Формування здоров’язберігаючої компетентності на уроках хімії

Коли ми вітаємо рідних чи близьких нам людей з нагоди певних подій, то одним з найперших наших зичень є побажання здоров’я. І чим ми стаємо старшими, тим глибший зміст вкладаємо у це побажання. Бо розуміємо, що реалізувати себе, досягнути успіху у житті, бути щасливою людина може у повній мірі то ді, коли буде здоровою.

Здоров’я дітей і підлітків у будь-яких соціально-економічних і політичних ситуаціях є найактуальнішою проблемою і предметом першочергової важливості. Нація, що не дбає про здоров’я своїх дітей, приречена на вимирання. Законом України "Про загальну середню освіту" у статті 5 поставлено завдання "…виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян, як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження та зміцнення фізичного та психічного здоров’я учнів".

Уроки хімії, можливо як ніякі інші, дають нам можливість формувати здоров’язберігаючу компетентність. Так, вже на перших уроках хімії у сьомому класі, під час вивчення правил поведінки у хімічному кабінеті, вказую на правила поведінки з різноманітними речовинами.

Наголошую, що навіть не знаючи даної речовини та її властивостей за написами не етикетці можна визначити її безпечність для людини, норми використання, вчу читати умовні позначення, які допомагають користуватись речовиною безпечно для себе та навколишніх людей. Діти люблять купувати соки. Я розповідаю, що через десять хвилин після того, як сік віджатий, половина корисних речовин з нього зникає.

І якщо на упаковці написано, що сік відновлено з концентратів, то це найчастіше означає, що для зберігання концентрату у нього додають згущувачі та консерванти. Тому тієї виняткової вітамінної цінності у якій переконують виробники соків практично немає. Соки, згідно технології виробництва не повинні містити барвників, консервантів, ароматизаторів. Наголошую на важливості вміння споживача прочитати склад продукту і зрозуміти, чи дані речовини є безпечними та корисними для людини.

Під час уроків використовую мотиваційні запитання, які дають змогу учням задуматись, поєднати хімічні знання з турботою про своє здоров'я.

1. Як за допомогою індикаторного папірця визначити, чи свіже м'ясо? (свіжий м'ясний сік має слабо кислу реакцію; якщо реакція нейтральна або лужна, краще обрати продукт у іншого продавця).

2. Чи є різниця в наявності поживних речовин у листках салату зрізаних уранці та ввечері? У який час доби їх краще зрізати? (Знаючи умови перебігу реакції фотосинтезу, можна стверджувати, що до вечора відбувається максимальне накопичення вуглеводів у листках, а вночі вони частково витрачаються на дихання. Тому салат зрізаний увечері є корисніший, ніж той, що зрізаний вранці).

3. Коли ви варите кашу на молоці, його потрібно додавати на початку, чи в кінці приготування? (Молоко містить цукор (лактозу), який за високої температури вступає в реакцію з амінокислотами білків крупи, блокуючи їх, а це приводить до зниження ступеня засвоєння білка в організмі. В результаті втрачається до 50% найцінніших амінокислот лізину та метіоніну. Чим більша тривалість нагрівання каші з молоком, тим більші втрати. Тому крупу потрібно довести до готовності, а вже потім додавати молоко).

4. Капусняк – це дуже смачна і корисна страва. Основні його компоненти – м'ясо з кістками і квашена капуста. Чому колись господині ставили горщик із звареним капусняком у добре нагріту піч на добу? (У квашеній капусті містяться молочна та інші органічні кислоти. Під їх впливом, білки, що входять до складу м’яса, розщеплювались вже в горщику, що полегшує засвоєння їх організмом.

Кісточки в такому капусняку були такі м’які, що їх можна було пережовувати. Бо ті ж кислоти, взаємодіючи з основним матеріалом кісток – нерозчинним фосфатом кальцію, перетворювали його на розчинні, доступні для організму людини речовини, постачаючи його необхідним кальцієм і фосфором).

5. Навесні ви купили ранні овочі: огірки, редиску, капусту. Як ії приготувати, щоб не завдати шкоди здоров’ю? (Щоб вивести нітрати з овочів у якості яких ви сумніваєтесь - можна замочити їх на годину в чистій воді. Радять також обрізати шкірку огірків, знімати верхні листки капусти і не вживати качан, у ньому нітратів найбільше. Шкідливі речовини також вийдуть із парою, якщо під час варіння овочів не накривати їх кришкою).

6. Для приготування м’яса, його потрібно класти у холодну чи гарячу воду? (Якщо ви готуєте розсіл, то потрібно покласти в холодну воду. Під час варіння м'яса, поки ще продукт не прогрівся, частина водорозчинних білків (міоген) переходить у воду. При дальшому нагріванні вони згортаються і спливають на поверхню бульйону у вигляді піни.

Якщо воду, в якій вариться м'ясо або птиця, посолити перш ніж продукти прогріються, то в розчин перейде більше білків за рахунок глобулінів (солерозчинних) і кількість піни збільшиться. Тому при варінні м'яса воду солять після того, як м'ясо прогріється. Якщо ж ви готуєте другу страву, то м'ясо буде соковитим, якщо його великим шматком покласти в киплячу воду, а потім варити на слабкому вогні при ледь помітному кипінні).

7. Чому при користуванні пральним порошком з біологічно-активними добавками потрібно вдягати рукавички? (До складу таких порошків входять ферменти, що руйнують білкові забруднення. Ці добавки частково руйнуватимуть і молекули креатину, з якого складається верхній шар шкіри. Крім того нерідко порошки містять ферменти, які сприяють емульгуванню та розщепленню жирів, що призводить до знежирення шкіри).

8. Чому місце укусу мурашки рекомендують змазати нашатирним спиртом? (Нашатирний спирт це луг, а отже нейтралізує кислоту, тому біль проходить).

9. Як діє спирт на клітини та тканини організму? (спирт ослаблює і руйнує живі клітини. Саме на цій здатності спирту засноване його застосування в медицині, як дезінфікуючого засобу. Але разом з тим етиловий спирт це хімічна речовина, яка докорінно змінює характер функціонування організму людини).

10. Чи є безпечним вживання оцту? (оцтова кислота у харчовій промисловості застосовується як консервувальний засіб та смакова приправа у концентрації 3%, 6%, 9%. А при попаданні великої кількості оцту на слизові оболонки порожнини рота, глотки, стравоходу, шлунка, кишок, гортані розвивається хімічний опік. Особливо небезпечні розчини оцтової кислоти для очей.

11. Чи безпечним є вживання продуктів, що містять харчові добавки? (до харчових добавок належать: барвники, консерванти, регулятори кислотності, підсилювачі смаку та багато інших. Наприклад харчова добавка натрій глютамат призначена для посилення смакових відчуттів за рахунок збільшення чутливості рецепторів язика. Походить вона з Японії, де її називають "душею смаку".

Із 1908 року її почали використовувати для виготовлення виробів з низькосортного мороженого м’яса та сої. Винахідник цієї речовини застерігав, що в гарячій страві, яка перебуває на вогні, натрій глютамат може перетворитися на слабку отруту. Щорічно людство вживає його у кількості понад 200 тис. тон на рік).

12. У яких випадках потрібно вживати активоване вугілля і яких правил при цьому потрібно дотримуватись? (Активоване вугілля можна пити в наступних випадках: якщо є здуття живота, отруїлися не свіжої їжею. Дія токсинів на організм буде відразу ж припинено. А самі токсини будуть виведені з організму природним шляхом. Одна таблетка активованого вугілля розрахована в середньому на десять кілограм маси тіла.

Таблетки необхідно запивати тільки простою питною водою, ні чаєм, ні молоком. І при цьому самі таблетки не треба розжовувати, ковтати їх слід цілком. Дія таблетки (адсорбуючу дію) розпочнеться безпосередньо в шлунку. Якщо ж таблетку розжувати, то адсорбуючу дія почнеться в роті. Крім того активоване вугілля можна використати для очищення води).

13. Яке значення має йод для організму людини? (Йод та його сполуки (йодинол, розчин Люголя) в медицині застосовують як антисептик. Крім того як хімічний елемент він надзвичайно важливий для здоров'я людини. Можна самостійно визначити, чи достатньо йоду в організмі? Для цього потрібно нанести йодну сітку на внутрішню частину стегна. Якщо вона зникне через три години - організму йод просто необхідний, 6-8 год. - нестача йоду не помітна, через добу - йод в організмі в нормі. Йодна сітка це протизапальний засіб. При нанесенні на шкіру вона виявляє місцеву подразнюючу дію, розширює капіляри.

14. Чому роль вітамінів у життєдіяльності людини можна порівняти з повітрям? (Коли ми дихаємо, ми не помічаємо його, але спробуй, забери у людини повітря – і вона відчує, як це добре – дихати. Потреба організму людини у вітамінах невелика — 180-200 мг на добу. Та за тривалої відсутності вітамінів виникають захворювання, відомі як авітаміноз (цинга, рахіт та ін.). У людському організмі вітаміни самі по собі утворитися не можуть, так як вони утворюються тільки в рослинах, а через них потрапляють до нас.

15. Чому слід бути особливо обережним при використанні нашатирного спирту? (Нашатирний спирт, розчин амоніаку застосовується при станах запаморочення, при укусах комах. Слід пам'ятати, що пари амоніаку токсичні, вони подразнюють слизові оболонки очей та органів дихання!)

16. Чому кількість внесення мінеральних добрив у ґрунт потрібно ретельно розраховувати? (Надлишок добрива не збільшує врожаю, накопичується в рослинах, потрапляє в питну воду і може зашкодити здоров'ю людей. Також необхідно дотримуватись заходів захисту дихальних шляхів, слизових оболонок та шкіри під час внесення добрив, особливо на присадибних ділянках).

17. Які негативні наслідки має використання поліетиленових пакетів? (за рік у світі використовується близько 1 млрд. поліетиленових пакетів; затрачається 1 секунда, щоб виготовити пакет; потрібно 100-400 років, щоб він розклався; при спалюванні утворюється діоксин, що руйнує імунну систему та спричиняє гормональні та ракові захворювання).

18. Яких заходів безпеки потрібно дотримуватись при використанні вапна (будівельні роботи, білення дерев)? (При виконанні робіт уникати контакту з шкірою та очима. У випадку попадання вапна в очі негайно промити їх достатньою кількістю води і звернутися до лікаря).

Також для покращення здоров’я учнів використовую ароматерапію. Фізіологи встановили, що чутливість людини до сприйняття запахів надзвичайно висока. Адже для того, щоб ми вловили той чи інший аромат достатньо, щоб в 1 метрі кубічному повітря була присутня всього одна пахуча молекула.

Здавна було відомо, що за допомогою запахів можна керувати настроєм і працездатністю. Наприклад перед прийомом гостей столи протирали м’ятою, що створювало піднесений, веселий настрій у гостей. У середні віки студенти носили вінки з петрушки і м’яти під час підготовки до екзаменів, щоб активізувати пам'ять при вивченні матеріалу. Цю сферу знань вивчає ароматерапія – наука, яка з’ясовує унікальні властивості різноманітних пахучих речовин.

Проводжу ароматизацію приміщення класу за допомогою аромолампи з використанням різних ароматичних олій. Використовую різні аромати у залежності від виду навчальної діяльності, яка буде відбуватися на уроці.

Аромати полину підвищують точність роботи і збільшують її швидкість. М’ятна олія надає відчуття свіжості, а також використовується, як засіб, що підвищує концентрацію уваги, поліпшує пам'ять, знімає перевтому.

Аромати апельсину, ялівцю, хвойних дерев відновлюють працездатність, підвищують продуктивності праці, є профілактика інфекційних захворювань, підвищують імунітет.

Такі методи і форми роботи допомагають створювати сприятливі психолого-педагогічних умов навчання та є важливими для формування компетентностей та збереження здоров’я учнів.