842
Оцініть публікацію

Стаття „Творчий учитель - творчий учень”

Розвиток творчих здібностей необхідно розпочинати з ранніх років, враховуючи наявні нахили дитини. Чим раніше починається розвиток здібностей, талантів, тим більше шансів на їх розкриття. У дитячому віці учень більше здібний до творчості, ніж у зрілому, тому що на нього не впливають різного виду стереотипи. Ось чому адміністрації та колективу навчально-виховних закладів слід приділяти велику увагу навчально-виховному процесу початкової школи, основним елементом якого був і залишається урок, але в системі особистісно-орієнтованого навчання істотно змінити його функції, форму організації.

Тому перед вчителем стоїть завдання не повідомити матеріал і перевірити знання, а виявити досвід учнів щодо викладеної вчителями інформації. Змінилася й режисура уроку. Учні співпрацюють у діалозі з вчителем, висловлюють свої думки, діляться інформацією, обговорюють те, що пропонують однокласники, відбирають під керівництвом вчителя той матеріал, що закріплений науковими знаннями.

Найголовніше завдання вчителя в будь-якій ситуації - створити в класі творчу атмосферу, більше того, педагог повинен розуміти психологічну сутність цього процесу. Це насамперед не насильне навчання, а заохочення до пізнання, повага інтелектуальної сили дитини.

Вчителі мають відмовитися від будь-яких форм примушення, а тим паче пригнічення учнів. Учні мають отримати свободу у виборі навчання з профілюючої підготовки, у розвитку здібностей через науково-дослідницьку роботу, адже педагогічна система закладу має доповнюватися такою важливою сферою, як науково-дослідницька робота, яка виступає таким же основним компонентом цілісного навчального процесу, як навчальний процес. Робота з обдарованою дитиною в школі базується на принципах демократичності, науковості, майстерності, системності, гуманізму. Гуманізм колектив розуміє як рішучий поворот до особистості учня, тому і створюємо для обдарованих дітей найоптимальніші умови їх розвитку і і навчання.

Основне завдання педагога в навчанні німецької мови полягає в тому, щоб перенести акцент з усякого роду вправ на творчу, розумову, діяльність учнів, що вимагає для свого оформлення володіння певними мовними засобами. Метод проектів може дозволити вирішити цю дидактичну задачу і відповідно перетворити уроки німецької мови в дискусійний, дослідний клуб, в якому вирішуються дійсно цікаві, практично значимі і доступні для учнів проблеми з урахуванням особливостей культури країни і по можливості на основі міжкультурної взаємодії.

В основі проекту лежить якась проблема. Щоб її вирішити, учням потрібно не лише знання німецької мови, але й володіння великим обсягом різноманітних предметних знань, необхідних і достатніх для вирішення даної проблеми. Крім того, учні повинні володіти певними інтелектуальними, творчими, комунікативними вміннями. Підсумовуємо основні вимоги до використання методу проектів:

1. Наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми / задачі, що вимагає інтегрованого знання, дослідницького пошуку для її рішення (наприклад, дослідження історії виникнення святкування різних свят в німецькомовних країнах:Neujahr, Weihnachten, Martinstag, Advent, Silvester; організація подорожей в різні країни; проблеми сім'ї, проблема вільного часу у молоді...);

2. Практична, теоретична значущість передбачуваних результатів;

3. Самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність учнів на уроці німецької мови;

4. Структурування змістовної частини проекту;

5. Використання дослідницьких методів: визначення проблеми, що випливає з неї, завдань дослідження, висунення гіпотези їх рішення, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підведення підсумків, коректування, висновки. Вибір тематики проектів у різних ситуаціях може бути різним. У курсі німецької мови метод проектів може використовуватися в рамках програмного матеріалу практично по будь-якій темі, оскільки відбір тематики проводився з урахуванням практичної значущості для тих, хто вивчає німецьку мову. Головне - це сформулювати проблему, над якою учні будуть працювати в процесі роботи над темою програми.

Якщо говорити про використання методу проектів у практиці навчання німецькоїї мови, то, зрозуміло, найбільший інтерес представляють міжнародні телекомунікаційні проекти. Саме такі проекти дозволяють вирішити найбільш складну і разом з тим саму істотну для методики завдання - створення мовного середовища і на її основі створення потреби у творчому використанні німецької мови на практиці.

Глобальна мережа Інтернет створює умови для отримання будь-якої необхідної учням і вчителям німецької мови інформації, що знаходиться в будь-якій точці земної кулі. Будь-який користувач, підключений до мережі Інтернет, має можливість підібрати список літератури з бібліотечного каталогу сайту www.berlin.de, отримати на своєму екрані потрібний матеріал, провести пошук статті, репортажу, інших джерел потрібної інформації з найрізноманітніших журналів.

Ця інформація, природно, є автентичною і, працюючи з такою інформацією, можна отримати необхідні дані з проблеми, над якою в даний момент працює група школярів у рамках проекту. Однією з головних особливостей проектної діяльності, є орієнтація на досягнення конкретної практичної мети - наочне представлення результату.

Після того, як проект закінчено, учню слід оцінити свою роботу самому.

Використання гри на уроках іноземної мови також розвиває творчі здібності учнів. На першому рівні формування графічних навичок відбувається одночасно з іншими видами мовлення. На другому рівні принцип цілісності навчання тісно пов'язано з технікою письма і зумовлений закономірностями формування рухових навичок. Звідси випливає, що продуктивний шлях формування графічних навичок полягає не в послідовності засвоєння учнем окремих елементів й окремих букв, а в засвоєнні передовсім загальних орієнтирів руху, графічних комплексів, характерних для писемності.

На уроках намагаюсь реалізувати наступність викладання мови і застосовувати прийоми зіставлення двох мов, захоплювати дітей різноманітними іграми, що стимулюють мовну діяльність учнів. Елементи гри присутні на кожному уроці в початковій і середній школі, які стимулюють мовну діяльність учнів. Пов'язую матеріал уроку з безпосереднім життям учнів, їх оточенням, при цьому використовую проблемні ситуації, рольові ігри, елементи інтерактивного навчання.

Взаємодіючи з класом на протязі всіх уроків забезпечую сприятливі умови навчання учнів застосовуючи групові та індивідуальні форми роботи. Проблема розвитку пізнавальних інтересів цікавила вітчизняних педагогів, таких, як: А. Алексюк, О. Біляєва, Е. Голанд, Л. Гордон, О. Синиця, В. Сухомлинський, В. Онищук, О. Савченко та інші. Однак через багатоплановість ця проблема не підпадає під однозначне вирішення. Формування стійких і глибоких інтересів у школярів, є завданням першорядної важливості.

Актуальність проблеми полягає в тому, щоб через упровадження нестандартних форм навчання виховувати в учнів пізнавальний інтерес до вивчення іноземної мови. Проблемою нестандартних форм навчання займались А. Бородай, Ю. Мальований, О. Дорошенко, С. Ніколаєва, О. Тернопольський, І. Підласий та інші. Але аналіз наявної літератури показав, що не всі аспекти варіативності уроку вивчені.

Мета роботи – розглянути вплив нестандартних уроків на розвиток пізнавального інтересу і активності школярів при вивченні іноземної мови.

А. Бородай підкреслює, що нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нетрадиційну структуру. Назви уроків дають певне уявлення про цілі, завдання і методику проведення таких занять. Нестандартні уроки не передбачають прямої залежності від змісту, методів і форм навчання. Частіше метод визначає зміст.

Самостійний пошук випереджає навчання, самопізнання обдарованих дітей; творчий підхід талановитого вчителя, дозволяє вибірково ставитися до змісту, відкидати непотрібне, зайве, нецікаве. Поширеними методиками, методами і прийомами на нестандартних уроках є ділові, рольові ігри, моделювання, імітація, імпровізація, де саме середовище впливає на учня і перебудовує навчально-виховний процес. Нестандартні уроки пов’язані з груповими формами роботи. КВК – групи і капітан, громадський огляд знань, комісії, подорожі-екскурсії. При розкритті функціональних обов’язків у групі кожен учень сам шукає своє місце за здібностями. Якщо робота проводиться не регулярно, то учні можуть бути пасивними на рівні присутності, якщо – в системі, то, як правило, пасивних не буває.

Використання нестандартних форм навчання:

1. Уроки-подорожі

2. Ділова гра

3. Урок-діалог

4. Урок-пресконференція

5. Уроки-ігри "Павучок" "Уроки-ігри на засвоєння лексичного матерілу"

6. Уроки-конкурси

7. Традиційний урок

Важливою умовою ефективності проведення нестандартних уроків з німецької мови є наявність позитивних емоцій. На цих уроках, як правило, незадовільні оцінки не ставлять і не принижують гідність учня. Вільна участь дітей пов’язана з пріоритетністю знання і з загальною думкою, яка складається на основі самовираження.

На мою думку, неможливо навчати іноземної мови без пошуку креативу, творчого підходу до праці. Враховуючи усі вище згадані аспекти, використовуючи різноманітні методи і засоби навчання можна досягнути бажаного результату.