Стаття «Роль і місце практичного навчання в підготовці фахівців аграрної галузі»
Підготовка сучасних фахівців аграрного сектору повинна орієнтуватися на формування кваліфікованих ефективних господарів землі, які мають необхідний запас фахових знань, володіють сучасною технікою та технологією сільськогосподарського виробництва. У зв'язку з цим одним з головних завдань, що пост
ає перед вищою школою в сучасних умовах, є забезпечення якісної практичної підготовки студентів аграрної галузі адекватним вимогам сьогодення.Об'єктивні і неминучі труднощі у розвитку освіти набувають, виняткової гостроти і загальнодержавних масштабів саме у зв'язку з тим, що методика навчання відстає від потреби життя або її висновки і рекомендації не реалізуються. [1] Недостатня увага науковців та освітян до методики як галузі педагогічної науки може гальмувати розвиток та втілення в педагогічну практику сучасних досліджень практичних основ навчання. Внаслідок цього якість засвоєння студентами знань процес формування та вдосконалення професійних умінь і навичок залишається на невисокому рівні і саме методика практичного навчання займає провідне місце у формуванні якісних знань і вмінь з підготовки молодших спеціалістів аграрної галузі.
Зміст практичної підготовки у вищих навчальних закладах розглядає В. С. Ледньов [2]. За даними вченого, структура практичної підготовки включає: лабораторно-практичні заняття, навчальну практику, виробничу практику. В. С. Ледньов вказує, що зміст практичної підготовки у вищих навчальних закладах майже нічим не відрізняється від практично підготовки в СПТУ, проте вчений слушно зазначає, що з підвищенням кваліфікаційного рівня професійної освіти зростає питома вага інтелектуальних умінь. У зв'язку з цим суттєво підвищується роль орієнтовної основи, підсумовує автор.
Послідовність практичної підготовки молодших спеціалістів сільськогосподарського виробництва розглядає В. І. Рябець. [4] За даними вченого, практична підготовка здійснюється в такій послідовності:
- На першому етапі у студентів формуються ґрунтовні теоретичні знання, надається інформація про зміст, структуру професійних дій, умінь та навичок.
- Етап первинних практичних дій. Він реалізується на таких формах навчання, як курсове проектування, лабораторні і практичні заняття, курси з професійно-орієнтованих дисциплін тощо. На цьому етапі формуються професійні здібності (окомір, швидкість реакції, просторова уява тощо).
- Етап імітації в навчальному процесі елементів виробничої діяльності – обов'язковий дидактичний елемент "вторгнення в професію". Студенту необхідно самому проробити все те, що він уміє в умовах, наближених до виробництва. Імітаційне моделювання є передумовою безпосередньої участі студентів у виробничих процесах.
- На четвертому етапі проходить навчальна практична підготовка студентів.
- Заключний етап продуктивної практичної підготовки студентів пов'язаний з формуванням умінь виконувати трудові і виробничі процеси в цілому, визначати співвідношення між основними і допоміжними трудовими операціями, з набуттям умінь організаторської роботи на виробництві, узагальненням і закріпленням професійних умінь та навичок. Він може бути реалізований різноманітними формами: сільськогосподарські (механізовані) загони з виконанням технологічних операцій для сільськогосподарських підприємств, робота в підпорядкованих підрозділах технікуму, виробнича технологічна практика; виробнича переддипломна практика.
Практика була і залишається головною компонентою професійної підготовки молодшого спеціаліста, показником його фахової дієвості. Безумовно, на рівні практичного навчання позначається відповідність підготовки викладачів, наявність методологічного контролю і професійних консультацій з боку викладачів.
Отже, для ефективного проведення практичного навчання слід враховувати наступне:
- Дидактичні умови, які дозволяють організувати та здійснити свідому активну навчально-пізнавальну діяльність. Цими дидактичними умовами є: організація оволодінням необхідними пізнавальними уміннями та навичками для засвоєння знань як засобу залучення до систематичної навчальної діяльності; створення в процесі практичного навчання виробничих ситуацій; застосування на практичних заняттях, адекватних навчальним цілям форм організації праці студентів, забезпечення адекватності навчально-матеріальної бази змісту практичного навчання.
- Під час практичного навчання з професійно-орієнтованих дисциплін доцільні три форми: перша - це фронтальна форма, які характеризується тим, що студенти групи одночасно виконують однотипні операції (вправи), виробничі роботи, використовуючи з цією метою однаковий інструмент; друга форма - це індивідуальна, яка найбільш раціонально і продуктивно використовує час, відведений на відпрацювання вправ; третя форма - ланкова. За цією формою організації праці групу у 25-30 осіб поділяють на 6-8 ланок, кожна з яких направляється на спеціалізовані дільниці, де студенти індивідуально виконують навчально-виробничі роботи, після завершення яких приходять на інші робочі місця.
- Для активізації розумової діяльності студентів та розвитку їхніх пізнавальних здібностей велике значення мають наочні посібники, без яких неможливо уявити жоден з етапів практичних занять.
Література
- Гончаренко СУ. Методика як наука // Неперервна професійна освіта: теорія і практика. - 2001. - Вип.. 1. - с 86-95.
- Леднев B. C. Содержание образования: сущность, структура, перспективы. 2-е изд, пере раб. -М.: Высш. Шк.; 1991 - 224 с.
- Лузан П. Г. Особливості активізації навчанні студентів - аграрникіи // Науковий вісник Національного аграрного університету - 2003. - Вип., 64. -CT. 288-295.
- Рябець В. І. Педагогічні умови удосконалення практичної підготовки молодших спеціалістів сільськогосподарського виробництва в агротехнічному коледжі: - К., 1998. - 181с.