Літосфера
Мета:
- узагальнити та систематизувати знання учнів;
- закріпити практичні навички роботи з картою;
- провести контроль навчальних досягнень учнів;
- розвивати самостійність логічного мислення.
Обладнання: пі
дручники, атласи, контурні карти, завдання практичної частини.Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Знайомство учнів із формою проведення тематичного оцінювання.
ІІ. Перевірка знань учнів (по групам)
Перша група "Гейзер"
Завдання 1
Робота з картою "Її величність карта"
1. Користуючись фізичною картою Ураїни, визначте, які низовини є на території України.
2. На контурній карті світу позначте:
- гори Анди;
- Амазонську низовину;
- Західносибірську рівнину.
Друга група "Вулкан"
Завдання 1
Робота з картою "Її величність карта"
1. Користуючись фізичною картою України, визначте, які височини є на території України.
2. На контурній карті світу позначте:
- гори Кордільєри;
- Бразильське плоскогір'я;
- Велику Китайську рівнину.
Завдання 2 першій групі "Гейзер"
1. Команді пропонується контурна карта, на якій позначено 10 географічних об'єктів. За короткий час команда повинна дати відповідь.
- Кримські гори;
- Уральські гори;
- Анди;
- Альпи;
- Кордільєри;
- Амазонська низовина;
- Карпати;
- Гімалаї;
- Атлас;
- Драконові гори.
Завдання 2 другій групі "Вулкан"
- Драконові гори;
- Альпи;
- Гімалаї;
- Анди;
- Карпати;
- Атлас;
- Косцюшко;
- Амазонська низовина;
- Джомолунгма;
- Кримські гори.
Завдання 3 першій групі "Гейзер" "Знайди помилку"
Робота з фізичною картою світу та атласами. Використання карток.
Учитель на карті показує географічні об'єкти, рівнини, гори, вулкани, навмисно допускає помилки, учні за допомогою сигнальних карток висловлюють свою згоду або незгоду.
Уральські гори, Карпати, Ключевська Сопка, Джомолунгма, Тянь-Шань, Причорноморська низовина.
Завдання 3 другій групі "Вулкан" "Знайди помилку"
Анди, Східно-Європейська рівнина, Кордільєри, Памір, Кримські гори, г. Косцюшко.
Завдання 4 першій групі "Гейзер"
Визначте поняття
1. Корисні копалини це - ...
2. Мінерали - це ...
Завдання 4 другій групі "Вулкан"
Визначте поняття
1. Гірські породи - це ...
2. Вивітрювання - це ...
Завдання 5 першій групі "Гейзер"
Значковий диктант
Кам'яне вугілля, мідь, сірка, граніт, олов'яні руди, глина, алюміній.
Завдання 6 першій групі "Гейзер" "Графічний диктант"
Учитель диктує текст, учні замість тексту ставлять відповідні знаки.
Магматичні породи мають знак - О.
Метаморфічні породи - N.
Осадові: уламкові - +.
Хімічні - >.
Органічні - =.
1. Солі добувають із морської води.
2. Базальт залягає глибоко в землі.
3. На певній глибині, під впливом тиску і температури, граніт перетворюється на гнейс.
Завдання 6 другій групі "Вулкан" "Графічний диктант"
1. Кам'яне вугілля, нафта, газ використовуються як паливні корисні копалини.
2. Граніт-цінний будівельний матеріал.
3. У нашій місцевості є поклади вапняків.
Завдання 7 першій групі "Гейзер" "Географічний крос"
Доповніть речення.
1. Вивітрювання, що відбувається в основному під впливом зміни температури повітря протягом доби, називається ...
2. Астеносфера відрізняється від мантії ...
3. Гірські породи, які утворилися при застиганні магми на поверхні чи в глибинах земної кори називаються ...
4. Материкова земна кора складається з ...
5. Джерелом енергії, що рухає літосферні плити, є ... (Внутрішнє тепло землі.)
Завдання 7 другій групі "Вулкан" "Географічний крос"
1. Ера сучасного життя ...
2. Руйнування та зміна гірських порід під дією коливань температури повітря, вологи і живих організмів називається ...
3. Рівнини, абсолютна висота яких не перевищує 200 м, називають ...
4. На території України найбільшими низовинами є ...
5. Отвір, через який відбуваються виверження вулкану називається ...
Завдання 8 першій групі "Гейзер" "Картографічний практикум"
Завдання
За допомогою карти "Корисні копалини України" визначте, які корисні копалини поширені на сході України. Назвіть два-три приклади їх господарського використання.
Завдання 8 другій групі "Вулкан" "Картографічний практикум"
Завдання
За допомогою карти "Корисні копалини України" визначте, які гірські породи поширені у нашій місцевості. Назвіть два-три приклади їх господарського використання.
Завдання 9 першій групі "Гейзер" "Географічний тест"
1. Астеносфера знаходиться у ...
- земній корі;
- всередині шару мантії;
- верхньому шарі мантії;
- ядрі Землі.
2. Гірські породи, які творилися при застиганні магми на поверхні чи в глибинах земної кори називаються:
- метаморфічними;
- магматичними;
- осадовими.
3. Гімалаї за висотою - це:
- низькі гори;
- високі;
- середні гори.
4. Піщані горби чи пасми, які утворюються на берегах морів, озер і річок під дією. вітру, - це:
- дюни;
- бархани;
- вулкани.
5. Коливання земної поверхні і підземні поштовхи, які виникають у результаті раптових зміщень та розривів у глибинах земної кори або у верхній мантії - це процес:
- вулканізму;
- магматизму;
- землетрусу.
6. Проявом внутрішніх сил Землі є:
- рухи літосфери;
- вивітрювання;
- землетруси;
- руйнівна сила морів;
- вулканізм.
Завдання 9 другій групі "Вулкан" "Географічний тест"
1. Область в надрах Землі, де виникає землетрус, це:
- гіпоцентр;
- епіцентр.
2. Процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі називається:
- магматимзмом;
- метаморфізмом.
3. Осадові гірські породи, що утворилися при руйнуванні інших гірських порід, називаються:
- хімічними;
- уламковими;
- органічними.
4. У районах вулканічної діяльності фонтануючі гарячі джерела називається:
- гарячими джерелами;
- гейзерами;
- вулканами.
5. Рівнини висотою вище 500 м над рівнем моря - це:
- височини;
- низовини;
- плоскогір'я.
6. Гора Аконкагуа знаходиться:
- у Південній Америці;
- у Північній Америці;
- в Австралії.
Завдання 10 першій групі "Гейзер"
Робота творчої групи. Вирішення проблемного питання.
1. Чи можливі землетруси на території України? Доведіть свою думку.
Завдання 10 другій групі "Вулкан"
Робота творчої групи. Вирішення проблемного питання.
1. Які ділянки літосферних плит зазнають найбільших деформацій? Які наслідки мають рухи літосферних плит?
Підсумок уроку
1. Обговорення завдань, які визвали в учнів утруднення.
2. Обговорення оцінок, які отримали учні за урок.
Автор: Г. Богаченко