969
Оцініть публікацію

Стаття «Інноваційні технології у викладанні англійської мови»

Зараз перед вчителями англійської мови в навчальних закладах постає проблема пошуку шляхів підвищення пізнавального інтересу учні до вивчення мови, закріплення їхньої позитивної мотивації до навчання. Однією із можливостей вирішення цієї проблеми є використання інноваційних технології у навчанні.

Викладання англійської мови проходить за комунікативно спрямованою методикою, яка дозволяє осягати мову в режимі живого спілкування. В основі процесу – активна участь у діалогах та рольових іграх, читання текстів, засвоєння основних граматичних конструкцій, і обов'язковим є вивчення стандартних письмових граматичних та лексичних правил. Різновидів тут може бути безліч, але основним результатом в будь-якому разі буде володіння і розуміння мови. Щоб зробити традиційні уроки цікавими, підвищити ефективність навчального процесу і рівень знань учнів, використовуємо на уроках інноваційні методи.

Термін «інновація» латинського походження і означає зміну, введення нового. У педагогіці термін позначає нововведення, оновлення процесу навчання. Інноваційні технології містять такі підходи до викладання іноземних мов, як:

  • Інтерактивні методи викладання.
  • Використання технічних засобів навчання (комп’ютерних та мультимедійних, мережі Internet).

У методології викладання англійської мови допомагають інтерактивні методи викладання іноземних мов.

Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської мови, походить від слова «interact», де «іnteract», де «inter» — взаємний і «асt» — діяти. Таким чином, інтерактивний - здатний до взаємодії, діалогу.

Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де й учні, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання.

Процес навчання англійської мови - не автоматичне викладання навчального матеріалу.

Пояснення й демонстрація самі по собі ніколи не дадуть справжніх, стійких знань. Цього можна досягти тільки за допомогою інтерактивного навчання.

Одним із ефективних засобів підтримання інтересу до опанування мови як засобу спілкування є листування наших учнів із носіями мови.

Під час листування учень сам мусить моделювати життєві ситуації, аналізувати обставини, вирішувати проблеми. Під час листування дитина є найактивнішим учасником цього процесу. Листи й матеріали листування із закордонними ровесниками допомагають учителю реалізувати комунікативний підхід у вивченні англійської мови, пожвавити урок, зробити його цікавішим.

2. Дуже подобається учням робота з постерами, для виготовлення яких використовуються листівки, фотографії, малюнки. Ці постери потім застосовуються на уроках під час вивчення теми: «школа», «преса», «спорт» та інші. З опорою на свої постери учні складають розповіді та діалоги на тему. Таким чином, вони не тільки розвивають навички діалогічного й монологічного мовлення, а й вчаться працювати з текстом. Щоб виготовити такий постер, мало гарно розмістити на папері якісь матеріали, вони повинні відображати основний зміст тексту, його ключові моменти.

3. Гронування є стратегією, яка спонукає учнів думати вільно та відкрито з певної теми. Вона націлена передусім на стимулювання мислення учнів. (робота в групах, або колективна робота на дошці).

Етапи гронування:

1. Написати центральне слово або фразу теми посередині аркуша паперу чи дошки.

2. Записати слова та фрази, що стосуються обраної теми.

3. Встановити зв'язки між поняттями там, де це можливо.

Така форма роботи на уроці є особливо ефективною на етапі актуалізації вивченої лексики з певної теми.

4. Побудова діаграми «Венна» за матеріалами листів та на основі власного досвіду. Цей вид роботи використовується для того, щоб порівняти два предмети, які мають схожі та відмінні риси.

Ця стратегія може використовуватися на етапі перевірки домашнього завдання, усвідомлення змісту, закріплення. Окрім того, дана форма може бути ефективною на уроках перевірки й контролю знань.

5. Використання методу «Позначки» під час роботи з текстом.

Цей метод доцільно використовувати під час роботи з текстом, як на уроці так і вдома. Під час читання учні роблять позначки в тексті, відзначають ті частини, які підтверджують те, що вони знали; містять нову інформацію; містять цікаву інформацію, про яку учні хотіли б знати більше; містять незрозумілу інформацію. На дошці обов'язково вивішують таку таблицю:

Галочка(v) - якщо інформація підтверджує знання.

Мінус (-) – інформація суперечить знанням учнів.

Плюс (+) – нова інформація для читача.

Знак питання (?) – інформація незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.

6. Метод Сенкан ( п`ятиріддя) допомагає підсумувати інформацію, визначивши головні ідеі, думки, основні поняття, які були введені на уроці.

Сенкан- це білий вірш, невеличкий слоган, у якому наявні п`ять рядків.

Алгорітм складення сенкану

Один іменник- назва поняття.

Два прикметники-опис поняття.

Три дієслова-визначення дії.

Фраза з чотирьох слів, що виражає ставлення до теми.

Одне слово-синонім або асоціація, у якому відображено суть поняття чи сформульовано висновок.

У процесі використання інноваційних технологій, як правило, застосовують рольові ігри і ігрові технології навчання .

Наведемо приклади ситуативно-рольових ігор, які використовуємо у навчанні: «Ми заблукали», «Вибачте, як пройти до..», «На пошті», «Купуємо сувеніри», «Біля театральної каси», «Музеї нашого міста», «Ходімо у кіно» та інші.

К інноваційним методам викладання англійської мови також можна віднести і технологію ігрового навчання.

Зараз у дидактиці поступово відмовляються від терміну «гра» (асоціація з розвагами, акцент на зовнішній стороні), віддають перевагу терміну «імітація» (акцент переноситься на внутрішню сутність дії).

Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння навчального матеріалу, вмінь і навичок, ще й надання учневі можливості самовизначитися, розвиток твор­чих здібностей, сприяють емоційному сприйманню змісту навчання тощо.

Інноваційні технології як комп'ютеризоване навчання.

Використання комп'ютеру у процесі вивчення мови сприяє виконанню таких завдань:

  • зацікавлення мовою;

Під час роботи з навчальною програмою діє методичний прийом перенесення"учнів в іншомовну ситуацію, наближену до реального життя.

  • унаочнення навчального матеріалу;

За допомогою навчальних програм можна поєднати чуттєві, слухові та зорові компоненти впливу на сприйняття тексту учнями.

  • розширення знань учнів з певної навчальної теми.

Великий обсяг різноманітної інформації, яка дозволяє учням пізнати нове та зрозуміти на доступному матеріалі.