Стаття «Застосування ресурсів “Hot Potatoes” під час навчання молодших школярів»
Постановка проблеми. Зараз у світі електронне навчання (e-learning) розвивається досить активно, чому сприяє підвищений попит на освітні послуги та рівень розвитку ІКТ. Найбільше користувачів електронного навчання налічується в США та Канаді. Серед Європейських країн лідерами є В
еликобританія, Германія, Італія та Франція [1].Електронне навчання для школярів. Ця тема є актуальною, так як сучасні інформаційні технології відкривають нові перспективи для підвищення ефективності навчального процесу.
Реалізація даного питання передбачена на державному рівні, а саме Законом України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» [4].
Сьогодні електронне навчання в Україні може повноцінно розвиватися при наявності нормативно-правової бази; навчальних закладів електронного навчання; кваліфікованих викладачів; навчальних програм і курсів; відповідної матеріально-технічної бази; фінансової підтримки тощо.
Дані про стан електронного навчання в нашій країні та в усьому світі свідчать про нагальну необхідність його стимулювання, щоб забезпечити динамічний і прогресивний розвиток та впровадження на всіх рівнях освіти, тому що електронне навчання є інноваційною технологією, спрямованою на професіоналізацію та підвищення мобільності тих, хто навчається, і на сучасному етапі розвитку ІКТ воно може розглядатися як технологічна основа фундаменталізації освіти [2].
Аналіз останніх досліджень та публікацій. Проблеми електронного навчання вивчаються у роботах таких учених, як Т.Андерсон, Р.Гаррісон, С.Крамер, С.Кретчер, В.Тальхаймер, Р.Шанк, С.Фішер та ін. Різноманітні моделі організації контенту для навчальних об' єктів розглядаються у роботах таких дослідників, як Р.Бек, Б.Брокбанк, К.Брукс, Д.Вайлі, Р.Донельсон, С.Крамер, С.Метрос, П.Моган, Л.Мортімер, П.Равасіо, Й.Сакурай, С.Шлуеп, В.Ходгінз.
Вивченням методичних підходів до застосування ресурсів Hot Potatoes у навчальному процесі займалися Л.Макаревич, А.Шмир, М.Бовтенко.
Мета статті – узагальнити відомості про особливості ресурсів Hot Potatoes, окреслити їх роль і місце під час навчання молодших школярів.
Виклад основного матеріалу.
Наведемо декілька тлумачень поняття «електронне навчання». У своїй праці С.Шляхтіна спирається на тлумачення М.Розенберга, який зазначає, що e-Learning – використання Інтернет-технологій для надання широкого спектра рішень, що забезпечують підвищення знань та продуктивності праці; e-Learning базується на трьох основних принципах: робота проводиться в мережі; доставка навчального контенту кінцевому користувачу здійснюється за допомогою комп’ютера з використанням стандартних Інтернет-технологій [6].
Фахівці ЮНЕСКО вважають, що e-Learning – це навчання за допомогою Інтернет і мультимедіа [1]. Спираючись на це визначення електронного навчання, можна віднести до нього програму Hot Potatoes.
Hot Potatoes – інструментальна програма-оболонка, що надає викладачам можливість самостійно створювати інтерактивні завдання і тести для контролю і самоконтролю учнів і студентів без знання мови програмування і залучення спеціалістів в області програмування. За допомогою програми можна створити 10 типів вправ і тестів з різноманітних дисциплін з використанням текстів, графічної, аудіо і відеоінформації [7].
Як зазначає М.Бовтенко, особливістю цієї програми є те, що створені завдання зберігаються в стандартному форматі веб-сторінки: для їх використання учням потрібен тільки веб-браузер, тому їм не потрібна програма Hot Potatoes: вона потрібна тільки вчителям для створення і редагування вправ [3].
Л.Макаревич у своїй роботі говорить, що цей набір програм використовується дуже широко по всьому світу, а створені завдання і тести легко вбудовуються в систему дистанційного навчання Moodle.
До складу Hot Potatoes входять 5 блоків програм для створення завдань і тестів різних видів. Кожен блок може бути використаний як самостійна програма.
- JQuiz – Вікторина – питання з множинним вибором відповіді (4 типи завдань).
- JCloze – заповнення пропусків.
- JMatch – встановлення відповідностей (3 типи завдань).
- JCross – кросворд.
- JMix – встановлення послідовності.
Всі вправи виконуються в режимі самоконтролю (режим тестування передбачений тільки для питань із множинним вибором відповіді). Результат виконання завдань оцінюється у відсотках. Невдалі спроби приводять до зниження оцінки [5]. Учні можуть отримати доступ до розроблених завдань і тестів за допомогою звичайного браузера. Установка програми Hot Potatoes учням не потрібна.
У результаті аналізу особливостей програми Hot Potatoes та змісту й структури навчальної програми для молодших школярів були розроблеі відповідні методичні рекомендації. Так, якщо говорити про усні уроки, то під час їх вивчення доцільно розробити короткі завдання в програмі Hot Potatoes і використовувати їх для актуалізації уваги і самостійності учнів на заняттях.
Також корисним є застосування Hot Potatoes на письмових заняттях. Ресурси цієї програми можна застосовувати як для перевірки знань, умінь і навичок учнів, так і під час їх творчої роботи. Однією з переваг програми є те, що розроблені в ній завдання можна використовувати як в електронному так і друкованому вигляді.
Якщо ж говорити про самостійну та індивідуальну роботу дітей, то можна запропонувати їм самим скласти завдання в програмі Hot Potatoes з певної теми. Але слід пам’ятати, що такі завдання потрібно давати тим учням, які добре володіють комп’ютером і контролювати вчителем. Такі завдання дають учням можливість не тільки добре опанувати матеріал з певної теми, а й вчать творчо й сучасно підходити до навчального процесу.
Наприкінці вивчення певного розділу уроку доречним є проведення контролю із застосуванням програми Hot Potatoes. Програма дає можливість скласти завдання різних блоків та об’єднати їх. Так можна запропонувати учням цікаві завдання різних рівнів складності. Такий контроль проводять у комп’ютерному кабінеті.
Часто буває так, що на контрольних або самостійних роботах деяким учням не вистачає часу на всі завдання. Тестова форма завдань в програмі Hot Potatoes економить час і учнів і вчителів, а також знижує психологічне напруження дітей.
Висновки. Проведене дослідження дозволило з’ясувати, що застосування ресурсів Hot Potatoes сприяє підвищенню знань учнів за рахунок цікавих завдань, незвичайної форми перевірки знань та економії часу, а також позбавляє дітей психологічної напруги. Під час виконання вправ учні вільно себе почувають, а також можуть бачити, де вони припустилися помилки. Усе це дозволяє зробити висновок про необхідність запровадження елементів електронного навчання в процес навчання молодших школярів. Значної допомоги вчителю при цьому може надати застосування ресурсів Hot Potatoes.
Література.
- Bates T. National strategies for e-learning in post-secondary education and training/ Bates Tony – UNESCO, 2001. – 132 p.
- e-Learning / Е-Софт Девелопмент [Електронний ресурс]. – 2011. – Режим доступу: http://www.web-learn.ru/
- Бовтенко М. А./ Рекомендации по созданию интерактивных упражнений с помощью программы-оболочки Hot Potatoes: методический материал к курсу «Компьютерная лингвистика»/ Новосибирский государственный технический университет. – Новосибирск, 2004. – 68 с.
- Григор’єв В. М. Електроне навчання для школярів/ Григор’єв Володимир Миколайович// Моя країна – Україна! – 2009. - № 3.
- Макаревич Л. Г./ Руководство для преподавателей по использованию программы «Hot Potatoes v 6.0»: методический материал/ Областной Центр Информационных технологий. – Новосибирск, 2007. – 101 с.
- Шляхтина С. Перспективы развития дистанционного обучения в мире и в России/ Светлана Шляхтина [Электронный ресурс]// Компьютер. Пресс. – 2006. – № 1. – Режим доступа к журналу: http://www.compress.ru/article.aspx?&iid=695
- Шмыр А. С./ Использование программ «Hot Potatoes v 6.0» для создания интерактивных заданий, тестов и кроссвордов: методическое пособие к курсу повышения квалификации учителей. – Калининград, 2008. – 36 с.