Стаття «Розвиток музичних здібностей в учнів школи І ступеня на уроках музики засобами мультимедійних технологій»
Духовне життя дитини повноцінне лише тоді,
коли вона живе у світі гри, казки, музики, фантазії,
творчості. Без цього вона — засушена квітка.
В. Сухомлинський
Ґрунтовні наукові дослідження стосовно музичної діяльності розпочалися тільки в середині XI
X століття, а музичність же віднайшла своє осмислення у наукових працях на початку XX століття. Наукові інтереси дослідників охоплювали проблеми походження музичності, побудови її структури, вивчення природи музичних здібностей.Сьогодні вчитель музичного мистецтва повинен ефективно використовувати сучасні технічні засоби навчання, володіти інформаційно-комунікаційними та мультимедійними технологіями. Існує необхідність ширшого теоретичного обґрунтування, яке доводило б методичну доцільність використання мультимедійних технологій у музичній освіті молодших школярів, а також відповідна розробка і практичне впровадження нових навчальних програм з комп'ютерною підтримкою, що забезпечували б ефективність музичного виховання молодших школярів у процесі опанування ними шкільного курсу з музичного мистецтва.
Мені імпонує думка професора Національної академії педагогічних наук України В. Ю. Бикова: "На основі поєднання традиційних педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій навчання є можливість значно ефективніше розвинути і примножити природні задатки й здібності дитини".
Для розуміння природи музичної обдарованості необхідно мати уявлення про її структуру. Б. М. Теплов, який глибоко проаналізував природу та зміст музичних здібностей, вважав, що структура музичності охоплює цілий комплекс музичних здібностей, основною ознакою яких є здатність чути музику, переживати її, відчувати її виразність, емоційно відгукуватися на неї. До складових музичних здібностей можна віднести: мелодійний слух - здатність диференціювати висоту звуків, їх темброві особливості, сприймати мелодію як певну звуковисотну послідовність, упізнавати і відтворювати її, точно інтонувати, відчувати міру завершеності мелодії (ладове чуття); гармонійний слух, що виявляється у сприйманні співзвучності, розрізненні консонантних і дисонантних інтервалів; слухове уявлення - здатність уявляти висотні і ритмічні співвідношення звуків, оперувати ними у думках, довільно відтворювати мелодії, підбирати їх по пам'яті на певному інструменті, співати; відчуття ритму, тобто певної часової організації музичного процесу, що характеризується групуванням звуків і наявністю акцентів (звуків, що виділяються в тому чи іншому відношенні), здатністю точно відтворювати ритм.
Учні пізнають навколишній світ за допомогою всіх органів почуттів. Проте, основними каналами отримання інформації є зорові аналізатори.
Щоб створити урок музики з використанням мультимедійних технологій, перш за все необхідно визначити відповідність навчальній, виховній та розвивальній меті уроку, продумати доцільність та раціональність використання комп’ютера при вивченні певної теми, визначити навчальні ситуації, коли створена презентація сприятиме більш глибокому впливу на молодшого школяра.
Конструюючи мультимедійний урок, особливу увагу слід звертати на добір матеріалу. Важливо, щоб інформація була чіткою, доступною, пізнавальною, цікавою для учнів. Також необхідно включати завдання практичного спрямування, що дають змогу дітям безпосередньо працювати з комп’ютером. Головне завдання вчителя початкових класів – навчити дитину вчитися, самостійно здобувати знання.
Кожен урок музики з використанням мультимедійного посібника повинен складатися з певної кількості кроків – структурних елементів (фреймів), що містять сукупність зображень, відео фрагментів, тексту, об’єднаних за певною ознакою (наприклад, демонстрація, розучування пісні чи виконання її з супроводом, слухання музичного твору, його аналіз, розповідь про композитора тощо).
Що дають такі уроки учням?
- викликають інтерес до предмета;
- сприяють кращому сприйняттю матеріалу будь-якої складності;
- підвищують якість навчання;
- створюють базу для засвоєння знань в основній школі;
- допомагають виконати ті завдання, які ставлять перед ними вчителі.
Я вважаю, що вчитель учнів школи І ступеня повинен будувати уроки використовуючи інтеграцію традиційних та сучасних засобів навчання, виважено й ретельно добирати методи роботи, пам’ятаючи слова Я. А. Коменського: "…якщо навчання дається дитині важко, то в цьому винні методи, якими їх навчають".