577
Оцініть публікацію

Спільна робота педагогів і учнів над створенням соціальної реклами

Учитель, який хоче мати високі результати навчання,
повинен знати стилі пізнання своїх учнів,
покладати це в основу організації спільної діяльності
педагога і школярів на уроці.
В. Сухомлинський

Проблеми, що виникають у суспільстві, потребують нетрадиц ійних вирішень та пошуку нових засобів впливу на свідомість і безпосередньо на вчинки кожної окремої людини. Саме соціальна реклама є тим інструментом, що може змінити ставлення суспільства до будь-якої проблеми та сформувати позитивно спрямовану поведінку людини.

У Законі України "Про рекламу" сказано, що соціальна реклама — це інформація довільного виду, розповсюджена в будь-якій формі, яка спрямована на досягнення суспільно корисних цілей, популяризацію загальнолюдських цінностей, і розповсюдження якої не має на меті отримання прибутку.

Робота над створенням соціальної реклами розпочинається не тільки з бажання дітей і педагога, а, передусім, з потреби і зацікавленості використовувати цю методику при рішенні конкретних соціальних проблем, в необхідності поставлення соціальних перспектив перед учнями загальноосвітніх навчальних закладів чи студентами ВНЗ І-ІІ рівня акредитації. Коли є практичне застосування соціальної реклами в житті, робота над нею виявляється не тільки цікавою, різноманітною, але й корисною, а головне затребуваною як викладачем, так і учнем (студентом).

В процесі створення плакатів, відео- і аудіороликів на соціальну тематику дитина вчиться шукати, аналізувати, тлумачити, усвідомлювати і генерувати соціально значиму інформацію, тим самим проектуючи свою соціальну перспективу. Створення соціальної реклами дозволяє особистості познайомитися і приділити увагу всім видам соціальних проблем, які існують у суспільстві.

Мало того, ця технологія проста і доступна. Вона не вимагає великих матеріальних витрат з боку навчального закладу, і потребує тільки одного – підготовки педагогічного складу викладачів, здатних поєднати в собі маркетолога, соціального робітника, психолога, педагога, правознавця, соціолога, художника, режисера, журналіста і дизайнера. Особливістю процесу створення соціальної реклами є те, що запропоноване завдання може бути орієнтоване як на індивідуальне виконання, так і на групову участь.

У випадку колективної роботи, група не повинна бути великою. Коли в одному творчому колективі більше 4-5 чоловік, то це призведе до того, що завдання виконають тільки частина, інші не зможуть повноцінно виконати запропонований соціальний матеріал і отримати необхідні знання і навички.

Вибір тематики завдання краще поєднати з навчальною програмою, оскільки це зробить роботу більш ефективною. Особливо наочно тематичний вибір змістового направлення соціальної реклами відбувається при закріпленні вивченого матеріалу на заняттях. В цьому випадку постановка задачі може мати не тільки пізнавальний характер, але одночасно і рішення тієї чи іншої соціальної проблеми.

Орієнтовний перелік напрямів соціальної тематики:

  • "Чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять!" – проблеми засміченості вулиць, парків та скверів рідного міста;
  • "Чемність – обличчя суспільства" – проблеми підвищення етичного рівня спілкування молоді;
  • "Молодь за здоровий спосібжиття" чи "Життя без шкідливих звичок" – проблеми куріння, алкоголю, наркотиків та інші;
  • турбота про братів наших менших;
  • сімейні цінності;
  • "Освіта - скарб; праця - ключ до нього" - закріплення розуміння важливості навчання в людському житті;
  • допомога дітям-сиротам;
  • допомога літнім людям;
  • "Світ рівних можливостей" - толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями;
  • донорство крові;
  • проблема живого спілкування в епоху поширення інтерактивних засобів спілкування;
  • проблема підліткового суїциду;
  • "Батьки і Діти – боротьба поколінь" – проблеми спілкування різних поколінь;
  • інші актуальні проблеми сучасності.

Після вибору теми, мети і форми виконання (плакат, відео, аудіо) створюваної соціальної реклами, учні (студенти) повинні перейти до безпосереднього створення соціального продукту.

Першим кроком цього творчого процесу є написання сценарію майбутнього витвору. Він повинен включати в себе ряд відомостей, які необхідні для подальшої роботи по створенню соціальної реклами, механізми, які призводять до рішення соціальної проблеми з точки зору учня (студента), визначення мети, яку передбачає дана творча робота; опис змістових і наочних образів, необхідних для створення соціальної реклами (фотосюжети, художні малюнки, відеосюжети, фони, рекомендації щодо шрифту, озвучення (відео, аудіо), емоційного насичення); опис зображувального підсумку роботи, який включає етапи монтажу (аудіо, відео, комп’ютерного, художньої роботи – малюнка і шрифту), дизайнерських рішень (фони, шрифти, додаткові художні чи відео елементи); технічних параметрів роботи з рекомендаціями, де буде використовуватися дана робота, рекомендований віковий критерій аудиторії.

По суті, сценарій включає в себе всі аспекти і складові соціальної реклами, точно описуючи весь її склад, але найбільш серйозною відмінністю в створенні сценарію стає техніка виконання соціальної реклами.

Так, однією з найбільш простих форм висловлення думки для учнів (студентів) є створення соціальної реклами у вигляді плакату в техніці малюнка. В даній роботі якість створюваного художнього твору не повинна бути основним критерієм роботи. Найбільш важливою метою є створення індивідуального, самостійного сценарію і образу (малюнка, колажу), який відображає основну думку соціального плакату з внесенням до нього соціально орієнтованого тексту – лозунгу і додаткових змістових пояснень і рекомендацій. У даному випадку процес створення соціальної реклами може мати не тільки форму уроку, але й гри.

Цікавою і ефективною технікою створення соціальної реклами у вигляді плакату є фотографія з подальшою обробкою в комп’ютері через створення колажу. Дана техніка надає рівні умови перед всіма, так як використання технічного засобу надає рівні можливості учням (студентам), оскільки не потребує спеціальних художніх навичок роботи з пензлем, олівцем чи аплікацією, як при створенні малюнка.

Створення подібної соціальної реклами може стати найбільш цікавою для учнів (студентів), так як передбачає використання сучасних технічних засобів – фотоапаратів і мобільних телефонів, оснащених камерами, а також процесу фотополювання за необхідним сюжетом. Ця робота може відбуватися як на території навчального закладу, так і охоплювати інші об’єкти зйомки, наприклад, історичні пам’ятки, транспорт, спортивні секції, домашній побут, включаючи в роботу і батьків учнів (студентів). Необхідно враховувати, що до підсумкового фотозображення в комп’ютері можуть бути додані цитати, гасла, девізи і тексти.

Особливу місце в створенні соціальної реклами передбачає робота з відео зображенням. В даній техніці виконання до всіх перерахованих етапів роботи з соціальною рекламою додається робота з живим об’єктом довільного характеру (зйомка оточуючих об’єктів без постановочної підготовки), робота з акторами (друзями і рідними учнів (студентів), постановочна зйомка з використанням фонів і декорацій. Також додається необхідність роботи зі звуком, з записом звукових сцен, введення музичних творів і спецефектів (сигналів, шумових ефектів).

Тут з’являється можливість роботи в такому жанрі журналістського мистецтва, як взяття інтерв’ю. У роботі з готовим відеозображенням додається потреба вивчення і застосування на практиці програмних продуктів, які дозволяють здійснювати відео монтаж і накладку звуку.

Соціальне проектування різноманітне, як і оточуюче нас життя. Тому робота в цій сфері не тільки цікава для професіоналів, але і пізнавальна для всіх категорій людей, які прагнуть розвинути свій внутрішній світ. Через цей інструмент, призначений для схвалення в суспільстві норм і правил поведінки, турботи про близьких і любові до життя, більшість стає здатними до придбання навику рішення існуючих соціальних проблем.

В результаті соціальне мистецтво за допомогою працьовитості і таланту однієї людини здатне змінити життя мільйонів людей в новий, якісний кращий бік. Все це можливо, якщо ми навчимося використовувати медіатекст соціальної реклами у навчальному процесі, позакласній роботі та повсякденному житті.