Шляхи формування обдарованості учнів під час навчально-виховного процесу з фізики

Обдаровані діти - дуже цінна, але досить тендітна частина нашого суспільства. Вундеркінд - це не лише радість у сім’ї, не лише можливість похвалитися перед знайомими видатними досягненнями своєї дитини, це і специфічні проблеми, пов’язані з її вихованням, організацією взаємодії з її однолітками і з дорослими.

Сьогодні, як ніколи раніше, ми спостерігаємо зниження інтересу до знань. Ускладнилася проблема вироблення в учнів мотивів до продуктивної навчальної праці. Приклади з нашого життя часто - густо переконують їх у тому, що гарно живуть зовсім не ті люди, які добре навчалися у школі, здобували вищу освіту. Але багато учнів, як свідчать результати досліджень, орієнтовані на творчу діяльність.

Перш за все ми маємо бути готові до роботи із обдарованими учнями.

Кожний учитель має будувати навчально-виховний процес таким чином, щоб сприяти розвитку здібностей та обдарованості дитини. Основна проблема більшості учителів, намагання контролювати учнів, допомагати їм вирішувати проблеми.

Першим етапом у роботі вчителя має бути співпраця із психологом навчального закладу, щоб визначити для себе учнів, які мають нахил до природничих наук.

Наступним кроком є визначення учнів із математичними здібностями за допомогою математичних ребусів та задач. На одному з перших уроків прошу учнів виконати завдання із кульками. Визначаю вміння учнів здійснювати перетворення іменованих величин.

Якщо у класі є учні, що виконали задачу та знайшли декілька розв’язків то з ними можна працювати для розвитку обдарованості. Звертаю увагу на вивчення формул з математики: площі, об’єму, знаходження однієї величини через іншу у буквеному вигляді.

Створюється база даних обдарованих учнів.

На кожній паралелі є здібні учні, які можливо буде розвивати.

Для розвитку обдарованості працюємо над створенням методично-технічного забезпечення: прилади, література, створюємо базу електронних посібників.

У подальшому працюємо на уроках та в позаурочний час. Потрібно переконати, що фізика важливий предмет – постійно показувати практичну спрямованість матеріалу, залучати учнів до складання кросвордів, ребусів. Такий вид діяльності розвиває здібність учні до аналізу, систематизації матеріалу, впроваджувати постановку проблемних завдань на уроках, використовувати віршовані завдання, мультфільми, фільми.

Впроваджувати диференціацію на уроках, особливо у домашніх завданнях.

Під час вивчення нового матеріалу і закріплення користуюсь опорними конспектами, таблицями.

Опорний конспект допомагає учням:

  • глибше розібратися в тій темі, що вивчається;
  • допомагає легше запам’ятати вивчений матеріал;
  • із допомогою опорного конспекту під час відповіді грамотно і точно викладати вивчений матеріал.

Опорний конспект допомагає учителеві:

  • наочно показати весь матеріал, що вивчається на уроці;
  • зосередити увагу дітей на тих місцях з даної теми, що даються найважче;
  • організувати багаторазове повторення;
  • швидко перевірити, як учень зрозумів і запам’ятав вивчений матеріал.

Індивідуальну роботу зі здібними учнями треба починати вже на перших уроках вивчення фізики. Оскільки основним джерелом знань є підручник, то включаю роботу з підручником. Для розвитку самоконтролю привчаю систематично відповідати на контрольні запитання, що є після кожного параграфа. Навчаю їх усвідомлено коментувати кожен крок науковою мовою. Даю практичні завдання такі як: визначити швидкість іграшкового автомобіля, маючи секундомір і лінійку.

Самостійність є важливою і необхідною ланкою переходу пізнавальної активності школяра в творчу. Учень переходить на новий рівень в оволодінні науковою інформацією і перетворюється з учня, який відповідає, в учня, який діє творчо.

Добре, якщо уроки фізики та природознавства розпочинаються з розминки, головна функція якої - створення сприятливого клімату для творчого розвитку особистості на уроці. З цією метою я використовую технології колективного, групового навчання: незакінчені речення, гру "Вірю - не вірю".

Під час групової роботи найбільш підготовлені учні, виконуючи роль консультантів, вчаться критично оцінювати навколишню дійсність, доходити суті явища, вчаться робити рецензії відповідей учнів на уроках. Завдяки навичкам об’єктивно оцінювати дії свого товариша, учні стають помічниками учителя під проведення уроків, в роботі зі слабшими учнями.

Для формування необхідних експериментальних навичок і умінь проводжу уроки – експерименти, де діти самостійно в групах виконують експериментальні завдання, досліди. Потім роблять висновки. Свої висновки, думки, гіпотези висловлюють всьому класу.

Важливе значення в поглибленні знань учнів мають і дослідницькі роботи. Такі роботи проводжу з учнями як індивідуально, так і в групах. Така діяльність дозволяє об’єднати розвиток інтелектуальних здібностей школяра з дослідницькими вміннями і на цій основі формувати активну творчу особистість.

На уроці розвинути обдарованість можливо тільки на 50%. Велика частина цієї діяльності після уроків:

  • організація гуртка;
  • проведення позакласних заходів;
  • залучення учнів до роботи у написання науково-дослідницьких робіт;
  • виконання експериментальних робіт.

Народна мудрість каже: у кожного є іскра Божа. З цим твердженням важко не погодитись. Угледіти цю маленьку іскорку, підтримати її вогник і розвинути завдання сучасного вчителя.

Робота з обдарованими дітьми вимагає від учителя творчості, самовідданої праці. Йдучи назустріч із такими дітьми (на уроках, чи в позаурочний час), ми повинні нести до них щось нове і цікаве, що розвивало б їхні розумові здібності. Підтримаймо здібну дитину. Пам’ятаймо: талант в усіх державах світу коштує дуже дорого. Ми, вчителі, маємо допомогти дитині самореалізуватися на перших стадіях її розумового розвитку. Головне, якщо вже не допомогти, то бодай і не зашкодити, не заблокувати вихід можливостям дитини.

Список використаної літератури

  1. Кульчицька О. І Творча обдарованість, специфіка дитячої обдарованості // Обдарована дитина. – 2001. - № 1. – 17 с.
  2. Серьогіна Л. В. Підвищення зацікавленості та розвиток креативного мислення учнів через використання ігрових завдань та інтерактивних технологій. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://osvita. ua/school/lessons_summary/edu_technology/29078/