1377
Оцініть публікацію

Стаття «Розвиток творчих здібностей обдарованих дітей»

Ключові слова та поняття: обдарованість, розвиток творчих здібностей, творча обдарованість, творчість, довіра, інтерактивні технології.

Сучасна українська держава має потребу в людях творчих, діяльних, обдарованих, інтелектуальних. І підготувати таких людей – задача школи.

Я перекон ана в тому, що кожна дитина обдарована і по-своєму неповторна. Хтось має здібності до музики чи малювання, хтось пише вірші чи оповідання, а хтось виявляє здібності до точних наук.

Василь Сухомлинський у своїй книзі "Сто порад учителю" писав: "Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розвивати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці." І з цим важко не погодитись. Як вчитель я повинна допомагати учневі знайти себе в житті, пробудити й розвити в дитині ті творчі здібності, які закладено від народження.

Опрацьовуючи теоретичну базу поняття "обдарованість", мене зацікавив поділ обдарованості на типи: академічний, інтелектуальний і творчий тип обдарованості.

Академічна обдарованість – яскраво виражена здатність індивіда навчатися. (розумова)

Інтелектуальна обдарованість - вміння дитини думати, аналізувати, зіставляти факти й робити власні висновки.

Творча обдарованість – це обдарованість, яка виявляється у нестандартному баченні світу, нешаблонному мисленні.

У своїй роботі я надаю перевагу розвитку творчої обдарованості.

"Тільки та людина творча, яка навчилась пристосовуватись і змінюватись, усвідомила той факт, що жодні знання не є гарантією успіху, лише процес пошуку знань створює його основу", - стверджує впливовий американський психолог і засновник гуманістичної психології Карл Роджерс.

Так що ж таке творчість?

Творчість - це діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей. Необхідними компонентами є фантазія і уява.

Творчість! Лише вона здатна вберегти від мук і зробити життя легше! (Ф. Ніцше.)

Тому й невипадково моє післякурсове завдання "Підготовка учнів до участі у творчих філологічних конкурсах". Перший крок у роботі над післякурсовим завданням - виявити обдарованих та талановитих дітей.

Виявлення обдарованих і талановитих дітей – це досить тривалий процес, але необхідний для того, щоб розпочати роботу у цьому напрямку.

Як виявити таких дітей і заохотити їх до роботи?

По-перше, на уроці повинна панувати атмосфера довіри, без цього не можливий творчий процес. Довіра - це один із компонентів творчого розвитку. Тому, розвиваючи творчі здібності учнів, сам учитель повинен багато працювати над своїм власним розвитком. Атмосферу довіри можна створити шляхом впровадження інтерактивних технологій. Це й робота в групах, проектне навчання, постановка проблемних питань, які розвивають критичне мислення, ігрові завдання та вправи (складання й розгадування ребусів, кросвордів) … Інтерактивні технології дають нам можливість підвищити самооцінку учня й самовиразитись.

По-друге, треба організувати системну роботу з творчо обдарованою дитиною. Одна з характерних особливостей цих дітей полягає в тому, що вони можуть тривалий час концентрувати увагу на одній справі, буквально "занурюються" у те, що їм цікаво.

По-третє, дітей треба вчити самостійно працювати з різними джерелами інформації.

Звичайно, готуючи дітей до творчих конкурсів треба надавати їм психологічну допомогу й підтримку. Своїм учням я даю настанову: "Бери вершину - матимеш середину" (Г. Сковорода).

Якщо трапиться так, що дитина не посяде призове місце, треба докласти зусиль для того, щоб вона не розчарувалась, а продовжила роботу в цьому напрямку й довела свою спроможність згодом.

Отже, творчі здібності обдарованих дітей можна розвити, створюючи проблемні ситуації, розвиваючи критичне сприйняття дійсності й залучаючи їх до творчої пошукової роботи. Вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня.

Стосовно цього приходить на думку одна давня притча. У середні віки у французькому місті Шарті будували собор. Якось трьох тачечників, які виконували однакову роботу - перевозили камінь, запитали:

- Слухайте, друзі, що ви робите?

Перший робітник похмуро глянув і роздратовано відповів: "Тобі що, повилазило? Не бачиш – камінь тягаю на майданчик, хай йому ґрець!"

Другий спокійно сказав: "Що я роблю? Заробляю на кусень хліба для своєї родини."

А третій розігнувся, витер спітніле чоло, усміхнувся і з гордістю сказав: "Я будую Шартський собор!"

Ідея цієї притчі: праця не лише нестерпний тягар чи засіб для матеріального забезпечення, а й найперше джерело творчості й щастя.

Література

1. Бех. І. Духовні цінності в розвитку особистості / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія, -1997. -№1. - с. 124-128

2. Ильин Е. П. Психология творчества, креативности, одаренности. -СПб.: Питер, 2009. -448с.

3. Національна доктрина розвитку освіти у ХХ столітті // Освіта України. -2001, -№1. -с. 22-25.

4. Роджерс К. Свобода учится/ К. Роджерс, Д. Фрейберг; Научн. ред.. и авт. предисл. Ф. Б. Орлов/ пер. с англ.. - А. Б. Орлова, С. Степанова, Е. Ю. Патяевой. -М.: Смысл, 2002. -527с.

5. Сухомлинський В. О. -Вибрані твори: в 5-ти т. т. -Т2. - Київ рад. школа, 1976 р. - 654с.