577
Оцініть публікацію

Стаття «Міжпрофесійні зв’язки як чинник активізації навчального процесу»

Маріуполь є великим промисловим містом на південному сході України, один з найважливіших центрів металургії і машинобудування, великий морський порт. Фундаментом розвитку міста є його промислово - виробничий потенціал. В недавньому минулому частка Маріуполя у загальнообласному обсязі виробництва становила 32,1%.

Далекоглядні керівники великих підприємств систематично рік з року вирішують проблему омолодження кадрів, забезпечуючи необхідну кількість спеціалістів: слюсарів, електриків, токарів, електрогазозварників, водіїв, машиністів, робітників будівельних професій - малярів, штукатурів, а також сфери обслуговування - кухарів, кондитерів, швачок, перукарів, продавців і так далі.

Система підготовки спеціалістів для різних галузей промисловості є основною формою планомірної підготовки кадрів. Кожен другий робітник, що приходить нині на виробництво, отримує підготовку в навчальних закладах міста таких як: машинобудівний коледж, медичне училище, будівельний коледж, механіко – металургійний коледж та ін.

Навчальні програми по яким здійснюється підготовка фахівців мають вузьку професійну направленість. Дисципліни, на яких вивчається вплив шкідливих професійних факторів та їх наслідки для здоров’я робітника викладаються педагогами, як правило, не маючими медичної освіти.

В той же час студенти медичних училищ, вивчаючи медичні науки, також не отримують необхідних мінімальних знань про умови праці працівників вузьких технічних спеціальностей (наприклад токарів, зварювальників та інших), які надалі звернуться до них за професійною допомогою.

Після отримання дипломів молоді спеціалісти працевлаштовуються на промислові підприємства. Одні в цех, інші в медпункт. Одні не знають, чого боятися та коли звертатися до лікаря, інші – профілактику яких захворювань проводити, які шкідливі умови праці контролювати. З часом приходить опит, але разом з хворобами.

Враховуючи це, в рамках цієї роботи, хотілося б зупинитися на проблемі міжпрофесійних зв’язків, як чинників активізації навчального процесу та, загалом, підвищення якості освіти.

Вивчення цієї проблеми відбувалося на базі двох навчальних закладів Маріуполя: Машинобудівного коледжу та Медичного училища.

На протязі навчального року автори цієї статті разом зі студентами відвідували училище та коледж. Під час цих зустрічей викладачі з вищою медичною освітою та багатим клінічним досвідом знайомили слухачів з особливостями будови та функціонування організму людини, поняття про здоров’я, та шляхи його збереження, руйнуючу дію шкідливих звичок. Особливу увагу приділяли розділу професійних хвороб: перші симптоми, ускладнення, профілактика. Студенти отримали цікаву інформацію підкріплену відеофільмами, наочністю (вологі препарати легенів, нирок, серця), малюнками, схемами.

Студенти – гуртківці Медичного училища, які допомагали у проведенні цих зустрічей, зацікавились цією інформацією та вирішили ознайомитись у загальних рисах з технологічними прийомами промислового виробництва, а також з умовами праці механіків та зварювальників, і з позиції одержуваних в училищі знань, з’ясувати причини та фактори виникнення захворювань робітників цих професій.

Тому, разом з викладачем Медичного училища відбулося знайомство з Машинобудівним коледжем, викладачі якого професійно та докладно висвітили питання технологічних процесів при зварюванні, умови праці верстатників. Крім того, студентам, майбутнім медикам, були безпосередньо продемонстровані деякі практичні прийоми при виконанні процесу ручного зварювання, а також обробці (різанні) сталі на металорізальних верстатах. Незвичність і наочність цих дій над металом завжди захоплює і залишає незабутнє враження для майбутнього фахівця.

Зібраний та опрацьований матеріал було систематизовано та представлено на конференціях "Металообробка та ремонт устаткування: проблеми, перспективи, розвиток" і "Перспективи розвитку зварювального виробництва" у вигляді докладів з тем: "Причини та наслідки захворювань опорно-рухового апарату у верстатників машино – будівельної галузі", "Шкідливі чинники праці зварників, та їх вплив на здоров’я працівників".

Робота в цьому напрямку нами тільки почалась, але вже на перших кроках можна побачити з якою зацікавленістю студенти розширяють коло знань, виходячи за межі своєї майбутньої професії, вивчають причино – наслідкові зв’язки, і в подальшій своїй практичній діяльності безсумнівно з користю використовують отримані знання. Крім того, подібна практика взаємодії різних за профілем коледжів, свідчить про те, що студенти активно спілкуються між собою та діляться інформацією у студентському середовищі.

Цей досвід безумовно активізує навчальний процес, надає йому нових можливостей та перспектив у навчанні, які безсумнівно приведуть до якісних знань та професійної майстерності.