Стаття «Сучасний урок: пошуки, перспективи»
Основним підходом до впровадження системи навчання і виховання в сучасній школі залишається класно-урочна система, за якої провідною формою організації навчально-виховної роботи є урок. І хоча класно-урочна система існує понад три століття, вона виправдала себе, бо на уроці закладається фундамент
освіченості і вихованості учнів.Завдання, поставлене перед кожним учителем, щоб кожний урок сприяв розвитку пізнавальних інтересів школярів, здобуттю навичок самостійного поновлення знань, прищеплював любов до праці, щоб вивчення основ наук було тісно пов’язане з сучасним життям, відноситься й до вчителя-словесника.
Досвіт переконує, що урок – надзвичайно багатогранний процес педагогічної діяльності, який виконує інтегруючу роль, оскільки відображає та поєднує такі його компоненти: мету, зміст, методи, засоби навчання, взаємодію вчителя і учнів. Кожне заняття несе певний обсяг інформації, проте лише від учителя залежить, скільки її зможуть сприяти й засвоїти учні, якими навчальними методами і прийомами при цьому потрібно скористатися.
Сьогодні, згідно з вимогами Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, необхідно змінювати традиційні рамки уроку, посилювати його місткість, підвищувати рівень індивідуалізації навчання й самостійної роботи учнів, розвивати їх творчу активність. Нині сучасним уроком вважають таку форму навчання, яка своїми цілями (освітньою, розвивальною, виховною), змістом, структурою та методами проведення відповідає найновішим вимогам теорії й практики навчання в школі і є високоефективною. І тому сучасний урок має бути спрямований на високі кінцеві результати, на підвищення рівня якості й ефективності навчання, на всебічний розвиток особистості.
Вимоги до сучасного уроку:
- єдиний мовний режим;
- мотивація навчальної діяльності;
- актуалізація опорних знань учнів;
- доступність викладання матеріалу;
- темп уроку (треба знати темперамент учнів);
- контакт з аудиторією, з класом;
- педагогічний такт;
- організація самостійної роботи на уроці;
- наявність завдань пошукового характеру;
- міжпредметні зв’язки;
- практична направленість;
- систематизація знань;
- закріплення знань, формування навичок і вмінь;
- об’єктивне оцінювання знань учнів;
- єдина вимога до ведення зошитів;
- ефективність використання ІКТ технологій, вміння орієнтуватись в технологіях;
- раціональність у підборі домашнього завдання (3-я частина від зробленого у класі).
Шляхи підвищення ефективності традиційного уроку – це ефективний вибір оптимальних навчальних методів і прийомів, творче застосування раніше використовуваних методів в абсолютно новому форматі, зокрема з використанням комп’ютерного обладнання, доступ до мережі Інтернет.
Для учнів з порушенням слуху особливо важлива наявність гарно ілюстрованих підручників з доступною подачею навчального матеріалу, використання наочності, опорних таблиць, зошитів с розвивальними завданнями різного рівня, мапи, таблиці. Зараз в арсеналі багатьох вчителів є науково-популярні, художні і мультиплікаційні фільми, які можна використовувати на уроці чи, в період підготовки до уроку, у позаурочний час. Є можливість для їх демонстрації: комп’ютерний клас, кабінет інструктора зі слухової роботи і лінгафонний кабінет.
Презентація – це яскравий, доступний для сприйняття дітьми, вид роботи на уроці. Однак майстерністю створення презентацій у нас володіє далеко не кожний. Таким чином, є над чим працювати, є чому вчитися.
Інновація – це не щось абсолютно нове в педагогіці, це результат перетворення.