1981
Оцініть публікацію
5 з 5 на основі 1 оцінок

Стаття «Рольові ігри з англійської мови як засіб активізації пізнавальної діяльності»

В даній статті розкриваються особливості гри, показано їх практичне використання із урахуванням того, що будучи розвагою, відпочинком, гра здатна перерости у творчість, у навчання, у модель людських взаємин.

Ключові слова: Рольова гра, комунікація, граматичні ігри, лексич ні ігри, творчі рольові ігри, презентація, заочна екскурсія, репортаж, клуб за інтересами, сюжетні ситуації.

Комунікативний підхід до вивчення іноземних мов є сьогодні методичним стандартом. Реалізація комунікативного підходу означає, що формування іншомовних мовленнєвих навичок і умінь відбувається шляхом і завдяки здійсненню учнем іншомовної мовленнєвої діяльності, а процес навчання іноземної мови будується адекватно реальному процесу мовленнєвого спілкування.

Про навчальні можливості гри відомо дуже давно. Багато видатних педагогів звертали увагу на ефективність використання гри в процесі навчання. У грі повною мірою виявляються здібності людини, дитини особливо.

Досягти високого рівня комунікативної компетенції в англійській мові, не знаходячись серед її носіїв, - справа дуже важка. Тому важливим завданням учителя є створення на уроці іноземної мови реальних і уявних ситуацій спілкування, використовуючи для цього різні прийоми роботи.

Одним із таких прийомів є рольова гра.

Рольова гра – простий і природній спосіб пізнання людиною навколишньої дійсності, найбільш доступних шлях до оволодіння знаннями, уміннями, навичками.

Рольова гра мотивує розумову діяльність, оскільки учні опиняються в ситуації, коли актуалізується необхідність щось сказати, попросити, дізнатися, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. Відомо, що рольова гра являє собою умовне відтворення її учасниками реальної практичної діяльності людей, створює умови реального спілкування. Ефективність навчання тут обумовлена в першу чергу вибухом мотивації, підвищення інтересу до предмета.

Практично весь навчальний час у рольовій грі відведено на розмовну практику, при цьому не тільки той, що слухає, хто розмовляє, але й той, хто слухає, максимально активний, так як він повинен зрозуміти й запам`ятати репліку партнера, співвіднести її із ситуацією і правильно відреагувати на репліку.

Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяють свідомому засвоєнню іноземної мови, розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність, почуття колективізму. Учні активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх друзів. Учитель тільки керує навчальною діяльністю.

Рольова гра як творчий підхід навчанні іноземної мови розглядається у роботах багатьох викладачів. Так, Дербаремдикер Олександр Йосипович у своїй статті наводить таку класифікацію рольових ігор на уроках іноземної мови за змістом лінгвістичного матеріалу:

  1. Граматичні ігри;
  2. Лексичні ігри;
  3. Фонетичні ігри;
  4. Орфографічні ігри;
  5. Творчі рольові та ділові ігри.

Розглядаються такі найбільш розповсюджені форми рольових ігор:

  • презентація;
  • інтерв`ю;
  • прес – конференція;
  • круглий стіл;
  • телеміст;
  • екскурсія;
  • казка;
  • репортаж;
  • клуб за інтересами.

Демішева А. К. у своїй статті "Рольові ігри на уроках англійської мови" вводить такі основні вимоги до рольових ігор:

  1. Гра повинна стимулювати мотивацію навчання, викликати в учнів інтерес і бажання добре виконати завдання.
  2. Рольову гру треба добре підготувати та добре організувати.
  3. Рольова гра неодмінно проводиться в доброзичливій, творчій атмосфері, викликає в учнів почуття задоволення, радості.
  4. Рольова гра має бути прийнята всією групою.
  5. Гра організовується таким чином, щоб учні могли в активному розумовому спілкуванні з максимальною ефективністю використовувати навчальний матеріал, що відпрацьовується.

На різних етапах навчання комунікативних умінь учитель обирає різні форми рольових ігор. Так, вважається за доцільне використання форми "круглий стіл" з учнями старшої школи. На цей час старшокласники знаходяться вже на достатньому рівні підготовки мовних навичок, учні мають певний багаж знань та життєвого досвіду, щоб висловити свою думку, обґрунтувати сказане, погодитися чи висловити незгоду.

Наведемо приклад такої форми рольової гри як "круглий стіл". Під час вивчення теми "Спорт" та "Харчування" в 10 класі проводиться заліковий урок у названій формі. На уроуі учні розташовуються таким чином, щоб утворилося коло і всі один одного бачили. Вважаємо, що зорове сприйняття емоцій товариша є більш колоритним та легким для запам`ятовування підлітками.

При вивченні теми "Спорт" на заліковий урок було запропоновано завдання: придумати "свою історію" (спортсмена, медика, який готує доповідь про вплив фізичних навантажень на організм підлітка тощо). Головне, щоб розповідь стосувалася побутових проблем, була простою у сприйнятті та охоплювала вивчену нову лексику. При проведенні уроку учні показали вміння висловлювати свою точку зору. Урок пройшов швидко, жваво, емоційно.

Варто зазначити, що ґрунтовні знання англійської мови учні показують не тоді, коли демонструють домашню підготовку, а тоді коли можуть швидко зорієнтуватися в ситуації. Це говорить про те, що учні уважно слухають та розуміють співрозмовника, реагують на ситуацію, можуть довести свою точку зору. Таким чином, під час використання різноманітних форм рольових ігор учні можуть покращити навички комунікативної діяльності, отримати задоволення від уроків, а це позитивно впливає на мотивацію їх навчання.

В умовах загальноосвітньої школи при вивченні іноземної мови рольова гра допомагає спілкуванню, сприяє передачі життєвого досвіду, одержанню нових знань, розвитку комунікативних навичок людини, а також вихованню таких рис як активність, спостережливість, уважність. Рольова гра – простий та ефективний спосіб навчити дитину спілкуватися іноземною мовою.

Література

1. Демішева А. К. Рольові ігри на уроках англійської мови // Англійська мова та література. - 2010. -№13

2. Дербаремдикер О. І. Рольові ігри на уроках англійської мови. -К., 2009

3. Миронова Т. В. Використання рольних ігор на уроці англійської мови. -К, 1996