Стаття «Високоефективний урок. Який він?»

Формування й розвиток творчої особистості на основі педагогічної підтримки, прагнення, щоб знання як самоціль поступилися місцем знанням як інструментові життя, формування конкурентноспроможної особистості – провідна місія кожної школи, кожного навчального закладу. Дійсно, сьогодні від школи та у чителя вимагають не тільки дати знання, сформувати програмні вміння та навички в усіх учнів, а, найголовніше, навчити школярів творчо розпоряджатись ними. Але частіше уроки у школі зводяться до виконання навчальної програми.

Тому на звичайному уроці, коли учні орієнтуються на вказівки вчителя, вони виконують всі завдання без ускладнень, але значна частина класу не може справитись з контрольною роботою.

Що ж сприяє підвищенню ефективності уроку?

Уроки бувають різні: хороші та погані, цікаві та нудні, насичені і незмістовні. Справжній урок починається не з дзвоника, а задовго до нього. Учитель повинен шукати засоби «оживлення» уроку, залучення учнів до активної діяльності.

Урок триває 40 хвилин, або 2400 секунд. На кожній з них може народжуватись зацікавленість (інтерес) або нудьга, заворожуюча думка або небезпечне неробство.

Треба враховувати, що діти йдуть на урок частіше за все за спілкуванням із друзями, з учителями, за можливістю відкрити себе, свої здібності. Кожен вчитель повинен розуміти, що йти на урок тільки зі знанням навчального матеріалу сьогодні вже недостатньо.

Важливіше шукати і вибирати спосіб ведення уроку, який пов’язаний з роботою з формування вмінь аналізувати, узагальнювати, робити висновки, відстоювати власну точку зору.

«Урок повинен проходити не для учнів, а з учнями», - не втомлювався повторювати В.Сухомлинський. Утілювати цей принципі у життя мені допомагає використання акмеологічних методів та прийомів на уроках російської мови та світової літератури.

Будь-який з етапів уроку я наповнюю такими методами та видами робіт, які сприяють розвитку інтелектуальних, лінгвістичних, комунікативних, творчих здібностей учнів. Таким чином я розробила структуровану схему використання акмеологічних видів робіт на різних етапах уроку. Розглянемо цей дидактичний комплекс.

Для активізації логічного мислення учнів використовую різноманітні види аналізу тексту, а саме: полі критичний аналіз, філологічний аналіз та культурологічний аналіз тексту, який потребує ознайомлення із провідними тенденціями в галузі філософії, живопису, музики тощо.

Сучасна освіта спрямована на те, щоб виховувати різнобічно розвинену і соціально активну особистість, яка вміє реалізувати свої можливості. Щоб виховати в учнів ці якості, використовую на уроках світової літератури, зокрема, метод підсиленої лекції. Методика її проведення полягає в тому, що перед лекцією учні складають список відомого з даної теми, а у ході лекції доповнюють його. У кінці уроку за даною темою вони повинні за десять хвилин скласти есе.

Для емоційного настрою і зацікавлення поезією, а також з метою вдосконалення навичок виразного читання на уроках світової літератури використовую поетичні хвилинки «п’ять хвилин з поезією», коли по черзі я та учні читаємо свої улюблені вірші. Ефект від цього виду роботи великий, останнім часом деякі учні до цього уроку почали готувати власні вірші.

У своїй практиці активно впроваджую проект «Музей у валізі». На початку вивчення художнього твору учні дають історичну довідку і демонструють її предметами із валізи, які характерні для даної епохи.

Складання графіків не тільки суто математичний вид роботи, а й помічник на уроках світової літератури. Дітям цікаво скласти лінії компаративних графіків емоційного стану героїв, виходячи з подій, описаних у творах, наприклад «Ромео і Джульєтта» Шекспіра та «Дорогою ціною» М.Коцюбинського. Вони визначають, чим відрізняються графіки психологічного стану Джульєтти та Соломії.

З метою розвитку креативних здібностей учнів я розробила проект «Вирази себе засобами мови», який являє собою систему творчих завдань, наприклад:

  • творчі завдання за аналогією;
  • складання власної фантастичної історії;
  • творчі роботи, пов’язані з перевтіленням (монолог дзеркала, думки тлумачного словника)
  • реклама мовознавчих понять;
  • творчі роботи, пов’язані зі словом та музикою (прослухавши музику Георгія Свиридова «Метелиця», опиши, що ти уявляєш).

Але потік інформації стрімко зростає, тому до конструктору уроку я включаю комп’ютерно-інформаційні технології, що дозволяють зробити урок яскравим, насиченим, цікавим. Створення трейлерів та буктрейлерів до прозового твору, що буде вивчатися, - дуже інтригуючий вид роботи.

Ми з учнями створюємо своєрідну відеорекламу найцікавіших моментів, презентацію, що спонукає дітей до прочитання твору. Дуже вдалими були трейлери до роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита» та А.Камю «Чума». Цей вид роботи настільки подобається учням, що спонукає їх до власної творчості. Створення есе під відео супровід є яскравим виявленням творчої особистості. Наприклад, есе моєї учениці «Я людина…».

За допомогою мультимедійниї технологій на уроці створюється атмосфера напружених розумових і креативних зусиль, які захоплюють всі сфери психологічної діяльності учнів, але за формою є легкими, цікавими і відкривають потребу працювати. Спектр мультимедійних засобів на уроках світової літератури надзвичайно широкий.

За допомогою інтерактивної дошки можна провести усні вправи, граматичні завдання, вписати пропущені букви. Цікаво проходить на уроках світової літератури мультимедійне відтворення поетичних та прозових текстів. На уроках виразного читання поезій діти самостійно добирають відео фрагменти, що ілюструють зміст поезії, музику, яка відтворює настрій ліричного героя, і створюють мультимедійну презентацію. За асоціативними малюнками на інтерактивній дошці учні можуть створювати інтерактивне колажування і таким чином визначати основні риси характеру героїв. Наприклад, при вивчені в 11 класі драми Б.Брехта «Життя Галілея».

Креатині запитання – вид роботи, що налаштовує дитину на політ фантазії. Вони є поштовхом до розвитку творчих здібностей учнів. Наприклад, на уроці світової літератури з теми «Лірика О.Пушкіна» розглядаємо текст «Зимовий ранок». Після аналізу тексту створюємо зимовий етюд, для цього я ставлю такі запитання:

  • Якого кольору буває сніг на сонці, увечері?
  • На сонці: мерехтливий, смарагдовий, цукровий, веселий.
  • Увечері: райдужний, золотистий, сивий.

Такий вид роботи збагачує словниковий запас учнів яскравими епітетами і робить мовлення дітей оригінальним, неординарним.

Підібрані яскраві епітети допомагають створити учням синопсис – фанфік до поезії О.Пушкіна «Зимовий ранок». Прослухавши цей вірш діти пишуть свій варіант зимового етюду прозовою мовою. Наприклад, синопсис-фанфік учениці «Я в захопленні від зимових ранків…».

Я в захваті від сонячного морозного ранку. Беру санчата та біжу по золотисто – білій сніговій ковдрі. Дивно, але він переливається всіма кольорами веселки. Ось вітер підхопив незчисленну кількість яскравих сніжинок та поніс до лісу, а сонце перетворює сніжинки у мерехтливий, смарагдовий потік. Це казково!

Новим і цікавим для учнів є такий вид роботи як гіпотетичний прогноз. Він розвиває креативне мислення учнів, навчає прогнозувати майбутнє.

Традиційно він починається фразою: «Щоб було б, якби…»

До прикладу:

  • Щоб було, якби Раскольников не почув одного разу у трактирі розмову студента та офіцера про Альону Іванівну…
  • Якщо б Раскольников не написав би статтю про те, що всі люди поділяються на «звичайних» та «незвичайних, то…»

Із метою зацікавлення до вивчення художнього твору використовую моделювання літературної ситуації. Наприклад, при вивченні роману М.Булгакова «Майстер та Маргарита» учні розігрували з елементами гротеску сцени з глави п’ятої, коли одного разу в «Будинку Грибоєдова» відбулося зібрання літераторів, котрі тривалий час очікували на Берліоза.

З метою розвитку креативних здібностей учнів розробила власну систему нестандартних письмових робіт, що дають учню можливість нестандартно мислити, самовдосконалюватись. Це твір-роздум, твір-прогноз, твір-заперечення, твір-представлення та ін.

Найкращі письмові роботи учні оформлюють у вигляді мультимедійних презентацій, першими глядачами яких стають однокласники. І це дає можливість взаємонавчатись.

Креативні письмові роботи я об’єднала у своєрідні тематичні модулі в залежності від того, які я ставлю перед собою виховні цілі поряд з навчальними.

Тематичні модулі

Я і Україна

Я і мій світ

Я і сім’я

Я і школа

-есе - змалювання через асоціації

«Я є…»

- біном фантазії

«Весняний дощ»

-лист-подяка

невідомому

солдату

-абетковий вірш

 

На уроках російської мови в 10-11 класах часто звертаюсь саме до есе. Іноді його доцільно використовувати як невелике письмове завдання зазвичай на етапі рефлексії. Виходить п'ятихвилинне есе, яке допомагає учням підсумувати свої знання з вивченої теми.

На своїх уроках використовую інтерактивну дошку, що допомагає комбінувати велику кількість цікавих завдань, залучаючи все більше учнів до активної роботи.

За допомогою інтерактивної дошки можна: виконати усні вправи, граматичні завдання, вибрати правильні слова, вписати пропущені букви, тощо.

SMART Board цінна тим, що на ній можна показувати заготовки уроку, розроблені вчителем, і є можливість кольоровими ручками вносити доповнення: пропущені букви, виправити помилки в словах та ін. Писати на екрані цікаво, і клас буде уважно стежити за вашими рухами. Сприйняття предмету загострюється, і учні менше відволікаються, їм самим цікаво писати на чудо-дошці.

При вивченні окремих тем з російської мови, наприклад, «Синтаксис складного речення» (9 клас), використовую елементи комбінованої, або інтегральної технології.

Це дає можливість сконцентрувати навчальний матеріал у блоки, виділивши головне в кожній темі, а також забезпечити диференційоване навчання як на репродуктивному, так і творчому рівнях.

Комбінована система включає в себе шість основних типів уроків:

  • Розбір нового матеріалу;
  • Його фронтальне опрацювання;
  • Індивідуальна проробка;
  • Внутрипредметне узагальнення;
  • Міжпредметне узагальнення;
  • Уроки-заліки, які проводяться у 2 тура – формальний та творчий.

Особливо цікавим для творчо працюючих учнів на уроці є складання реклами твору, який вивчається. Ось зразок такої мініатюри до твору Мольєра «Міщанин - шляхтич» (9 клас)

Якщо тебе зацікавила література 17 ст., не вагайся, бери в руки комедії Мольєра і не прогадаєш. А краще почни з п’єси «Міщанин - шляхтич».

Комедійний, на перший погляд, сюжет п’єси заставляє замислитись тебе про те, що таке людська гідність, до чого в житті людина повинна прагнути, в чому сутність людських цінностей. А головне – ти зрозумієш, як актуальний цей твір сьогодні.

Ще одним цікавим видом роботи на уроці є завершення речення «Сьогодні на уроці я…».

Ось робота учениці 9-го класу, яка була визнана кращою.

«Сьогодні на уроці, по – перше, на жаль, я перший раз щойно розповідь про самого Вольтера, по-друге, мене так зацікавила тема «Просвітництво», що я майже готова почати наукову роботу по ній, а ще я почула такі цікаві висловлювання Вольтера, що деякі з них, однозначно, зроблю гаслом свого життя»

Серед ефективних видів робіт на уроці слід виділити завдання, що сприяють зацікавленій роботі учнів з художніми творами:

1) Розкрий своє відношення до героїв художнього тексту, використовуючи таблицю вираження почуттів:

сум

огида

задоволення

гнів

сором

захоплення

біль

спокій

здивування

осуд

повага

життєрадісність

жаль

каяття

незадоволення

2) Завдання, в основі яких лежить прийом емпатії: гра «Фантастичні гіпотези», гра, що починається з запитання «Що було б якби …», гра «Перевтілення».

3) Завдання для розвитку творчої уяви засобами слова (біном фантазії: з’єднай два слова, між якими є смислова дистанція: лебідь і черевички, старий і море тощо).

4) Моделювання ситуації в групах.

Зроби модель подальшої долі героя оповідання М.Шолохова.

«Доля людини».

Розвитку учнівської творчості сприяють нетрадиційні уроки, які дозволяють підвищити інтерес не тільки до предмету, а й до процесу навчання взагалі.

Ось деякі види творчих уроків:

  1. Урок-фаєр (фаєр-спалах)
  2. Урок з ароматом шоколаду
  3. Урок створення скрапбуку
  4. Урок-панорама
  5. Урок –дослідження об’єкту

Розглянемо деякі види творчих уроків: урок-паркур.

Паркурист – це той, хто прокладає шлях на смузі перешкод. Урок-паркур у 9 класі з теми «Складнопідрядне речення з підрядними причинами» цікавий тим, що тема всіх текстів, використаних на уроці, - це паркур, а також види робіт на уроці – незвичайні: лінгвістична смуга перешкод, паркур-розминка, гра «Акурасі» (орфографічне тренування).

Цікавими для учнів 11 класу став урок – чайна церемонія за повістю Ясунарі Кавабати «Тисяча журавлів», де діти не тільки познайомились з особливостями японської етики та естетики, а й мали можливість відтворити саму чайну церемонію.

Заслуговують на увагу уроки творчості. Це уроки з розвитку зв’язного мовлення, де учні збирають, аналізують матеріали до творчої роботи і пропонують власноруч складені тексти.

Немає сумніву, що, використовуючи нові та незвичайні форми викладання навчального матеріалу, вчитель стимулює пізнавальну активність школярів. А тому процес пошуку можливостей зробити урок більш ефективним у кожного вчителя повинен бути нескінченним.