Стаття «Коли на уроці цікаво»
Що треба зробити, аби урок англійської мови був цікавим, захоплюючим? Щоб отримати статус «цікавий», урок повинен мати конкретні якості, мусить бути пізнавальним та корисним.
Навчання іноземним мовам – цікаве заняття, проте складнощі виникають у сфері мотивації учнів до навчальної діяльно
сті на уроці. Постає також проблема - як найбільш ефективно активізувати увагу та мислення учнів, їх творчий потенціал. Так, аби подолати ці та інші проблеми, урок, безперечно, повинен бути динамічним. Анатоль Франс чітко вказав на важливість незвичайної подачі навчального матеріалу. Він сказав: «Краще засвоюються ті знання, які поглинаються з апетитом». Дійсно, цікавий урок повинен бути пізнавальним, доволі напруженим, навіть азартним, а також раціональним (мається на увазі те, аби новий матеріал вивчався з найменшими витратами сил). Наприклад, вивчення нової граматики ґрунтується на вже відомій лексиці, а нових слів – на засвоєному граматичному матеріалі.Найбільш поширеними видами нестандартних уроків у нашій практиці є такі: телеуроки, уроки творчості, уроки-розповіді, уроки-діалоги тощо. Ми рекомендуємо, наприклад, провести урок-подорож до Stirling Castle, що у Шотландії, де ми зможемо побувати на трьох видах чайних церемоній:
- церемонія ХХVІІ століття (в кращих традиціях короля Чарльза ІІ);
- на англійському традиційному 5 o’clock tea;
- на вишуканому англійському чаюванні, яке зародилося у 1880 році.
Сьогодні вивчення іноземної мови скероване, в першу чергу, на комунікацію. Безпосереднє спілкування є визначальним. Серед ефективних видів робіт на уроці слід виокремити оформлення яскравих відеопрезентацій з теми «У світі цікавого». Завдання для учнів – здивувати слухачів. Пошукова робота учнів має великий результат. Наприклад, на одному з таких уроків ми почули розповідь та подивились презентацію про незвичайне місто Масдар в Об’єднаних Арабських Еміратах, яке будується в 17 км від столиці країни, поблизу міжнародного аеропорту Абу-Дабі. Це буде перше у світі екомісто, яке буде вільне від транспортних засобів з двигунами внутрішнього згоряння. Потреби жителів будуть задовольняти електромобілі. У місті будуть працювати тільки ті підприємства, у яких будуть відсутні шкідливі викиди в атмосферу, тощо.
Можна цікаво побудувати уроки знайомства з Лондоном, якщо зробити такі зупинки:
- уїк-енд Лондоном;
- 5 яскравих лондонських куточків;
- Neal’s Yard – чарівний оазис у центрі Лондона;
- Лондонський Chinatown;
- Лондонський куточок арт-інсталяції (888246 червоних маків, кожен з яких відображає жертву І світової війни);
- кімната дощу, де можна прогулятися під стіною води;
- найбільш цікаві куточки Лондону для побачень, тощо.
Особливо цікавою для творчо працюючих учнів на уроці є рольова гра «Перевтілення», наприклад, на уроці в 10 класі з теми: «Апетитна англійська історія. Кава. Речі, що нас оточують». Мета такого уроку дуже об’ємна: збагатити і поглибити мовні знання учнів, ознайомити дітей із цікавою інформацією про каву, вчити розробляти проекти з використанням Інетрнет-ресурсів з історії речей, що нас оточують, розвивати інтерес до культури та традицій англійського народу. Відтак усі учні класу перевтілились у дослідників, які досліджували історію кави: у ресечерів, які повинні були зібрати відеоматеріал і фотоматеріал з теми; у креативну групу, яка готувала цілісний текст на основі учнівських інтерпретацій; у «PR - групу», яка відбирала відеоматеріал для презентації з коментарями. Таким чином, ми використовуємо перспективні творчі завдання, в яких учні повинні не тільки зібрати інформацію з питання, але й зробити певний аналіз та зіставлення аргументів.
Безсумнівно, урок повинен бути ефективним. Сьогодні існує об’єктивна потреба модифікувати традиційний урок, наповнити його такими видами робіт, котрі допомагають активізувати індивідуальну та диференційовану роботу, націлювати дітей на самостійний пошук навчальної інформації. Так, із кожним днем слово «відеоскрайбінг» набуває дедалі більшої популярності в житті школи, зокрема на уроці. «SCRIBE» - це значить зробити ескіз. Відеоскрайбінг – це своєрідна презентація, і виконується вона фломастером на білому папері під супровід закадрового тексту. Діти із зацікавленістю виконують цю роботу. Спочатку вони вибирають невеликий текст, поділяють його на кадри та виконують прості замальовки до них.
Близько 70% поданої інформації на уроці учні здатні засвоїти при виконанні відеороликів, презентацій та анімацій.
Жак Делор, голова комісії з освіти ЮНЕСКО, сформулював основні чотири цілі освіти ХХІ століття:
- навчити жити;
- навчити працювати;
- навчити жити разом;
- навчити вчитись.
Виходячи з цього, кожен вчитель повинен особливу увагу приділяти створенню мотиваційного, емоційного поля на уроці. Наприклад, дітям подобається читати під музику поетичні твори англійських поетів. Це навіть захоплює дітей, бо вони не люблять одноманітності. Незвичайним можна назвати метод колективної відеопоезії, коли учні добирають цікавий текст, а розповідають його декілька учнів, кожен по куплету. І все знімається на відео, а потім демонструється у класі. Також це гарна реклама поетичних текстів.
До того ж учням 10-11 класів подобається, коли урок починається з поетичної хвилини, у якій беруть участь як діти, так і вчитель. Знайомити дітей з кращими зразками англійської поезії – це потрібний момент. Саме на уроці вони мають можливість познайомитись із кращими творами Уільяма Блейка («Тигр», «Лондон»), Роберта Сауті та інших.
Незвичайним для творчо працюючих учнів на уроці є завдання, пов'язані з колажуванням. Як відомо, засновником цього жанру вважають Пабло Пікассо. Його «Натюрморт з плетеним стільцем» і «Пляшка аперитиву» надихнула наклеювати, на перший погляд, непоєднувані речі. Коли учні готують розповідь мовної теми, вони теж із задоволенням беруть звичайні вирізки паперу, залитого кольоровою фарбою і, розповідаючи, викладають малюнок, начебто будують свій власний незвичайний світ. Безперечно, зацікавлена, усвідомлена робота учнів підвищує рівень їхніх навчальних досягнень та творчих здібностей.
Водночас одним із засобів активізації пізнавальної діяльності учнів є використання Інтернет-ресурсів, які дають можливість отримати більш сучасну інформацію, ніж та, що викладена у підручниках. Використовуючи інтерактивну дошку, вчитель іноземної мови має можливість зробити навчальний матеріал більш цікавим та зрозумілим. Наприклад, робота з програмним забезпеченням серії Picture i-Dictionary видавництва Cambridge не залишить байдужим нікого з учнів. Вдало на інтерактивній дошці працює метод «оживлення» картини. Наприклад, коли діти розповідають про барви осіннього листя, ми маємо можливість миттєво змінити колір листя на червоний, жовтогарячий, багряний тощо.
Прагнення вчителя утримати інтерес школярів до навчальної праці втілюється через використання нестандартних уроків, які мають незвичайні задуми, організацію, методику проведення.
К.Д. Ушинський одного разу сказав: «Зробивши цікавим свій урок, ви можете не боятися, що надокучите учням, та пам'ятайте, що не все може бути цікавим, але є й нудні речі, і вони мусять бути. Привчіть дитину робити не тільки те, що її цікавить, але й те, що не захоплює, - робити заради задоволення, виконувати свій обов'язок». І це, дійсно, треба пам'ятати.