562
Оцініть публікацію

Стаття «Підготовка студентів до сімейного життя»

Всі щасливі родини схожі один на одного,
кожна нещаслива сім
я нещасна по-своєму.
Толстой Л.М

Підготовка молоді до сімейного життя є однією з найважливіших проблем сьогодення, оскільки її загострення зумовл юється кризовим станом суспільства, соціальною та політичною нестабільністю, невизначеністю щодо майбутнього. Ці фактори призводять до перегляду планів молоді щодо укладення шлюбу, до виникнення нових соціально – психологічних установок відносно функцій сім’ї та ролей жінки й чоловіка в ній.

За даними вчених до основних причин сімейних конфліктів і розлучень у молодих сім’ях психологи відносять установку на шлюб як на легке життя. Проявляється ця установка в наступних чотирьох факторах:

  • неготовність молодих людей до різкої зміни стилю життя;
  • складність стосунків між поколіннями;
  • гедоністичне ставлення до шлюбу (коли від нього чекають тільки приємних несподіванок);
  • відсутність підготовки до виконання всього комплексу функцій необхідних у сім’ї.

В прцесі сімейного життя діти переймають від старших поколінь чимало знань про відносини до людини іншої статі, про шлюб, про сім’ю, засвоюють норми поведінки. У них рано починають розвиватися почуття товариства, дружби, честі, гідності. Це сприяє формуванню уявлення про любов як вище людське почуття, про шлюбно-сімейні відносини. Все це дуже цінно, але але при нинішньому темпі життя природний механізм передачі таких знань вже недостатній.

Важливе місце у вихованні молоді має належити спеціальній цілеспрямованій роботі з проблем підготовки їх до шлюбу. Така підготовка можлива в технікумі при вивченні дисципліни «Сімейно-побутова культура та домашня економіка» при вивченні теми «Сім’я», де розглядаються різні види шлюбів, а саме: цивільний, юридичний, офіційний, церковний, візитний, батьківський партнерський, що змушує студентів замислитись про побудову шлюбних відносин у подальшому житті.

В казках стверджується, що об’єднання героїв казок пов’язана з безліччю проблем і перешкод, та варто їм зіграти весілля, як автоматично, по помаху чарівної палички наступає безтурботне і щасливе сімейне життя. Адже народні казки закінчуються словами «Після весілля вони жили щасливо і померли в один день!».

Молодь повинна знати, що насправді великі складнощі і проблеми починаються якраз того дня, коли чоловік і жінка починають жити під одним дахом, щодня взаємодіючи один з одним, ділячи загальний стіл і загальне ліжко. Окрім об’єктивних проблем, перед подружжям постає ще одна перешкода: кризові періоди. Студенти під час занять розглядають шляхи подолання кризи в сімейних стосунках, повинні зрозуміти, що найголовніше не поспішати розривати шлюб, не слід ухвалювати важливих рішень (наприклад, щодо розлучення) в період кризи, не сидіти склавши руки і пасивно страждати, а вирішувати проблему, але тільки починати потрібно з самого себе. Студенти починають розуміти, що сім’я – це не тільки чоловік і дружина, це ще і відповідальність перед дітьми.

Студентам, необхідно усвідомлювати те, що при організації сім’ї молоді люди вступають в життєву сферу, насичену суперечностями, труднощами і проблемами. Важливо заздалегідь знати про труднощі шлюбного життя, щоб не злякатися і не запанікувати «У мене нічого не виходить! Я завжди нещасний (а)!» Я вважаю, що молоді люди повинні знати про проблеми шлюбу ще і для того, щоб постаратися вчасно уберегтись від них або, все ж таки, зіткнувшись з ними, зуміти полегшити болісну тяжкість для себе і своїх близьких.

 При проведенні анкетування було виявлено, що 45% студентів вважають розлучення єдиним способом вирішення сімейних проблем. Важливо переконати студентську молодь, що припинення стосунків не принесе реальне полегшення і не допоможе вирішити всі складнощі і непорозуміння, так як людина має свої особисті недоліки і в нових відносинах вони виявляються з більшою силою. Люди розходяться з глибокою психологічною травмою в душі, яка не згладжується інколи все життя, не дивлячись на те, що створюють вони нові сім’ї чи ні.

А для того, щоб довести студентам про важливість створення в сім’ї взаєморозуміння і взаємоповагу між подружжям, ми на заняттях обговорюємо основні правила подружньої етики. Про деякі подружні стосунки студенти чують вперше або в їхніх сім’ях цих правил не дотримувалися в повній мірі. Щоб залучити студентів до обговорення «правил» проводжу роботу в групах, де проходить жвава дискусія з наведенням позитивних і негативних фактів з життєвого досвіду, і студенти для себе вже складають свої правила подружнього етики.

Не менш важливе питання з курсу «Сімейно-побутова культура і домашня економіка» - це тема «Виховання дітей». З цікавістю студенти знайомляться з типовими помилками сімейного виховання дітей, а саме: зайва допомога, контроль і опіка над дитиною впродовж всього життя; батьки часто сперечаються про те, як потрібно любити і виховувати дитину, не розуміючи, що мати любить дитину саме материнською любов’ю, а батько – батьківською любов’ю, що любити свою дитину – це означає всіма силами прагнути захистити її від переживань і страждань, батьки не підтримують зі своєю дитиною постійний психологічний контакт; часто батьки не визнають права дитини на вільне самовираження своїх відчуттів і думок, своїх роздумів, інтересів; у спілкуванні батьки не контролюють свої емоції.

Ефективним результатом на закріплення теми є зустріч з психологом районної служби дитини, сім’ї та молоді, яка проводить психологічний тренінг на тему «Яким ти будеш батьком»і розповідь про те, що сприяє виникненню неблагополучних сімей та як цього уникнути.

Оскільки в нашому навчальному закладі більше 50% дітей з неповних сімей, важливою темою є обговорення участі батька в сімейному вихованні. Ця проблема постає не тільки в неповних сім’ях, але і в тих, в яких разом живуть двоє подружжя. Насправді, там, де є активна участь батька у вихованні, діти відчувають підтримку і захист, зростають щасливими, сильними і упевненими в собі людьми, як донька так і син.

Для закріплення теми «Повна і неповна сім’я» проводиться дискусія «Дерево рішень», де студенти заповнюють таблицю в одній колонці «Переваги», а в другій - «Недоліки» . Результати роботи оговорюються та коментуються студентами та викладачами.

Питання, які порушуються під час вивчення курсу «Сімейно-побутова культура і домашня економіка» допомагають усвідомити та замислитися над важливими питаннями сімейних, а саме: що створення сім’ї вимагає багато знань, серйозного відношення до створення сімейних стосунків і покладає на них велику відповідальність за кожного члена сім’ї.