Стаття „Використання навчальних мультфільмів у початковій школі - ефективний засіб”
На початку 20 століття людство винайшло цікаву річ для дитячого розвитку, дозвілля, відпочинку, привернення уваги – мультфільми.
Мультики, мультики! Скільки уваги вони забирають. Увага сфокусовується, зосереджується. Мультики розважають, дають інформацію (але не завжди зрозумілу). Є, на жа
ль, непізнавальні, не розважальні. Я їх називаю "зомбуючі", в яких відсутній зміст, відсутня користь. Однак, і корисні, і шкідливі "мульти" супроводжують нас по життю, а особливо у дошкільному та молодшому шкільному віці. Не таємниця, що телебачення відіграє величезну роль в нашому житті. Воно повсюди: як корисне так і шкідливе, тому треба фільтрувати перегляд. І на дорослих покладається ця робота.Під їх дією формується стиль і лінія поведінки, формується ставлення до життя, до самого себе. Тому уже 6 років вивчаю вплив дитячих мультфільмів, наскільки вони спроможні прищепити своїм маленьким глядачам принципи моральності, етики та інші позитивні якості та допомогти дати знання просто і цікаво. Ряд психологів провели дослідження і дійшли до висновку, що дві третини дітей дошкільного та молодшого віку дивляться в середньому 2 години телевізор.
У ході перегляду мультфільмів дитячий мозок обробляє графічні зображення, різну інформацію і факти насильства на превеликий жаль. Вважаю, зі мною погодяться, що пізнавальні, розважальні несуть позитивний вплив, але є й такі, що користі від них "0". Одним із позитивних факторів є стимуляція навчання.
Використання мультиплікаційного, казкового персонажа стимулює міжособистісні відносини, навчання та соціальний розвиток дітей. Вчителі 1-2 класів використовують персонажі майже на кожному уроці. А ще цікавіше використовувати фрагменти мультфільмів! Наприклад, урок у 4 класі "Материки Землі". Можна використати фрагменти мультфільму "Уроки тітоньки Сови", а саме, звичайно, "Географія для малих", або мультфільм "Географія для самих маленьких".
Тема уроку була нова, насичена інформацією і перегляд 2-3 хвилин приковував дитячу увагу щодо рослинного, тваринного світу, щодо племен Америки і т. д. На виховних теж можна використовувати фрагменти - "Пори року" ("Уроки тітоньки Сови"), "Смішарики: Абетка доброзичливості" тощо. На кожному уроці "Основ здоров'я" нас супроводжують персонажі анімаційного серіалу "Смішарики". Автори підручника рекомендують список мультфільмів під час вивчення курсу "Основ здоров'я".
І це стало поштовхом для написання роботи про мультфільми виходячи із власного досвіду. Зрозуміла ефективність використання часу і новинка подачі навчального матеріалу. Коли були проблеми в моєму класі із поведінкою, то плануючи виховні години використовувала теж "Уроки тітоньки Сови".
Сучасні мультики для дітей сприймаються малюками по-різному і мають певний вплив на дитячу психіку і здоров'я. Їхні почуття і розуміння навколишнього світу турбують зараз багатьох дорослих. Мультфільми представляють собою відмінний спосіб передачі інформації в мозок дитини. Мультфільми для дітей можуть бути смішними і в той же час пізнавальними та розвиваючими Розвиваючі мультики допомагають дитині опановувати корисну інформацію і надалі використовувати її позитивні якості в житті.
Батьки, вчителі і вихователі повинні дбати не тільки про фізичний і емоційному розвитку дітей, а й про їх інтелектуальний розвиток. Кожен етап розвитку дає можливість дітям досліджувати нові почуття, дізнаватися щось нове. Різні розвиваючі фактори легко сприймаються дитиною через книжки, мультфільми. Дослідження показують, що розвиваючі мультики сприяють розвитку інтелекту навіть у найменших глядачів.
Поведінка дітей багато в чому залежить від тієї інформації, яку вони беруть із засобів масової інформації, зокрема перегляд мультиків. Інколи вигадані герої стають кумирами наших дітей. Перегляди мультиплікаційних фільмів змушують повірити маленьку людину в добро і зрозуміти, що таке зло. Більшість дітей прирівнюють на себе ролі і хочуть бути героями в реальному житті.
Тому на своїх уроках стараюся використовувати фрагменти пізнавальних мультфільмів, щоб урок дітям запам’ятався і був насиченим. А від грубих і страшних мультиків, дітей потрібно огороджувати і ця робота під силу батькам. Бо телевізійний ефір має їх достатньо. Не слід завантажувати дітей інформацією, яка заважає їх нормальному розвитку. А нам вчителям початкових класів, з багатьох мультфільмів можна взяти "іскорки" для своєї нелегкої праці. Наприклад, мультфільми вірменського режисера Роберта Саакянца, які з легкістю можна знайти - (http://multmir. net/)
У світі динозаврів.
Астрономія для самих маленьких.
Природознавство для самих маленьких.
Географія для самих маленьких.
Твої перші тварини.
Англійський для самих маленьких.
Всесвітня історія.
АБВГ… Вчимося читати.
12345… Вчимося рахувати.
Фізика для самих маленьких.
Цікава хімія.
Енциклопедія Всезнайки.
Вчимося малювати.
Цікава геометрія.
Азбука для малих.
Арифметика для малих тощо.
Також доречно використовувати – "38 папуг", "Гидке каченя", "Крихітка Єнот", "Ріккі-Тіккі Таві" тощо.
Психологічним впливом мультфільмів на дитину займались ряд вчених. Більшість в своїх дослідженнях пропонують заборонити переглядати дітям всі сучасні мультфільми, надавати перевагу перевіреним радянським мультфільмам. Я так не вважаю, бо вищенаведені приклади пізнавальні. І, гадаю, заборона – не найкращий метод боротьби з небажаною інформацією (а вона таки існує в більшості мультфільмах), бо у дитини мультфільм викличе інтерес.
А примусити дивитись мультфільми, які не обговорюються в її середовищі, не завжди вдається. Дома дитина дивиться розважальні, а в школі тільки навчальні (до того ж вони є і розважальними). Новизна моєї роботи полягає в тому, що проаналізувавши пізнавальні мультфільми, визначила їх позитивні сторони, застосування яких сприятиме розвитку свідомого розуміння інформації дітьми. Ми часто щось шукаємо нове, цікаве, а це поруч із нами – мультфільми. Дітей готують, що у школі треба вчитися, слухатися. Діти насторожені. І о, диво, для них на уроках добрі відомі мультики. Так ми їх навчаємо, виховуємо, черпаючи допомогу від мультфільмів. Авторитарний вчитель стане співглядачем можливо відомої і точно корисної інформації. Особливості мультфільмів:
- привернення уваги;
- вища продуктивність уроку;
- зміна ставлення до мультфільмів: діти починають сприймати їх як джерело знань, а не лише як розвагу.
Використання пізнавальних мультфільмів сприяє:
- підвищенню мотивації;
- демонстрації можливостей мультфільму;
- зростанню якості навчання і виховання.
Учнів привертає новизна проведення уроку. Спочатку вони думають будемо розважатися. Але під час перегляду непомітно для себе вони беруть корисну інформацію, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається. Фрагменти використовую як супровід до пояснення тощо. Учителеві має бути самому цікаво на власному уроці. І така енергетика, звичайно, передасться дітям. Успіхів, колеги, у підборі мультфільмів.