653
Оцініть публікацію

Стаття «Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів у викладанні інформатики»

"Якщо запастися терпінням і виявити старання,
то посіяні насіння дадуть добрі сходи"
Леонардо да Вінчі

Курс інформатики побудований таким чином, що рух вперед йде ніби по спіралі: теми повторюються, але кожний раз на якісно новому рівні. Тому ми пропонуємо розглян ути тему: "Клавіатура", яка вивчається у 2-му та 5-му класах, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів.

При роботі з молодшими школярами надзвичайно важлива різноманітність форм, методів, прийомів роботи. На кожному уроці обов'язково присутні елементи гри та змагання, а також казкові герої, фантастичні істоти, яких потрібно розселити, чогось навчити або допомогти їм.

У 2 класі тема "Клавіатура" вивчається 3 уроки, тому ми пропонуємо таку структуру вивчення теми:

  • Призначення клавіатури та її використання.
  • Групи клавіш клавіатури.
  • Розміщення та призначення клавіш: Shift, CapsLock, Enter, Esc на клавіатурі.
  • Формування навичок роботи з клавіатурою.

Для активізації інтелектуально - творчого потенціалу дітей використовуємо загадки, ребуси, кросворди.

Для того щоб познайомити учнів з клавіатурою та призначенням клавіш SHIFT, CAPSLOCK, ENTER, ESC використовуємо на уроках елементи гри та змагання. Переглядаємо мультфільм де учні з’ясовують призначення клавіатури та її використання. Пропонуємо учням мультимедійну презентацію де ми мандруємо по кадрам мультфільму "Маша и Медведь". Казковий герой нам розповідає казку про групи клавіш клавіатури, а учні їх замальовують на картках.

Перш ніж приступити до формування навичок роботи з клавіатурою, пропонуємо учням познайомитись з "Віртуальною" клавіатурою та навчитися вірно розташовувати пальці рук.

  • Для роботи з клавіатурою використовуємо:
  • Тренажер "Кіт риболов" у навчальному комплексі "Сходинки".
  • Клавіатурний тренажер RapidTyping дозволяє легко засвоїти метод "сліпого" друку всього за декілька уроків. Зручний у використанні  тренажер у цікавій ігровій формі навчає друкувати швидко та без помилок.

Електронний-тренажер з набору тексту розташований на сайті: keybr.com, vse10.ru

Для отримання навичок роботи з клавіатурою та для розвитку уваги, пам'яті, логіки, на поглиблення знань з інших предметів на уроці інформатики використовуємо навчальні програми розміщенні на сайтах: igraem. pro, chudo-udo. com, logozavr. ru.

Для роботи з комп’ютером учні організовуються по групах одні працюють у зошиті інші за комп’ютером. Таким чином учні можуть сформувати уміння та навички роботи з клавіатурою. До кінця курсу "Сходинки до інформатики" учні вже інформаційно-комунікаційно компетентні, мають початкові навички знаходити, використовувати, створювати та поширювати повідомлення та дані, застосовуючи для цього засоби ІКТ, як то введення тексту до комп’ютера, здобувають навички роботи з клавіатурою, підготовки та редагування текстів у текстовому редакторі. Розвивають свої творчі здібності та логічне мислення шляхом виконання творчих завдань. Всі вправи які ми пропонуємо можна адаптувати до різних етапів уроку в залежності від мети і завдань цього етапу, як у 2-му так і у 5 класі.

Однією з важливих складових програми з інформатики для 5 класу є навчальні індивідуальні та групові форми роботи учнів, орієнтовані на самостійну діяльність. В 5 класі при вивченні теми "Клавіатура" програмою передбачено, що учні знають вже призначення основних клавіш клавіатури комп’ютера та володіють первинними навичками роботи з нею. Тому ми пропонуэмо таку структуру вивчення теми.

  • Повторення матеріалу 2 класу.
  • Вивчення основних груп клавіш.
  • Закріплення вмінь та практичних навичок. Практична робота.
  • Перевірка знань.

Під час актуалізації знань з теми "Клавіатура" на уроці в 5 класі я поєдную групову форму роботи, а саме, наприклад, інтерактивну вправу "Вільний лист" та індивідуальну, біля дошки.

Учні 5 класу здатні більш свідомо сприймати навчальний матеріал, тому використання інтерактивних вправ є виправданим і доцільним. Такі вправи як "Навчаючись учусь" заставляють учня сприймати навчальний матеріал на свідомому рівні.

Однією з важливих складових програми з інформатики для 5 класу є навчальні індивідуальні та групові форми роби учнів, орієнтовані на самостійну діяльність учнів.

На етапі вивчення нових знань учням ми пропонуємо розглянути самостійно клавіши певних груп, з’ясувати їх призначення. При навчанні в групі, всередині неї виникає інтенсивний обмін інформацією. На уроці така колективна пізнавальна діяльність виявляється більш емоційною і привчає до прояву ініціативи. Під час роботи в групах учні 5 класу вже можуть самостійно знайомитися з додатковою літературою, знаходити матеріал з інших джерел (наприклад, це може бути презентація вчителя, Інтернет, підручник). Після чого кожна група представляє результати своєї роботи. Учням, які мають високий рівень знань і умінь пропонується міні – проект "Памятка з клавіатури", де вони відображають те, що учні повинні запам’ятати для подальшої роботи з клавіатурою.

У 5 класі учні мають досягти певної швидкості у клавіатурному введенні даних. Для цього під час організації практичної частини уроку ми організовуємо систематичну роботу учнів з різними видами клавіатурних тренажерів, розвиваючими та навчальними програмами.

Перед початком роботи з клавіатурним тренажером ми пропонуємо пригадати розміщення пальців на клавіатурі. Для цього у кожного на парті, як нагадування, лежить звичайний друкований лист, де показано правильне розміщення пальців на клавіатурі. Практична робота передбачає виставлення оцінок. Учні 5 класу вже здатні оцінити свою діяльність, тому ми пропонуємо їм оцінити себе. Так у кожного на парті лежить таблиця, в яку треба внести швидкість друку та кількість помилок, оцінити себе і здати вчителю також для виставлення ним оцінки. Якщо клас великий, то на етапі закріплення знань, учням, які вже добре знають клавіатуру, ми пропонуємо виконати завдання на картках або заповнити електронний кросворд.

Всі вправи які ми пропонуємо можна адаптувати до різних етапів уроку в залежності від мети і завдань цього етапу, як у 2-му так і у 5 класі.

Як рефлексивний етап уроку, і в 2 і в 5 класах на етапі узагальнення знань застосовуємо інтерактивну вправу "Замкнутий ланцюг", де учні мають можливість коротко сказати про те, що дізнались, чому навчились та що запам’ятали.