Стаття «Роль методичної служби в організації роботи груп для дітей старшого дошкільного віку в умовах загальноосвітнього навчального закладу»

Реформаційні процеси, що відбуваються у сучасному освітньому просторі, зумовлюють нагальність розв’язання комплексних соціально-педагогічних завдань, одним з яких є забезпечення наступності між суміжними ланками освіти. У відповідності з чинним законодавством та нормативно-правовими документами с аме наступність є однією з обов’язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка певною мірою має забезпечити єдність, взаємозв’язок та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти.

Реалізація принципу безперервності освіти має починатися з забезпечення наступності між першими її сходинками – дошкільною і початковою ланками. Забезпечення наступності та взаємодії між дошкільною та початковою освітою утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи, спрямованої на розвиток, виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Саме тому сучасні тенденції розвитку дошкільної і початкової ланок освіти мають багато спільного, зокрема передбачають орієнтацію на особливості дитини, створення сприятливих умов для формування у неї належної спрямованості, самосвідомості, позитивної самооцінки, самоповаги та шанобливого ставлення до тих, хто її оточує, конструктивних мотивів поведінки, нахилів, потреб характеру, пізнавальних, психічних процесів тощо.

У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному стандарті початкової загальної освіти визнається пріоритетність компетентнісного підходу до розв’язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти. Ці документи покликані забезпечити поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття нею певного практичного досвіду, необхідного для використання у майбутньому житті.

Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи в дошкільному навчальному закладі на вимоги, які будуть пред'явлені дітям в школі, а з іншого - на опору вчителя на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в дошкільному навчальному закладі та сім'ї знання, навички і досвід дітей; на активне використання їх у навчально-виховному процесі.

Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів.

Завдяки цьому перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. При цьому забезпечується природне і комфортне їх входження в нові умови, що сприяє підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування в школі.

Головною умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічний розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв'язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.

Саме ці основні умови забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками освіти неодноразово вивчалися на районних заходах.

Методичний міст

Прикладом може стати методичний міст «Забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками в системі безперервної освіти».

Мета:

  • визначити пріоритетні напрямки діяльності загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів щодо наступності в умовах впровадження нових Державних стандартів;
  • відпрацювати механізм взаємодії педагогів дошкільної та початкової ланок освіти;
  • ознайомити з позитивними напрацюваннями з питань наступності в навчально-виховному процесі дошкільних навчальних закладів та початкової школи.

Рекомендації:

1. Районному методичному кабінету:

1.1. Поповнити банк перспективного педагогічного досвіду з питань наступності між дошкільною та початковою ланками освіти;

1.2. Підготувати збірник методичних праць з питань реалізації взаємодії дошкільної та початкової ланок освіти в умовах впровадження нових Державних стандартів;

1.3. Створити інформаційну базу методичних ідей, педагогічних розробок, технологій з різних аспектів впровадження наступності та розмістити їх на сайті районного методичного кабінету для вільного користування.

2. Керівникам загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів:

2.1 Забезпечити виконання нормативно-правових інструктивно-методичних документів, пов’язаних з наступністю дошкільної та початкової ланок освіти;

2.2. Контролювати організацію та проведення роз’яснювальної роботи серед батьків дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів щодо необхідності своєчасного здобуття дітьми 6-річного віку початкової освіти відповідно до Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту»;

2.3. Систематично заслуховувати на нарадах хід впровадження нових Державних стандартів дошкільної та початкової освіти.

3. Заступникам директорів з навчально-виховної роботи та методистам дошкільних навчальних закладів:

3.1. Адаптувати систему роботи щодо підвищення рівня педагогічної майстерності вихователів - дошкільників та вчителів початкових класів із урахуванням профільності закладів;

3.2. Організувати спільні методичні заходи, спрямовані на співпрацю вихователів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкових класів в умовах впровадження нових Державних стандартів дошкільної та початкової освіти;

3.3. При плануванні роботи на 2015-2016 навчальний рік врахувати питання наступності дошкільної та початкової освіти, звернувши особливу увагу на формування ключових та предметних компетентностей дітей;

3.4. Активізувати роботу щодо ознайомлення вчителів початкових класів з Програмою розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт», а вихователів старших дошкільних груп – з організацією навчально-виховного процесу в 1-х класах;

3.5. Систематично інформувати батьків про хід впровадження нового змісту дошкільної та початкової освіти, залучати їх до співпраці.

4. Вчителям початкових класів та вихователям старших дошкільних груп:

4.1. Забезпечити поступовий перехід від дошкільної до початкової освіти, поєднуючи щойно здобутий досвід дитини з попереднім;

4.2. Продовжити роботу щодо вивчення та впровадження змісту освітніх галузей Державних стандартів дошкільної та початкової освіти.

5. Практичним психологам:

5.1. Скоординувати взаємодію соціально-психологічного супроводу старшого дошкільника та учня 1-го класу в умовах адаптації до шкільного навчання;

5.2. Підготувати орієнтовні матеріали для роботи консультативних пунктів у ДНЗ та адаптаційних занять у школі з майбутніми першокласниками.

6. Вчителям-логопедам:

6.1. Налагодити взаємодію щодо своєчасного виявлення дітей з особливими освітніми потребами в дошкільному закладі та планування роботи між корекційними педагогами ДНЗ та вчителями-логопедами при логопедичних пунктах на базі загальноосвітніх навчальних закладів щодо надання корекційної допомоги.

Організація роботи груп для дітей старшого дошкільного віку в умовах загальноосвітнього навчального закладу

Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 № 646 «Про затвердження Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку», наказу Міністерства освіти і науки України від 07.04.2005 №204 «Про прийом дітей до 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів», листів Міністерства освіти і науки України від 19.08.2011 №1/9-634 «Про забезпечення взаємодії в освітній роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку», від 13.08.2014 №1/9-411 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації роботи груп для дітей старшого дошкільного віку при загальноосвітніх навчальних закладах», наказів відділу освіти виконкому Довгинцівської районної у місті ради від 16.01.2014 №9 «Про організацію прийому дітей до перших класів закладів освіти району у 2014 році», від 03.02.2015 №38 «Про організацію роботи по підготовці майбутніх першокласників у закладах освіти району в 2015 році» передбачена безперервність і наступність між усіма ланками освіти, визначна пріоритетна роль дошкільної освіти як обов’язкової первинної її складової та необхідність створення умов для її здобуття незважаючи на те, що за останні роки спостерігається позитивна тенденція щодо збільшення кількості дітей, охоплених дошкільною освітою, значна частина дітей за різних причин не відвідує дошкільні навчальні заклади, у яких максимально забезпечується системний підхід до реалізації завдань дошкільної освіти, в тому числі здійснюється планомірна, нефорсована психологічна підготовка до школи з урахуванням вікових та індивідуальних можливостей дітей.

Тому актуальними завданнями сьогодні є урізноманітнення форм охоплення дошкільною освітою дітей, які не відвідують дошкільні навчальні заклади, сприяння особистісному зростанню кожної дитини. Одна з форм здобуття дошкільної освіти може бути забезпечена шляхом організації для дітей старшого дошкільного віку підготовчих груп (для майбутніх першокласників) на базі загальноосвітнього навчального закладу.

Заходи щодо організації прийому дітей до перших класів

  • В загальноосвітніх навчальних закладах Довгинцівського району м. Кривого Рогу робота щодо організації груп для майбутніх першокласників ведеться вже не один рік. Відповідно до наказу відділу освіти від 16.01.2014 №9 «Про організацію прийому дітей до перших класів закладів освіти району в 2014 році» в загальноосвітніх закладах здійснюється ряд заходів щодо організації прийому дітей до перших класів:
  • Вивчення контингенту дітей, які проживають на закріплених за закладами територіях, з метою прийому до перших класів.
  • Якісне проведення обліку дітей 5-7 років, сприяння реалізації права на здобуття повної загальної середньої освіти дітей 6-7 років, які постійно проживають на закріпленій за навчальним закладом території обслуговування.
  • Організація роботи груп для дітей старшого дошкільного віку на базі загальноосвітніх навчальних закладів.
  • Проведення роз’яснювальної роботи серед батьків щодо обов’язковості здобуття дітьми 6-7 років повної загальної середньої освіти, дотримання законів та нормативних актів, які зобов’язують батьків нести адміністративну і кримінальну відповідальність за ухилення від навчання та виховання неповнолітніх дітей.
  • Залучення до роботи з батьками та майбутніми першокласниками практичних психологів закладів освіти.

Педагоги закладів освіти якісно вивчають свій мікрорайон та контингент дітей, які проживають на закріплених за закладами територіях обслуговування, з метою прийому їх до перших класів. Слід зазначити, що, наприклад, педагогам КЗШ №№84, 88, 89, 94 таку роботу проводити складно. Адже у мікрорайонах даних шкіл мешкають особи, які належать до ромської національної меншини. Діти - роми не відвідують дошкільні навчальні заклади. Їх неможливо примусити пройти медичний огляд, а це ускладнює роботу педагогів щодо визначення місця проживання ромів - майбутніх першокласників. Тому заклади співпрацюють із Криворізьким міським центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

На прикладі КЗШ №89 можна зосередити увагу на плідній праці педагогів. До роботи в мікрорайоні залучаються: соціальний педагог, вчителі майбутніх першокласників, заступники директора з навчально-виховної роботи. Результатом роботи у 2013-2014 н. р. році стало виявлення дитини, яка жила без матері і батька, з бабусею і ніде не була зареєстрована. А такі діти, нажаль, зустрічаються.

У загальноосвітніх навчальних закладах і районному методичному кабінеті постійно поповнюється база даних щодо 5-річних дітей мікрорайону. Вчителі майбутніх першокласників відвідують родини, де проживають діти 5-ти років, ходять на батьківські збори в дошкільні навчальні заклади, проводять «Дні відкритих дверей» у закладах освіти.

Робота з батьками передбачає:

1. Зустріч вчителів початкової школи з батьками вихованців старших дошкільних груп на батьківських зборах.

2. Проведення Інтернет - зборів для майбутніх першокласників.

3. Анкетування батьків майбутніх першокласників з питань підготовки дітей до школи.

4. Організація роботи «педагогічної вітальні» для батьків вихованців старшого дошкільного віку з питань підготовки дітей до школи.

5. Організація та проведення Днів відкритих дверей для батьків у загальноосвітньому навчальному закладі.

6. Організація роботи Батьківських клубів та інших форм взаємодії.

На таких заходах педагоги ведуть роз’яснювальну роботу серед батьків щодо обов’язковості здобуття дітьми 6-7 років загальної середньої освіти, дотримання законів та нормативних актів, які зобов’язують батьків нести адміністративну і кримінальну відповідальність за ухилення від навчання та виховання неповнолітніх дітей. Також з батьками майбутніх першокласників проводять інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо функціонування груп для дітей старшого дошкільного віку при загальноосвітніх навчальних закладах.

Система роботи психологічної служби (при наявності посади практичного психолога у закладі)

Важливо, що до роботи з майбутніми першокласниками та їх батьками залучаються практичні психологи закладів освіти.

Робота психологічної служби (при наявності посади практичного психолога) включає:

  • Здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей.
  • Дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже у ролі учнів 1-го класу.
  • Застосування корекційно-розвиткових методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.

Практичні психологи допомагають сформувати у майбутніх першокласників психологічну і фізичну готовність до шкільного життя й переходу у новий соціальний статус – школяра, здійснюють єдиний медико-психолого-педагогічний контроль за динамікою розвитку дітей 5-7 років, застосовують корекційно-розвиткові методи у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.

Комплектація груп для майбутніх першокласників

Групи для майбутніх першокласників комплектуються керівником навчального закладу, на базі якого працюватимуть.

До цих груп залучаються діти 5-річного віку, які з різних причин не відвідують дошкільні навчальні заклади, а також 6-річні діти, які підуть до школи у сім років. Групи створюються з метою здійснення концентрованого системного підходу до соціальної адаптації, фізичного, пізнавального, емоційно-ціннісного розвитку дітей перед початком шкільного життя. Кількість дітей у групі становить від 20 до 25 чоловік.

Всі групи майбутніх першокласників у загальноосвітніх навчальних закладах починають працювати одночасно з 15 листопада, щосуботи. Загалом десять субот. Це дає можливість задіяти усіх дітей старшого дошкільного віку мікрорайону одночасно. Педагоги працюють у своїх мікрорайонах. А учні відвідують тільки одну групу одного закладу (адже з досвіду роботи ми знаємо, що батьки можуть записати свою дитину на заняття для майбутніх першокласників у кілька шкіл одночасно).

Групи для майбутніх першокласників працюють короткотривало (до 2 годин) з урахуванням періоду найвищої працездатності: з 9.00 (10.00) до 10.00 (12.00). Для дітей старшого дошкільного віку вчителі проводять три заняття на день. Їх тривалість становить 25-30 хвилин. У перервах між заняттями (10-15 хв) проводяться динамічні паузи (комплекси рухливих вправ, релаксаційні хвилинки, гімнастику для очей, ігри). Проходять заняття у класних кімнатах. Розміщуються діти під час занять по-різному: за столами і партами, на килимку, на стільчиках у колі, на подвір’ї школи). Це сприяє запобіганню втоми, уникненню статичних навантажень, динамічній зміні видів діяльності.

Безпосереднє керівництво та контроль за роботою груп, в яких діти здобувають дошкільну освіту, здійснює керівник загальноосвітнього навчального закладу, на базі якого працюють дані групи та методист з початкової освіти.

Орієнтовна схема взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом:

  • проведення круглих столів за участю адміністрацій і методичних служб навчальних закладів, батьків дітей майбутніх першокласників;
  • складання плану спільних заходів відповідно завдань, що необхідно вирішити на тому чи іншому етапі роботи;
  • затвердження спільного плану заходів на методичних об’єднаннях вчителів початкової школи і вихователів дошкільних навчальних закладів.

Організація освітньої роботи в групах для дітей старшого дошкільного віку на базі загальноосвітніх навчальних закладів

Освітній процес будується відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти, змісту чинних освітніх програм та з урахуванням вікових, індивідуальних особливостей розвитку дітей. Головною умовою освітнього процесу є забезпечення природного і комфортного входження дітей старшого дошкільного віку в нові умови життя, що сприяє підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування в школі, спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічний розвиток особистості, забезпечення наступності у вихованні і навчанні.

З огляду на це необхідний зв'язок програм, методів і форм навчання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі. Адже шкільне навчання має забезпечити взаємозв’язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.

Вчителі початкових класів, які організовують групи, в закладах освіти району працюють за програмами, чинними у 2014-2015 н. р..

Більш адаптованою для роботи з дітьми старшого дошкільного віку в групах підготовки до школи на базі загальноосвітніх навчальних закладів є програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». Адже під час роботи зі старшими дошкільниками педагоги враховують основні закономірності фізіологічного, психічного та соціального розвитку, плануючи зміст, обсяг і форми роботи.

В нашому районі є КНВК «Загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок». Школа свого мікрорайону не має. Батьки будь-якого району можуть записати дитину до даного закладу. Школа працює за вальдорфською методикою. Так як в КНВК є і садочок і початкова школа, педагогам легко працювати з майбутніми першокласниками, адже зв'язок між дошкільною і початковою ланкою – неперервний.

Провідною формою організації освітньої роботи в групах для дітей старшого дошкільного віку на базі загальноосвітніх навчальних закладів району залишаються заняття. Важливим є те, що вчителі початкових класів уникають дублювання шкільних уроків за формами проведення, змістом завдань, методами і прийомами навчання, способами організації дітей. Заняття розподіляють за розділами:

  • ознайомлення з довкіллям та природою;
  • розвиток мовлення та художня література;
  • логіко-математичний розвиток;
  • підготовка руки дитини до письма;
  • фізична культура.

Проте такий розподіл є умовним. До розкладу можна вводити іноземну мову, комп’ютерну грамоту. У процесі занять з дітьми увага приділяється поступовому формуванню у них базових навчальних умінь:

  • слухати і чути мову педагога;
  • розуміти звернення до них, вказівки, інструкції та діяти відповідно до них;
  • аналізувати зразки, відтворювати і змінювати їх;
  • контролювати результати своєї діяльності,
  • дотримуватися заданого ритму діяльності;
  • організовувати своє робоче місце, а також різних життєвих компетенцій, які забезпечать дитині успішну навчальну діяльність не тільки у 1-му класі, а й у наступних життєвих етапах.

На початковому етапі навчання ці діти потребують особливої підтримки і заохочення для подолання труднощів на власних позитивних досягненнях.

Важливо не забувати, що чільне місце у житті дошкільників посідає гра, як ефективна організаційна форма, провідний метод та засіб розвитку, навчання й виховання дітей. Тому навчання майбутніх першокласників у процесі спеціально організованих занять та у повсякденному житті педагоги насичують іграми і вправами розвивального, дидактичного характеру та різною змістовою спрямованістю: мовленнєвою, логіко-математичною, українознавчою, природознавчою, екологічною, художньо-естетичною, руховою.

Важливу увагу педагоги приділяють формуванню у дітей мотиваційної готовності, яка в тому числі включає: правильне уявлення про школу, певне позитивно-емоційне ставлення до неї; бажання йти до школи, вчитися без тиску зовні; позитивне ставлення до вчителя, розуміння його професійної ролі і позиції; готовності взяти на себе роль учня. Після таких занять батьки та діти обирають для себе майбутнього вчителя і, як правило, записуються до нього у 1 клас.

З досвіду роботи можу навести приклад, який ще раз підтвердить важливість створення груп для дітей старшого дошкільного віку на базі загальноосвітніх навчальних закладів. У КЗШ № 108 до організації груп майбутніх першокласників педагоги підходять дуже відповідально: відвідують сім’ї, ходять на батьківські збори у дошкільний навчальний заклад, запрошують батьків до себе у заклад на свята, знайомлять дітей і батьків зі школою. Така праця вже стала традицією. У закладі, як правило, скільки набирають класів, стільки ж організовують груп для дітей старшого дошкільного віку. Батьки самі обирають учителя і записують дитину саме до нього в групу. Діти і батьки під час занять згуртовуються.

Результатом є майже створені 1-А чи 1-Б класи. Проігнорувавши курси, батьки Іванової Катрусі (ім’я вимушене) здали документи в КЗШ №108 вже на кінець серпня. Мама виявилась проблемною: «вчителька не так дивиться на мою дитину», «батьки інших дітей мене не сприймають», «вчителька не приділяє моїй дочці належної уваги» та ін.. Результат - беззмістовні скарги у вересні поточного року, коли дитина і мама ще не адаптувалися до шкільного життя. Звичайно, що педагоги КЗШ №108 знайшли всі можливі толерантні підходи до мами учениці 1-го класу. Конфлікт вичерпався. На мою думку, проблеми не було б, якби Катруся відвідувала заняття для майбутніх першокласників.

Важливою є передбачена безперервність і наступність між усіма ланками освіти. Особлива місія у методистів дошкільної та початкової освіти: вони повинні надавати спеціальну консультативну допомогу родинам та педагогам, залученим до різних форм охоплення дітей старшого дошкільного віку, в організації роботи, доборі змісту, плануванні, виходячи із загальної тривалості періоду перебування 5-7 річних дітей в закладі, кількості занять та інших чинників. У нашому районі така робота планується.

У квітні 2014 року на базі КЗШ №90 було проведено районний «Методичний міст між методистами дошкільних навчальних закладів та заступниками директорів з навчально-виховної роботи закладів освіти з питання забезпечення наступності двох освітніх ланок в умовах впровадження нових Державних стандартів дошкільної та початкової освіти».

У лютому 2015 року на базі КЗШ №108 відбувся семінар-практикум для заступників директорів з навчально-виховної роботи, вчителів-логопедів логопедичних пунктів та вчителів початкових класів «Зміст корекційної роботи учителя-логопеда в умовах загальноосвітнього закладу».

У березні 2015 року на базі КНВК «Загальноосвітня вальдорфська школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок» працюватиме методична вітальня на тему: «Реалізація принципу безперервної освіти шляхом забезпечення цілісності процесу розвитку навчання та виховання старших дошкільників та молодших школярів в умовах навчально-виховного комплексу» для вихователів старших дошкільних груп, вчителів початкових класів та практичних психологів».

Матеріали семінару-практикуму «Організація роботи груп для дітей старшого дошкільного віку (майбутніх першокласників) в умовах загальноосвітнього навчального закладу»

У квітні відбувся семінар-практикум для вихователів старших дошкільних груп, учителів початкових класів, практичних психологів: «Організація роботи груп для дітей старшого дошкільного віку (майбутніх першокласників) в умовах загальноосвітнього навчального закладу».

Мета:

  • надавати спеціальну консультативну допомогу родинам та педагогам, залученим до різних форм охоплення дітей старшого дошкільного віку, в організації роботи, добору змісту, плануванні, виходячи із загальної тривалості періоду перебування 5-6 річних дітей в закладі, кількості занять впродовж тижня та інших чинників;
  • активізувати з батьками майбутніх першокласників інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо функціонування груп для дітей старшого дошкільного віку при загальноосвітніх навчальних закладах;
  • залучати до роботи з майбутніми першокласниками та їх батьками практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів;
  • планувати проведення спільних методичних заходів для педагогів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкових класів з питання узгодженості з Державними стандартами дошкільної і початкової освіти в формуванні життєвої компетентності майбутніх першокласників на 2015-2016 навчальний рік.

Рекомендації:

1. Районному методичному кабінету:

1.1. Здійснити координаційне та методичне забезпечення роботи з обліку дітей 5-7 років.

1.2. Надати спеціальну консультативну допомогу родинам та педагогам, залученим до різних форм охоплення дітей старшого дошкільного віку, в організації роботи, доборі змісту, плануванні.

1.3. Забезпечити контроль за веденням обліку дітей 5-7 років з особливими освітніми потребами, своєчасним психолого-медико-педагогічним обстеженням цих дітей для організації відповідної форми навчання.

1.4. Здійснити єдиний психолого-медико-педагогічний контроль за динамікою розвитку дітей 5-7 років.

1.5. Застосувати корекційно-розвивальні методи у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.

1.6. Провести методичну вітальню «Реалізація принципу безперервної освіти шляхом забезпечення цілісності процесу розвитку навчання та виховання старших дошкільників та молодших школярів в умовах навчально-виховного процесу».

2. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів:

2.1. Забезпечити якісну роботу щодо вивчення контингенту дітей, які проживають на закріплених за закладами територіях, з метою прийому до перших класів у 2015 році.

2.2. Здійснити якісне проведення обліку дітей 5-7 років; сприяти реалізації права на здобуття повної загальної середньої освіти дітей 6-7 років, які постійно проживають на закріпленій за навчальним закладом території обслуговування.

2.3. Завершити у період до 1 квітня 2015 року роботу груп для дітей старшого дошкільного віку (шкіл майбутніх першокласників), видати відповідні накази.

2.4. Під час роботи з майбутніми першокласниками врахувати основні закономірності їхнього фізіологічного, психічного та соціального розвитку, чітко визначати зміст, обсяг та форми роботи.

2.5. Уникати дублювання шкільних уроків за формами їх проведення, змістом завдань, методами і прийомами навчання, способами організації дітей.

2.6. Формувати у майбутніх першокласників мотиваційну готовність, яка включає: правильне уявлення про школу, певне позитивно-емоційне ставлення до неї; бажання йти до школи, вчитися без тиску зовні; позитивне ставлення до вчителя, розуміння його професійної ролі і позиції.

2.7. Активізувати роз’яснювальну роботу серед батьків щодо обов’язковості здобуття дітьми 6-7 років повної загальної середньої освіти, дотримання законів та нормативних актів, які зобов’язують батьків нести адміністративну і кримінальну відповідальність за ухилення від навчання та виховання неповнолітніх дітей.

2.8. Залучати до роботи з майбутніми першокласниками та їх батьками практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів.

2.9. Сформувати у майбутніх першокласників психологічну і фізичну готовність до шкільного життя й переходу в новий соціальний статус – школяра.

3. Керівникам дошкільних навчальних закладів:

3.1. Забезпечити в повному обсязі впровадження Програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

3.2. Організувати проведення спільних методичних заходів для педагогів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкових класів з питання узгодженості з Державними стандартами дошкільної і початкової освіти в формуванні життєвої компетентності майбутніх першокласників.

3.3. Сприяти урізноманітненню форм охоплення дошкільною освітою дітей старшого дошкільного віку, які не відвідують дошкільні навчальні заклади.

3.4. Активізувати з батьками майбутніх першокласників інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо функціонування груп для дітей старшого дошкільного віку при загальноосвітніх навчальних закладах.

Основні напрямки методичної роботи щодо забезпечення взаємодії між дошкільною та початковою ланками освіти:

  • Взаємовідвідування відкритих занять у дошкільних навчальних закладах і уроків у початковій школі.
  • Анкетування педагогів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з питань всебічного розвитку особистості дитини.
  • Проведення Днів відкритих дверей в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах для батьків дітей старшого дошкільного віку, вихователів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової школи.
  • Участь у спільних педагогічних радах, семінарах-практикумах, круглих столах, конференціях, консультаціях, тематичних виставках тощо.
  • Спільні методичні об’єднання творчих груп вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів початкової школи.
  • Залучення педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи до участі в спільних педагогічних проектах, розробки методичних рекомендацій і порад.
  • Взаємообмін накопиченим педагогічним досвідом між вихователями дітей старшого дошкільного віку та вчителями початкової школи з цікавих проблемних питань реалізації наступності.
  • Самоосвіта педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи, підвищення фахової майстерності.
  • Взаємодія педагогів дошкільних закладів і вчителів початкових класів щодо здійснення наступності за трьома напрямами: інформаційно-просвітницьким, методичним і практичним.

Інформаційно-просвітницький аспект, або аспект педагогічної освіти, передбачає ознайомлення педагогів дошкільної та початкової ланок загальної середньої освіти з явищем наступності, його специфікою як педагогічного феномену, завданнями здійснення наступності в навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, шляхами її реалізації.

Практичний аспект співробітництва між дошкільними закладами та початковою школою виражається, з одного боку, у попередньому знайомстві вчителів зі своїми майбутніми учнями, а з іншого у кураторстві вихователем своїх колишніх вихованців – першокласників.

Методичний аспект передбачає:

  • ознайомлення освітян зі змістом, методами та формами навчально-виховної роботи в дошкільних навчальних закладах та початковій школі.
  • розроблення індивідуальних, колективних та нетрадиційних форм методичної роботи у підвищенні рівня компетентності педагогів у вирішенні проблеми наступності ігрових форм навчальної діяльності дошкільників і учнів початкових класів.

Робота з дітьми старшого дошкільного віку та учнями початкових класів включає:

  • Проведення екскурсій у загальноосвітній навчальний заклад.
  • Організацію спільних виставок дитячих робіт, вернісажів, конкурсів тощо у дошкільному та загальноосвітньому навчальному закладі.
  • Відвідування театралізованих вистав, музеїв у дошкільному і загальноосвітньому навчальному закладі.
  • Відвідування дітьми старшого дошкільного віку святкової лінійки 1 вересня, присвяченої Дню знань, свята «Прощання з Букварем» та інших заходів у загальноосвітньому навчальному закладі.
  • Спільну участь школярів і дошкільників у проектній діяльності, тощо.

Робота з батьками передбачає:

  • Зустрічі вчителів початкової школи з батьками вихованців старших дошкільних груп на батьківських зборах.
  • Проведення Інтернет - зборів для батьків майбутніх першокласників.
  • Анкетування батьків майбутніх першокласників з питань підготовки дітей до школи.
  • Організацію роботи «педагогічної вітальні» для батьків вихованців старшого дошкільного віку з питань підготовки дітей до школи.
  • Організацію Днів відкритих дверей для батьків у загальноосвітньому навчальному закладі.
  • Організацію роботи Батьківських клубів та інших форм взаємодії.

Робота психологічної служби (при наявності посади практичного психолога) включає:

  • Здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей.
  • Дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже у ролі учнів 1-го класу.
  • Застосування корекційно-розвиткових методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.

Зміст конкретних дій (теми педрад, круглих столів, семінарів-практикумів, спільних методичних об’єднань тощо) має бути зазначено в річних планах роботи та планах спільної роботи дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу. Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей.

Робота з організації наступності має проводитись педагогічними колективами спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до початкової школи безболісним і успішним для дитини.

Кінцевим результатом освітньої роботи груп для дітей старшого дошкільного віку на базі загальноосвітніх навчальних закладів є сформованість у майбутніх першокласників психологічної і фізичної готовності до шкільного життя й переходу у новий соціальний статус – школяра.