660
Оцініть публікацію

Стаття «У пошуках педагогічних інновацій при підготовці учнів до олімпіад з географії»

Однією з головних проблем освітньої системи сучасності – є розвиток творчих здібностей учнів. Оновлення освіти підростаючого покоління потребує нетрадиційних методів і форм організації навчального процесу. Мабуть у кожного вчителя в процесі роботи виникають певні питання, а саме: як пробудити в у чня пошуковий інтерес? Як виховати вміння працювати самостійно? Так як основна мета сучасної школи є не тільки дати учням певну систему знань, а навчити їх самостійно набувати знання, використовуючи для цього всі можливості, і застосовувати набуті знання в певних ситуаціях. Саме одним із методів досягнення даної мети є підготовка учнів до участі в олімпіадах.

Із значної кількості різноманітних форм роботи при підготовці до олімпіад зупинитись на конкретних неможливо. Тому, на власному досвіді, впевнилась в тому, що навіть незначні зміни в організації навчальної діяльності, а саме створення проблемних ситуацій, введення ігрових моментів позитивно впливають на процес навчання. Але головним стимулом підготовки залишається пізнання невідомого, і це є основною мотивацією руху. І якщо в учня викликати зацікавленість, то в нього починають розвиватись і здібності. При цьому включати елементи підготовки і в звичайних уроках та в позаурочній і позакласній роботі.

Олімпіадні завдання, як правило відрізняються підвищеним рівнем складності, і тому використовувати їх для перевірки і контролю знань на уроці недоцільно, найбільш ефективними вони є для перевірки вміння учнів логічно мислити, аналізувати та моделювати ситуації.

Організацію роботи найкраще розпочати з учнями 6-х класів, так як саме в даному віці, за аналізом психологів, найяскравіше проявляються здібності до географії, їх цікавить все загадкове, невідоме і вони вже готові до самостійного пошуку. Переможцем в даному змаганні може бути лише той учень, який цікавиться різними галузями даної науки.

Але для успіху необхідною складовою залишається обдарованість учня, так як обдарованим властивою є потреба в нових знаннях. І тому ще одним завданням для вчителя є своєчасно помітити такого учня і створити всі необхідні умови для його розвитку.

Як тільки починається робота в заданому напрямі зазвичай в учнів виникає велика кількість питань, вирішити які в урочний час дуже важко. Тому на допомогу приходять такі види діяльності як географічні зустрічі, конференції, консультації та предметні тижні. Останнім часом значний інтерес учнів різного віку викликають інтерактивні бесіди, з використанням презентацій.

Перевагою комп’ютерних презентацій є збільшення темпу занять, вони практично витісняють традиційні методи навчання такі як дошка і підручник. Ще одним позитивним моментом використання презентацій є постійна наявність інформації у вигляді наочності і при необхідності можливість повернутись до потрібної інформації на будь-якому етапі підготовки, тому інтерактивні бесіди стають цікавими, емоційними і в процесі сприйняття інформації задіяно зір, слух, уяву і це дозволяє глибше проаналізувати матеріал, що розглядається.

Створення презентацій учнями можна розглядати і як творчий процес з елементами проектної діяльності, в даному напрямку виникає інтерес до пошуку необхідної інформації з різних джерел.

Найбільшу допомогу при підготовці до олімпіад надають учні 10-11-х класів. Серед учнів даного віку завжди є такі, що можуть самостійно організувати і провести географічний брейн-ринг, "Що? Де? Коли?", вікторини, конкурси. При проведенні конкурсу "Подорож географічною картою" для учнів 6-7-х класів, створюється група із трьох учнів старших класів, які разом з вчителем розробляють сценарій, підбирають питання та готують завдання різної складності. Саме під час такої роботи відношення "вчитель – учень" переходять на якісно новий рівень, активізується пізнавальна діяльність учнів, розвиваються комунікативні та організаційні здібності, збільшується об’єм засвоєного матеріалу.

Після проведення конкурсу, на так звану розвідку, випробувати свої сили приходять учні 6-7-х класів. Але треба враховувати, що для учнів 6-7-х класів при створенні завдань недостатньо лише цікавого змісту питання, для них необхідним є супроводження малюнком або схемою і розв’язок потребує спостереження або логіки. Ще одним позитивним елементом проведення такого роду конкурсу є колективне обговорення по закінченню на якому звертається увага на недоліки та помилки, які необхідно врахувати наступного разу.

Важливим моментом при підготовці до олімпіадних змагань залишається використання теоретичних знань і практичних вмінь учнів, що визначено навчальною програмою, це необхідно для того, щоб уникнути перевантаження учнів.

Враховуючи тенденції сьогодення важко уявити роботу вчителя географії без використання інформаційних технологій, які допомагають і в плануванні, і в проведенні уроку, позакласної та позаурочної роботи, здійснювати підготовку до участі в олімпіадах, конкурсах, турнірах.

Сучасний учень все більше часу проводе в пошуках потрібної інформації в глобальній мережі, а не в традиційних підручниках, довідниках, енциклопедіях, і тому значно краще сприймають інформацію з використанням ІКТ. Ось чому вчителю, на даному етапі, необхідно володіти не лише сучасними методиками навчання, але і новими інформаційно-освітніми технологіями, саме для того, щоб однією мовою спілкуватися з учнем.

В своїй практиці ІКТ використовую з метою збільшення наочності і мотивації учнів. Але, хочу зауважити, що лише використання комп’ютерного ресурсу не забезпечує стійкого інтересу учня до самостійної діяльності. Необхідно постійно шукати можливості підтримки інтересу в самому змісті навчального матеріалу і удосконаленні методики навчання. Безумовно інформаційні технології повинні не замінити традиційні педагогічні методи навчання, а допомогти їм бути більш результативними. Використання інформаційного ресурсу формує безперервний пізнавальний інтерес у багатьох учнів, який за часту переходе в проектно-дослідницьку діяльність.

Певну продуктивність при підготовці до олімпіад мають і завдання творчого характеру, для розв’язку яких необхідними є логічне мислення та здатність до інтуїтивного рішення проблеми. Саме для розвитку кругозору, логіки та пам’яті учня важливо, як тренувальні вправи, використовувати олімпіадні завдання минулих років.

Всім відомо, що професія вчитель є однією з тих, що потребує найбільшої творчої діяльності. І предметом творчості вчителя є виховання і навчання унікальної і неповторної особистості учня. Відповідно і вчитель повинен бути творчою особистістю, так як постійно знаходиться в нестандартних ситуаціях в процесі живого спілкування з учнями, і кожна така ситуація потребує оригінального рішення.

Педагогічні інновації – зміни, що спрямовані на покращення розвитку виховання і навчання учнів. Інновація будь-якого методу є відносною, як в особистому, так і в часовому відношенні: те, що є новим для одного вчителя, може бути пройденим етапом для іншого. Тому інновації завжди мають конкретний історичний характер, і тому вчителю постійно необхідно слідкувати за прогресивними нововведеннями в освіті і впроваджувати їх в своїй педагогічній діяльності.

Дійсно, ті інновації, які я використовую в підготовці до олімпіад, не є рецептом і панацеєю на тернистому шляху географічної освіти, але реальні успіхи учнів додають оптимізму.