Стаття «Досвід роботи вчителя географії»
Можливо, комусь здаватиметься дивним, що опис досвіду роботи починаю з зізнання: "Я дуже люблю школу, дітей, уроки географії. Часто мандрую, пізнаю світ, до чого заохочую своїх вихованців. Ретельно готуюся до уроків географії, прискіпливо ставлюся до написання конспектів та виховних заходів. Пова
жаю думку кожного учня... Спостерігаючи за навчальним процесом у школі, порівнюю його з кругообігом води в природі. Відомо, що вода випадає у вигляді дощу, снігу, граду.І стан її залежить від виду хмар. А вони формуються на різній висоті (як і педагогічна майстерність вчителя). Вода (а це знання), випавши із хмар, стікає по поверхні, випаровується, та все ж таки частина її просочується і в ґрунт. Таким чином, краплі води (у моєму розумінні це компетенції) падають на різну поверхню, яка її вбирає (а це учні). Тому я глибоко переконана, що саме у школі закладаються основні знання і формуються вміння, від яких залежить результат освіти особистості.
Сьогодні, як ніколи, географічні знання потрібні кожному, оскільки доля Землі дедалі більше залежить від діяльності людей, від поведінки кожного з нас. Адже живемо ми в епоху глобалізації. Зростаючий швидкими темпами обсяг інформації, поява нових технологій в науці та на виробництві, збільшення ролі всесвітніх економічних, політичних, соціокультурних та інших форм відносин проникають у всі сфери діяльності, в тому числі й у географічну науку. Тому навчальний процес потрібно будувати так, щоб знання стали фундаментом практичної діяльності, тобто стали дієвими..".
Отже, у системі шкільної освіти географія як навчальний предмет є одним із найважливіших предметів і основне завдання вчителя – познайомити учнів з цією наукою, дати уявлення про загальні закономірності розвитку природи і суспільства, населення нашої планети, познайомити з географічними процесами і явищами.
Та й дослідження психологів свідчать про великий інтерес школярів до даного предмету. Тому цей інтерес необхідно закріпити і підсилити цікавими формами роботи і позитивним емоційним фоном. А це покладає, на мою думку, на вчителя географії велику відповідальність за здобуту школярами природничу освіту, за формування вмінь і навичок вільно знаходити інформацію з різних джерел різними способами, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виділяти головне, аналізувати, оцінювати, використовувати на практиці, розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях, зберігати здоров’я своє та інших людей.
Тому я й обрала проблему "Формування ключових компетентностей школяра на уроках географії через особисту траєкторію навчання", яка сьогодні є дуже актуальною. Навчатися протягом усього життя, формулювати, висловлювати, доводити власну думку, здійснювати захист своїх громадянських прав та інтересів, розробляти й реалізовувати соціальні проекти індивідуальних і групових дій - це те, що повинні діти взяти з собою в життя.
Тому, під час викладання географії я застосовую такі форми і методи, які збуджують творчість учнів, створюють емоційне піднесення, викликають захоплення навчальним процесом. Докладаю всіх зусиль, щоб урок був цікавим, зрозумілим, вмотивованим. Вважаю, що основний матеріал учні мають засвоїти на уроці. Планую систему різнотипних уроків, кожен з яких має свою модель, схему.
Складаючи конспект уроку, ділю його умовно на дві половини вертикальною лінією. В одній половині знаходить відображення те, що будемо виконувати практично на уроці, а в другій – основні етапи уроку й види роботи на уроці. Наприклад, урок систематизації й узагальнення знань включає в себе такі основні етапи:
- мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, завдань і плану роботи;
- узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи;
- узагальнення окремих фактів;
- засвоєння основних теоретичних положень;
- підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.
Ці структурні елементи уроку часто комбіную в різній послідовності. А методами та формами проведення такого уроку можу поділитися на власному матеріалі. Так, під час вивчення теми "Географічна характеристика Тихого океану" (7 клас, урок засвоєння нових знань) використовую прийоми "Географічна мозаїка", "Географічна розминка" і "Дерево досліджень". Пропоную учням низку завдань, а саме:
- Кого стародавні греки називали Океаном?
- Скільки океанів є на нашій планеті?
- Назвіть частини Світового океану.
- Що називають суходолом в океані?
- Покажіть на карті Маріанський жолоб, Гавайські острови, Берингову протоку, течію Куросіо. Що їх об’єднує?
- Користуючись картами атласу та підручника назвіть береги материків, що є межами Тихого океану, покажіть їх на контурній карті.
- У Тихого океану є ще одна назва. Яка? Чому?
Після вивчення теми "Тихий океан" пропоную учням таке завдання: "Уявіть, що ви вчений-океанограф. Яку частину Тихого океану ви б досліджували? Що б ви хотіли побачити в океані? Чому?"
Цією інформацією учні повинні поділитися з молодшими школярами. За допомогою таких завдань намагаюся сформувати в учнів комунікативну та інформаційну компетентності.
Організовуючи пізнавальну діяльність учнів на уроці, моделюю проблемні ситуації. Вивчаючи тему "Світове господарство", проводжу евристичну бесіду з постановкою проблемного питання: "Чим визначається ефективність міжнародних економічних відносин тієї чи іншої держави?" Це питання підштовхує учнів до дискусій, де кожен вперто відстоює свою позицію. Неабиякий інтерес в учнів викликає прийом "Килим ідей" (9 клас, тема "Принципи розміщення й географія галузей машинобудування. Тенденції, проблеми і перспективи розвитку").
Учням пропоную завдання: "На кольорових листочках напишіть свої прогнози щодо майбутнього машинобудування. На контур України вчепіть кожен свою "ідею", при цьому вкажіть регіони, для яких ви передбачили цю "перспективу". На мою думку, це і цікаво, і ефективно. Під час проведення таких уроків наголошую про актуальність теми на сучасному етапі: проводжу паралель між минулим і теперішнім.
Намагаюсь постійно привертати увагу учнів до господарських, глобальних проблем людства, визначати місце і роль держави у світовій політиці та економіці. А учні, вже з моєю допомогою, розвивають економічне мислення шляхом засвоєння програмних понять, встановлюють причинно-наслідкові зв’язки і виробляють спеціальні навички, зокрема, вміння працювати самостійно на уроках.
Такий прийом забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у середовищі. Це дає можливість розкрити низку здібностей школярів, що виявляються у швидкості, глибині та міцності оволодіння засобами і прийомами діяльності, такими як:
- умінням слухати, сприймати і відтворювати інформацію;
- вести діалог;
- брати участь у дискусіях;
- вести переговори;
- уміння переконувати і відстоювати свою точку зору, тобто спілкуватися.
Для розвитку активності на уроках географії пропоную учням роботу з підручником і географічною картою, додатковою літературою, статистичним матеріалом, пошук інформації в Інтернеті. На сторінках особистого інтернет - сайту систематично розміщую статті, новини з шкільного життя, цікаві завдання, з якими охоче ознайомлюються педагоги та учні. Так, на вивчення теми машинобудування у 9 класі відведено 2 години, але обсяг матеріалу дуже великий. Щоб учням було цікаво на уроці, залучаю їх до співпраці. Напередодні вивчення теми пропоную таке завдання:
- Підготуйте інформацію про підприємства виробничої сфери у вашому населеному пункті. З’ясуйте, в яких галузях працюють ваші батьки. Що вам відомо про продукцію, яку вони виробляють?
На практиці я застосовую такі методи роботи, які дають результат. Учні, яких навчаю, вміють застосовувати набуті знання, виділяти головне, складати тези і план прочитаного, конспектувати текст, складати схеми, таблиці за текстом підручника, писати реферати і доповіді з допомогою додаткової літератури, працювати з малюнками, самостійно виконувати завдання з підручника, розробляти презентації в електронному варіанті.
Отримані навички роботи дають змогу продовжити розвиток пізнавальної самостійності учнів при проведенні практичних робіт, а також формують картографічні вміння: читання карт і їх аналіз, складання картосхем. Аналіз діаграм, таблиць і карт сприяє формуванню вміння робити висновки світоглядного характеру. Графічні вміння передбачають володіння методами оформлення цифрової та словесної інформації у вигляді графіків, діаграм, таблиць, картограм у електронному варіанті. Таким чином, формую ще одну – інформаційну компетентність.
Для мене і моїх учнів навчальні заняття – постійний пошук, спільна праця, в основі якої довіра та бажання досягнути високого результату. Надзвичайно подобається учням "Дев’ятий вал" - творчий тест, який пропоную після вивчення окремих тем певних розділів у старших класах. До кожного завдання (їх дев’ять) включаю два запитання, на які учні шукають відповіді. У школярів спрацьовує логічне мислення, і вони швидко, часто на різному етапі, називають ключове слово.
При вивченні "Економічної та соціальної географії України" використовую метод проектів. Це один із способів реалізації певного завдання шкільної програми, що належить до групи активних методів навчання. Його суть полягає у самостійному виконанні учнями завдань під наглядом вчителя. Учень бере на себе відповідальність за власне навчання. Він вибирає теми, над якими буде працювати, використовує різні джерела інформації, розподіляє завдання між членами групи, проводить дослідження, збирає матеріали, опрацьовує їх, селекціонує, аналізує і, на завершення, представляє результати своєї роботи.
Я консультую, спостерігаю за ритмом і порядком роботи над проектом, стимулюю до подальших дій і підтримую учнів у їхній діяльності. Дуже вдало у вигляді дебатів, дискусії пройшла презентація проекту "Проблеми і перспективи розвитку транспорту України". До цього заходу залучаю учнів 9 класів, їхніми волонтерами виступають учні 10 і 11 класів.
Велику увагу надаю позакласній роботі, роботі з обдарованими дітьми. У школі створено молодіжний євро клуб "Новий погляд", гаслом якого є слова: "Життя – це зміни. Дивися на життя по-новому!" Весна 2012 для членів євро клубу була незабутньою. Учні школи в рамках проекту "ТриМ –Хет- трик для Європи" не тільки взяли участь у двох регіональних турнірах з футболу, а й мали прекрасну можливість побачити старовинні міста Польщі та Німеччини – Краків, Дрезден, Лейпциг. Екскурсії були різнотематичні: це і соляні шахти у Вєлічці, старовинний Вавель, Торгова площа у Кракові, музей-садиба Кароля Войтили (Івана Павла ІІ – Папи Римського). Найбільше враження справила "Сикстинська Мадонна" Рафаеля у Галереї Старих майстрів (м. Дрезден).
Вже стало традицією проводити "День Європи в школі". До організації свята залучаю учнів старших класів, які виступають в ролі волонтерів. Надзвичайно прискіпливо добираю текстовий матеріал, що відображає загальнолюдські цінності – толерантну поведінку, міжкультурне спілкування. Отже, не тільки на уроках географії, а й під час проведення позакласної роботи формую ключові компетенції учня:
- стимулюю особистісний ріст і підвищую особисту значимість учня (мотиваційна);
- допомагаю учням усвідомлювати себе членом суспільства, жителем свого регіону, громадянином України, жителем планети Земля (ціннісно-нормативна);
- формую вміння вести самостійний пошук, відбір інформації, її перетворення та аналіз (інформаційно-пізнавальна);
- розвиваю вміння взаємодіяти з людьми, працювати в колективі (комунікативна);
- готую до усвідомлення вибору подальшої професійної траєкторії, відповідно до власних інтересів та можливостей (громадянська).
У цьому й полягає суть реалізації проблеми "Формування ключових компетентностей школяра на уроках географії через особисту траєкторію навчання", над якою працюю вже декілька років. А в житті керуюся принципом: "Учитель, на мою думку, не має права бути звичайним, він вимушений бути особливим. А це так не просто…", що є моїм педагогічним кредо.