкрила нові можливості для подання матеріалу, проведення занять, нових форм роботи з учнями.

На виконання Державної програми «Вчитель», відповідно до Концептуальних засад розвитку педагогічної освіти України проводиться навчання вчителів ефективному застосуванню інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі за програмою «Intel@Навчання для майбутнього». Спочатку застосування інформаційних комп’ютерних технологій зводилося до використання готових навчаючих програм та тестів, здебільшого англійською та російською мовами. Але вони не завжди задовольняли викладача. Тому виникла потреба у багатофункціональному засобі, здатному акумулювати необхідні навчальні матеріали, подавати їх у зручній формі, який дозволить легко редагувати навчальний матеріал та змінювати структуру його подання. Найбільш придатним засобом для цієї мети є програма Microsoft Power Point, що входить до складу Microsoft Office.

Слайди, підготовлені засобами пакету Microsoft Office у поєднанні з текстом, графічними елементами, анімацією, інтерактивними елементами забезпечують якісно новий рівень подання інформації. За його допомогою можна зручно, швидко і якісно підготувати наочний матеріал, швидко проводити різноманітні форми оцінки пізнавальної діяльності: фронтальну, групову, індивідуальну, а вкінці нагадати (узагальнити) основні етапи заняття.

Презентація - слово, яке в українській мові має два значення:

  • дія, акція (загальновживане значення): показ нового товару, пред’явлення широкому загалу нової інформації (представлення нової книжки, колекції мод, кінофільму) як рекламна, популяризуюча акція;
  • документ, створений за допомогою комп’ютерної програми PowerPoint.

Синонімами терміну «презентація» в цьому розумінні є поняття «комп’ютерна презентація» та «мультимедійна презентація».

Використання презентацій є доцільним на будь-якому етапі уроку: вивчення теми, під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю.

Важливим моментом при роботі вчителів з мультимедійними презентаціями є підготовка і проведення учнями презентації як дії, тобто презентування, демонстрація учнями створеної мультимедійної презентації. Це потужний та унікальний засіб для формування в учнів вмінь виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати свою доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідеї, гіпотези, висновків. В учнів формуються навички стисло, чітко, зручно для ефективної інтерпретації представити результати досліджень за допомогою вдало підібраних діаграм і графіків, а також відбирати найяскравіші переконливі факти для демонстрування думок, ідей. Важливим аспектом правового виховання учнів стає вміння посилатися в презентації на використані джерела інформації.

Слайди, підготовлені засобами пакета Microsoft Office забезпечують якісний рівень подання інформації.

Основні принципи розробки електронних презентацій

Оптимальний обсяг. Інформація подається невеликими логічно завершеними блоками-слайдами (не більше 20-30). Недоцільно розміщувати зображення, які не використані для розкриття. Не повинно бути дублюючих (схожих), «зайвих» слайдів, які не супроводжуються поясненням.

Доступність. Обов’язково враховувати вікові особливості. Забезпечувати розуміння кожного слова, речення, поняття, спираючись на знання слухачів

Науковість. Яскраві малюнки не повинні суперечити реальним фактам. Пропонована інформація повинна бути чіткою й одночасно відображати відповідні логічні зв’язки змісту уроку.

Врахування особливості сприйняття інформації з екрана. Відомо, що коли людина читає текст з екрана, та ще й екрана комп’ютера мозок працює у сповільненому режимі. Якщо ж інформація подана у графічному вигляді, то око переключається в інший режим, і мозок працює швидше. Саме тому в презентаціях бажано звести текстову інформацію до мінімуму, замінюючи її схемами, рисунками, фрагментами фільмів.

Зацікавленість. Включення (без шкоди науковому змісту) у презентацію смішних, цікавих сюжетів, мультиплікаційних героїв оживляє заняття, створює позитивний емоційний настрій, що сприяє засвоєнню матеріалу і більш міцному запам’ятовуванню.

Краса і естетичність. Неабияку роль відіграють кольорові сполучення і дотримання стилю в оформленні слайдів, музичний супровід.

Поради тим, хто створює презентації

Стиль

  • Дотримуйтеся єдиного стилю оформлення
  • Уникайте стилів, які будуть відвертати увагу від самої презентації
  • Допоміжна інформація не повинна переважати над основною (текст, малюнки)

Фон

  • Використовуйте більш холодні тони

Використання кольорів

  • Для фону і тексту – контрастні кольори
  • На одному слайді не більше трьох кольорів: один – для фону, один – для заголовка, один – для тексту
  • Особлива увага на колір для гіперпосилань

Анімаційні ефекти

  • Використовуйте за призначенням (можливості комп’ютерної анімації)
  • Не зловживайте різними ефектами: не повинні відвертати увагу від змісту інформації

Зміст інформації

  • Використовуйте короткі слова і речення
  • Заголовки повинні привертати увагу аудиторії

Розташування інформації

  • В центрі повинна знаходитися найважливіша інформація
  • Інформація розміщується горизонтально
  • Якщо розміщений малюнок, то текстова інформація знаходиться під ним

Шрифт

  • Для заголовка (розмір) – не менше 24
  • Для тексту – не менше 18
  • Не слід змішувати різні типи шрифтів
  • Для виділення інформації (слова) потрібно використовувати жирний шрифт, курсив або підкреслення
  • Не зловживати прописними літерами (читаються важче)

Способи виділення інформації

Використовувати:

  • Рамки, заливку
  • Стрілки, штриховку, різні кольори
  • Діаграми, малюнки, схеми, ілюстрації найважливіших фактів

Об’єм інформації

  • Ключові елементи розташовувати на окремих слайдах
  • Не заповнювати слайд великою кількістю інформації

Види слайдів (для урізноманітнення презентації)

  • З текстом
  • З таблицями
  • З діаграмами

Презентація учня повинна включати

  • Назву дослідження
  • Мету самостійної роботи
  • Хід і результат дослідження
  • Висновки
  • Список використаних джерел

Використані джерела

1. Дементієвська Н.П. Вчимося самі, вчимо інших // Вісник програм шкільних обмінів. – №21, 2004. - С.5-8.

2. Дементієвська Н. П., Морзе Н. В. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів // Інформаційні технології і засоби навчання: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атіка, 2005. – 272с.

3. Intel® Навчання для майбутнього. – К: видавнича група BHV, 2004. – 416 c. (Автори адаптації до українського видання Морзе Н.В., Дементієвська Н.П.).