431
Оцініть публікацію

Стаття «Задачі з логічним навантаженням в початкових класах»

Розвиток логічного мислення в молодшому шкільному віці – необхідна передумова  гармонійного формування особистості людини. Саме цей вік сприятливий для навчання виконувати гнучкі розумові операції, для розвитку творчої ініціативи, винахідливості. Роль математики в розвитку логічного мислення діте й виключно велика, бо предметом її вивчення є абстрактні поняття й закономірності.

Специфіка цього предмета створює найбільш широкі можливості для формування уміння критично мислити. Залучаючи учнів до розв’язання задач із логічним навантаженням, учителі тим самим стимулюють розвиток пізнавальних інтересів учнів, розкривають їх творчий потенціал, сприяють підвищенню якості знань, впливають на якісні зміни в особистості дитини.

Різні види логічних задач можна пропонувати учням на різних етапах уроку: під час усної лічби, закріплення та узагальнення знань, хвилин цікавої математики. Основні  логічні прийоми формування понять (аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення, конкретизація, класифікація) лежать в основі розв’язання завдань з логічним навантаженням, які є також чудовим засобом для розвитку математичного мислення. Вони розвивають вміння логічно міркувати, підвищують активність думки. При регулярному застосуванні їх на уроках математики та при активній участі дітей можливо досягти динаміки в рівні логічного мислення.

Пропоную  приклади таких задач:

  1. У кожної із 3 сестер – по одному брату. Скільки дітей в сім’ї? (4 дітини).
  2. У кошику лежить 5 яблук. Як розділити ці яблука між п’ятьма дівчатками так, щоб кожна дівчинка отримала по 1 яблуку і щоб 1 яблуко залишилось у кошику? ( Одній дівчинці потрібно дати яблуко разом з кошиком).
  3. Три подруги – Наталка, Лариса, Оля – мають плаття різного кольору: чорне, біле, синє. У Наталки плаття не чорне і не біле. У Олі – не біле. Яке плаття має кожна дівчинка? ( Наталка – синє, Лариса – біле, Оля – чорне).
  4. У змаганнях з бігу Юрко, Андрій та Сергійко посіли призові місця. Яке місце посів кожний, якщо Андрій – не третє і не друге, Сергійко – не третє? ( Юрко – 3, Андрій – 1, Сергійко – 2).
  5. Петрик і Мишко мають прізвища Біляк і Чорняк. Яке прізвище має кожен з хлопчиків, якщо Петрик на 2 роки старший від Біляка? (Петрик – Чорняк, Мишко – Біляк).
  6. Ганнуся і Марійка мають прізвища Строгова і Добрина. Яке прізвище має кожна з дівчаток, якщо відомо, Марійка і Добрина – однокласниці? (Ганнуся – Добрина, Марійка –Строгова).
  7. Вінні-Пух такий самий на зріст, як крокодил Гена, а крокодил Гена вищий, ніж Чебурашка. Хто нижчий – Вінні-Пух чи Чебурашка? (Чебурашка).
  8. П’ять рибалок за 5 годин випотрошили 5 судаків. За скільки годин 100 рибалок випотрошать 100 судаків?(За 5 годин).
  9. Із трьох лимонів два мають однакову масу, а третій легший. Як за допомогою одного зважування на шалькових терезах визначити, який з них легший?(Потрібно покласти 2 лимони на 2 шальки терезів. Якщо вони в рівновазі, то третій – легший. Якщо вони не в рівновазі, то легший на верхній шальці).
  10. Іванко живе вище від Петрика, але нижче від Семена, а Микола живе нижче від Петрика. На якому поверсі чотириповерхового будинку живе кожен з них? (Микола – 1, Петрик – 2, Іван – 3, Семен – 4).
  11. Чи можна, маючи дві посудини місткістю 5 л і 3 л, набрати з водопровідного крана 4 л води? ( Наповнюємо 5-літрову посудину і з неї відливаємо 3 л до трилітрової посудини. Потім воду з трилітрової посудини виливаємо зовсім й наливаємо до неї 2 л, які залишилися в 5-літровій банці. Наповнюємо 5-літрову банку ще раз, виливаємо до трилітрової банки 1 л і у 5-літровій посудині залишається 4 л).
  12. Висота сосни 20 м. По ній повзе слимак, щодня піднімаючись угору на 2 м, а щоночі спускаючись на 1 м униз. За скільки днів слимак підніметься на верхівку сосни? ( За 19 днів).
  13. Дві чашки й два глечики важать стільки, скільки 14 блюдець. Один глечик важить стільки, скільки одна чашка і одне блюдце. Скільки блюдець урівноважить один глечик? ( Один глечик урівноважить 4 блюдця).
  14. Зустрілись 3 приятелі: скульптор Біленко, скрипаль Чорненко і художник Руденко. «Чудово, що один із нас блондин, другий брюнет, а третій рудоволосий, але ні в кого з нас немає волосся того кольору, на який вказує прізвище», - зауважив брюнет. «Ти маєш рацію» - сказав Біленко. Якого кольору волосся в художника? ( Руденко – брюнет).
  15. Для Івана, Толі й Мишка є три пироги: з рисом, капустою і яблуками. Мишко не любить пирога з яблуками і не їсть з капустою. Іванко не любить пирога з капустою. Хто що їсть? (Іван – з яблуками, Толя – з капустою, Мишко – з рисом).
  16. П’ять товаришів спускалися з гори на санчатах. Ігор проїхав далі від Романа, але ближче, ніж Олег. Костя проїхав менше від Романа, Ілля – далі від Олега. Хто з дітей проїхав далі всіх, а хто – найменше від усіх? (Ілля – далі всіх, Костя – найменше від усіх).