План-конспект уроку "Формування звичок здорового способу життя"
Мета. Продовжувати формувати в учнів уявлення про корисні та шкідливі звички та їх вплив на здоров’я, про згубну дію на дитячий організм куріння, уживання алкоголю, наркотичних речовин, поглиблювати знання учнів про права дитини.
Розвивати вміння відстоювати власні переко
нання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації, формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя.Виховувати почуття відповідальності за власну поведінку.
Обладнання: тексти Конституції України, Конвенції прав дитини, сигнальні картки, предметні малюнки, висловлювання про здоров’я, повітряна кулька, маркери, папір великого формату, плакати з написами "згоден", "не згоден".
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: пояснювати поняття "корисні" та "шкідливі" звички; усвідомлювати згубну дію на дитячий організм куріння, алкоголю та наркотиків; оцінювати свої вчинки та приймати рішення; обґрунтовувати поняття "здоровий спосіб життя"; працювати з інтерактивними вправами; взаємодіяти у групах, парах; набувати навичок самооцінювання та взаємооцінювання.
Психоформула. Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний ваш настрій можна показати так: (обличчя людини, яка має хороший настрій).
Привітання
Треба всім нам привітатись:
— Добрий день!
Дружно весело сказати:
— Добрий день!
Вліво-вправо повернемось,
Туди-сюди усміхнемось:
— Добрий, добрий, добрий день!
Мотивація
Сьогодні в нас урок не звичайний, але я сподіваюсь, що він для вас буде цікавим. Ви на цьому уроці будете вчитись працювати колективно, у групах, парах. Використовуватимемо цікаві вправи. Тому познайомимося з правилами роботи у групах.
У кінці уроку кожний із вас оцінить свою роботу та роботу своїх товаришів, виставляючи від 0 до 3-х балів за кожним із критеріїв.
Критерії вивішуються на дошці та зачитуються. Пропоную учням оцінити свою роботу на уроці:
1. Я активно працював(ла) у групі -...
2. Я вносив(ла) удалі про позиції, які були враховані групою...
3. Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи...
4. Я узагальнював(ла) думки інших і просував(ла) роботу групи вперед...
Інтерактивні вправи
Вправа "Ау".
За допомогою предметних малюнків об’єдную учнів у три робочі групи.
Давайте пригадаємо, які права дитини на здоров’я в сім’ї та суспільстві ви знаєте. Які основні документи захищають права дітей в Україні?
Вправа "Уявний мікрофон".
Держава дбає про ваше здоров’я. Якщо у вас спитати, що для вас найдорожче, ви відповісте:
життя та здоров’я.
Від здоров’я залежить і ваш настрій, і успіхи в навчанні. Змалечку батьки привчають вас бути ввічливими, добрими.
А яких корисних звичок ви набули за прожиті вами роки? Обговорення у групах.
Вправа "Карусель". Відповіді по колу.
Учитель. А зараз ми з вами пограємо у гру
"Корисно - шкідливо".
Учні картками сигналізують: зелена - корисно, червона - шкідливо.
- Вітання під час зустрічі...
- Брати до рота та гризти всілякі предмети - ручки, олівці...
- Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
- Виконувати ранкову гімнастику...
- Смоктати палець...
- Доглядати за власним одягом, взуттям...
- Дотримуватись режиму дня...
- Гризти нігті...
- Колупатись у носі...
- Говорити неправду...
- Довго засиджуватись біля телевізора...
- Курити, пити...
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я дітей. Ви визначили, що це шкідливі звички. Тому девізом нашого уроку буде: "Не пити, не курити, а здоровими жити" (зачитують усі хо ром).
Метою сьогоднішнього уроку є привернення вашої уваги до збереження власного здоров’я як найвищої цінності життя; виховання тактовності, уміння вислухати інших; уміння дискутувати, відстоювати свою позицію. Кожна людина є унікальною, неповторною й незвичайною особистістю, життя неповторне, воно дається один раз і в цьому його цінність.
Основним правом людини є право на життя. Це одне з найважливіших, найвагоміших прав, яке сприяє здійсненню всіх інших прав і свобод. Це право, яке не може відбиратись чи поновлюватись.
Англійський філософ Томас Пен уважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті. Це алкоголізм, тютюнокуріння та наркоманія.
Куріння, пристрасть до спиртного шкодять здоров’ю. Якщо алкоголь для дорослих у малих дозах не шкідливий, то для дітей це отрута. Бувають випадки, коли підлітки чи дорослі навмисне привчають дітей до сигарет, спиртного чи наркотиків, щоби потім використовувати їх як злодіїв, жебраків, шахраїв. Найдорожчий скарб у житті - це здоров’я. Не дарма в народі кажуть, що за гроші здоров’я не купиш. Діти, а що означає бути здоровим?
Вправа "Коло ідей"
Кожна група обговорює питання й по колу висловлює свої думки, ідеї.
Бути здоровим - значить бути веселим, життєрадісним, з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим.
І вам, дорогі діти, сьогодні необхідно зробити правильний вибір, щоб жити цікаво, займатись фізкультурою, спортом. Уміти правильно організувати своє дозвілля, відмовитись від шкідливих звичок. Важливо зрозуміти, що серйозною проблемою учнів є шкідливі звички та їх негативний вплив на здоров’я.
Який саме вплив на здоров’я мають ці звички?
Учні отримали випереджальне завдання, надаємо їм слово.
Вправа "Уявний мікрофон"
1-й учень. Куріння - шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.
2-й учень. У людини, яка закурила вперше, виникає гостре отруєння: слинотеча, нудота, збліднення, прискорення пульсу, шум у вухах, посилене потовиділення, задишка, тремтіння рук і ніг.
3-й учень. У результаті систематичного куріння виникає подразнення слизової оболонки ротової порожнини, з`являються запалення дихальних шляхів, розлади пам`яті, погіршується зір. Курці частіше хворіють на рак легенів.
4-й учень. У людини, яка вживає спиртні напої, з дії постійно виходять мільйони клітин і капілярів - цілі частини мозкової тканини перестають існувати.
5-й учень. Алкоголь згубно впливає на здоров`я людини. Серед причин смертності алкоголізм на третьому місці.
6-й учень. Наркоманія - хворобливий потяг до вживання наркотиків. Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, недостатність знань про шкідливість наркотиків, пустощі призводять до рабської залежності від наркотиків.
7-й учень. При цьому з`являються занепад сил, безсоння, утрата апетиту, схуднення. Шкіра стає жовтувато-сірою. Обличчя вкривається зморшками. Слабшають розумові здібності. Звужується коло інтересів, знижується працездатність, погіршується пам`ять, зникає почуття відповідальності. Наркоман починає обманювати, красти.
8-й учень. Наркоманія - важка хвороба, яка викликає серйозні зміни у здоров`ї, стає причиною інвалідності або смерті в молодому віці. Вік життя наркоманів у середньому на 20–25 років менший, ніж у нормальних людей.
Учитель. Чи можемо ми зробити висновок, що алкоголь, тютюн, наркотики – викрадачі людського життя? Чому?
Бліц-інтерв’ю. Чия відповідь найповніша? Чиї відповіді найаргументованіші?
Ми дійшли висновку, що найдорожчий скарб - це здоров’я. Воно як свічка, поки горить – теплота затишно. Вигорить свічка - зникне життя.
За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.
За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.
За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.
За гроші можна купити ліки, та не купиш здоров’я.
Народна мудрість каже: "Бережи одяг, доки новий, а здоров’я - доки молодий".
А чому, доки молодий? (Міркування дітей).
Учні у групах обирають спікера, той відповідає.
Вам змалечку треба працювати над собою, формувати характер, волю, набувати корисних звичок, мати активну життєву позицію. Треба вести здоровий спосіб життя. Гаслом нашого уроку є ось цей вислів, давайте скажемо його разом: "Дружно "Ні" всім шкідливим звичкам на землі!".
Фізкультхвилинка "Танок каченят"
Шановні учні, як ви гадаєте, чи треба вам набувати навичок упевненості, мати свою точку зору? Якщо так, то чому?
Бліц-опитування. Китайський філософ Лао-цзи сказав "Той, хто може подолати іншого, - сильний, той, хто може подолати себе, - могутній".
Тому ви повинні вчасно сказати "Ні" й уміти відстояти свою позицію.
Рольова гра
Розігруються ситуації. Представники від груп виступають.
Ситуація 1. Уяви собі, що тобі вперше в житті запропонували закурити. Запропонуйте варіанти відмови.
Ситуація 2. Оля прийшла на день народження до Галі. Галя запропонувала їй випити пів-келиха шампанського. Запропонуйте варіанти відмови.
Ситуація 3. Катя та Ірина подруги. Катя пробувала вживати наркотики й неодноразово переконувала Ірину також спробувати. Але Ірина відмовилась, тому що знала про небезпечні наслідки вживання наркотиків. Запропонуйте варіанти відмови.
Вправа "Мозковий штурм"
Назвати типові ознаки наркомана, алкоголіка, курця. (Учитель фіксує на дошці.)
Якщо ви зустрінете людину, яка має такі ознаки, вам приємно буде спілкуватись?
Творча робота
1-й групі швидко намалювати обличчя людини, яка веде здоровий спосіб життя;
2-й групі обличчя людини зі шкідливими звичками;
3-й групі: обличчя людини, в якої би була половина обличчя здорової людини, а інша половина – людини зі шкідливими звичками.
Починайте! Хто швидше справиться? Вивішуємо плакати. Аналізуємо.
Гра "Небезпечна кулька"
Запрошую учнів утворити коло.
На вас налетів вітер і приніс хмарку шкідливих речовин (куріння, алкоголь, наркотики).
Підкидаю кульку. Захищайтесь. Що ви відчували, коли кулька наближалась до вас?
Підбиття підсумків уроку
Вправа "Займи особисту позицію"
На протилежних стінах плакати:
"Згоден" - пробувати наркотики заборонено; алкогольні напої отруйні для організму; слід заборонити продаж тютюнових виробів.
"Не згоден" - пробувати наркотики дозволено всім; алкогольні напої слід уживати дорослим людям; продаж тютюнових виробів слід збільшити.
Учні вибирають власну позицію.
Прошу "проголосувати ногами", обґрунтувати позицію та виробити спільні аргументи на її захист.
Презентація випереджального домашнього завдання
Виконання частівок у групах.
Про життя своє шкільне
Ми вам заспіваємо.
Ми не куримо тютюн,
Наркотик не вживаємо.
З алкоголем ми не дружимо,
Любимо солоденьке:
Овочі та фрукти -
Дуже все смачненьке.
Щоб здоров’я берегти,
Ми усім бажаємо,
До здорового життя
Усіх закликаємо!
Отже, звернемось до нашого епіграфу уроку. Інформацію про шкідливі звички ви отримали? А який зробили вибір? Чи підходить він до якогось нашого вислову? Зачитуємо вислів усі разом:
Здоровому способу життя - "Так!". Шкідливим звичкам - "Ні!". Тож зберемо всі потрібні "камінці мудрості" до купи та побудуємо міцну, світлу, чисту та здорову "тілесну оселю" для свого майбутнього життя.
Вправа "Колективна рефлексія"
Чи досягли ми очікуваних результатів?
Вислуховуються відповіді учнів.
Пропоную учням оцінити свою роботу на уроці за поданими на початку уроку критеріями. Пропонується робота із самооцінки та взаємного оцінювання.
Інтерактивне домашнє завдання
Своїми вчинками, поведінкою довести, що сьогоднішній урок пройшов недаремно.
Автор: О.Усова