762
Оцініть публікацію

Стаття «Соціально-педагогічні умови збереження репродуктивного здоров’я молоді як основи формування здорової нації»

В умовах становлення та розвитку державності важливе значення має стан фізичного, психологічного та соціального благополуччя нації. Держава несе відповідальність перед людиною за свою діяльність і зобов’язана ефективно розв’язувати завдання виховання підростаючого покоління — від цього залежить с оціально-економічний розвиток суспільства і країни загалом. За підростаючим поколінням — майбутнє, це творчий потенціал, який неодмінно призведе до змін у суспільстві. Ефективність використання даного потенціалу залежить від рівня здоров’я молодого покоління та його способу життя.

Кожний народ у найскладніших ситуаціях завжди дбає про найдорожче – про дітей, про продовження життя, збереження роду. Слід урахувати той факт, що починаючи з 1991 року Україна знаходиться в глибокій демографічній кризі, оскільки приріст населення є від’ємним. Тому проблема збереження загального та репродуктивного здоров'я, формування здорового способу життя є актуальною в умовах сьогодення. Зокрема, одним із головних завдань Національної програми "Репродуктивне здоров'я 2006-2015" [5] є формування в осіб репродуктивного віку, у тому числі й в учнівства, безпечної сексуальної поведінки, яка розглядається цією програмою як необхідна умова збереження репродуктивного потенціалу нації. У Постанові Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 р. № 1849, робиться наголос, що проблеми, які виникають у сфері репродуктивного здоров’я, зумовлені [4]: незадовільним соціальним становищем громадян, недостатньою увагою до ролі інституту сім’ї, високим рівнем штучного переривання вагітності, незадовільним станом здоров’я підлітків, негативний вплив на яке має поширення порнографії, пропаганда сексуального насильства, широке рекламування шкідливих звичок (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотиків).

Аналіз літературних джерел свідчить, що сексуальність людини тісно пов’язана з її способом життя і здоров’ям. Так В. Подольський звертає увагу на те, що збільшення кількості позашлюбних статевих стосунків в однієї особи викликає посилення стресових ситуацій[1]. В. Кришталь доводить, що відсутність доброзичливого морально-психологічного клімату в сім’ї та нерегулярне статеве життя призводить до погіршення та різноманітних функціональних розладів системи репродукції людини [3].

Окрім того, на наш погляд, існує ще одна серйозна проблема молодіжного середовища – формування у юнаків і дівчат адекватних установок щодо культури міжстатевих стосунків. "Нове" бачення жіночих і чоловічих ролей у суспільстві ускладнюється пропагандою насилля і розпусти, яку несе в собі реклама сексуальних послуг.

Не можна не погодитися з Л. Животовською у тому, що лібералізація та надмірна увага до інтимних відносин між чоловіком і жінкою зумовлює у підлітків підвищений інтерес до цієї сфери і як наслідок - випадкові або передчасні сексуальні стосунки.

Метою нашої статті є показ значення репродуктивного здоров’я та шляхів його підтримки у формуванні здорового способу життя молоді. При цьому особливе занепокоєння викликають показники здоров’я молоді (у першу чергу дівчат), які ведуть до формування замкнутого кола: хвора дівчина, хвора жінка, хвора мати — хвора дитина. Тому важливе завдання медиків, соціальних педагогів у співпраці з батьками розірвати це коло.

Хочеться наголосити, що сутність формування відповідального ставлення до здоров’я в особистості є процесом отримання достовірної, актуальної інформації для усвідомлення цінності здоров’я й особистої відповідальності за нього; формування системи особистих цінностей, у якій цінності здоров’я належатиме найбільш значуще місце; формування значущих, стійких мотивів, які не тільки безпосередньо спонукають до дій, але і надають сенс виконуваній діяльності; змістових інтересів, які стимулювали б активну діяльність особистості, спрямовану на збереження та розвиток свого та громадського здоров’я; напрацювання життєвих умінь і навичок, які сприяють досягненню успіху, підтримці та вирощуванню свого благополуччя.

Вважаємо, що у реалізації заходів покращення здоров’я, у тому числі репродуктивного здоров’я молодого покоління, особлива роль належить діяльності соціального педагога. Соціально-педагогічна діяльність включає співпрацю з педагогами, батьками, медичними працівниками, психологами та громадськістю. Перед даною командою стоїть завдання так організувати роботу, щоб вона була спрямована на підвищення поінформованості, обізнаності, а також сприяла формуванню в підлітків відповідального ставлення до особистого здоров’я.

У сучасних умовах відбувається цілеспрямований процес створення системи профілактики тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин, попередження захворюваності на СНІД та захворювань, що передаються статевим шляхом. Проте, вважаємо, що всі вони носять розрізнений фрагментарний характер. Тому необхідна систематична робота з молоддю щодо формування моральності і ціннісного ставлення до свого здоров’я, ведення здорового способу життя. Таку роботу необхідно починати в сім’ї, продовжувати в школі і вищому навчальному закладі.

Доречно відмітити цікавий досвід Тернопільського національного економічного університету. На його базі з 1999 року введено в навчальний процес дисципліну "Проблеми сексуальної і репродуктивної поведінки молоді", створені навчально-методичні матеріали: посібник "Духовність і здоров’я" (авт.. В. М. Оржеховька, 2004), посібник "Превентивна педагогіека" (авт.. В. М. Оржеховька, 2006), курс лекцій "Соціологія молоді" (авт. М. Ф. Головатий), посібник з грифом МОН України "Репродуктивна культура особистості" (авт. С. В. Лукашук-Федик, 2004), посібник "Проблеми сексуальної та репродуктивної поведінки молоді" (авт. С. В. Лукашук-Федик, 2007). Серед комплексів заходів, спрямованих на формування відповідального ставлення до здоров’я, особлива роль належить просвітницькій діяльності. Зміст навчального матеріалу про здоров’я повинен бути представлений у вигляді взаємозв’язаних компонентів знань, способів дії, емоційно-ціннісних відносин і досвіду діяльності з підтримки здоров’я.

Основна увага повинна приділятися таким питанням, вирішення яких має: формувати відповідальне ставлення до свого тіла, приймати усвідомлені рішення в міжстатевих стосунках; сформувати правильне сприйняття виявів людської сексуальності, сприяти правильному осмисленню своїх репродуктивних функцій і обов’язків; навчити безпечної сексуальної поведінки у звичайних й екстремальних (насильство) життєвих ситуаціях, уключаючи профілактику інфекцій, які передаються статевим шляхом, і небажаної вагітності; формувати прагнення мати міцну, дружну сім’ю, яка відповідає сучасним вимогам суспільства: рівноправність батька й матері в сім’ї, народження декількох дітей; свідомого й відповідального ставлення до виховання їх як до свого обов’язку перед суспільством загалом, своїми батьками й дітьми [4, с. 110].

Таким чином, просвітництво як напрямок соціально-педагогічної роботи зі збереження та зміцнення репродуктивного здоров’я молоді важлива складова системної діяльності зі сприяння покращенню здоров’я. До перспективних напрямків наукових розробок належить удосконалення соціально-педагогічного інструментарію реалізації, моніторингу й оцінювання соціально-педагогічної діяльності зі сприяння покращенню репродуктивного здоров’я молоді.

Література

1. Вакуленко О. В. Здоровий спосіб життя як соціально-педагогічна умова становлення особистості у підлітковому віці/О. В. Вакуленко. -К.,

2. ЖивотовськаЛ. Кроки Міністерства освіти і науки України на шляху збереження і зміцнення здоровя молоді/Л. Животовська//Освіта України. -2006, -№34

3. Зимівець Н. Соціально-педагогічна діяльність зі збереження та зміцнення репродуктивного здоров’я підлітків/Н. Зимівець //Гуманітарний вісник, 2007. - №24. – С. 109-112

4. Могилевкина И. А. Некоторые аспекты репродуктивного здоровья в Украине // Здоровье женщины, 2006. — № 1 (25). — С. 162 — 166.

5. Про затвердження Державної програми "Репродуктивне здоров’я нації" на період до2015 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2006 р. № 1849. — http://www.kmu.gov.ua.