Нетрадиційний урок "Що? Де? коли?"
Очікувані результати:
- Закріпити знання учнів з даної теми;
- Оцінити історичну постать і діяльність гетьмана Б.Хмельницького;
- Виховувати почуття гордості до славного минулого нашого народу, любові до героїв- козаків, славних захисників
І. Організаційний момент.
1. Перевірка готовності до уроку.
Клас зазделегідь поділений на 2 команди,обрані капітани, роздані домашні завдання, підготовлені номери і назви команд, листки обліку з прізвищами тих, хто грає.
Для проведення уроку виставити сову, гонг, емблеми, таблички, підсумкова таблиця.
Учитель повідомляє тему, мету і завдання уроку-гри „Що? Де? Коли?".
Вступне слово вчителя.
На відміну від багатьох народних повстань ХУІ- ХУІІ ст., які були жорстоко придушені, визвольна війна 1648-1657 рр. була довготривалою і набула великого розмаху. Її очолив Богдан (Зеновій) Хмельницький- один з найрішучіших політиків та воєначальників свого часу.
Б.Хмельницький ввійшов в історію нашого народу як видатний державний, політичний і військовий діяч. „Таких людей привидіння Боже віками породжуєв людстві для особливих його намірів і призначень"- писав автор „Історії Русів".
Шановні учні! Сьогодні ми проводимо незвичайний урок, який не тільки виявить ваші знання про період національно-визвольної боротьби українського народу проти Польщі,але і допоможе краще засвоїти вивчений матріал.
Урок буде складатися з 6 етапів.
Повідомлення подальших дій на уроці.
Хід уроку.
І -ий етап. Розминка. Повторення всіх ключових запитань, в яких враховуються знання
про українську козацьку державу /Проводиться з метою зняття напруги/.
Запитання для команд у конвертах.
Запитання І команди:
1. Що означає слово „козак"?
2. Хто був гетьманом України в 1648-1657рр.?
3. Назвіть найвірогіднішу дату народження Б.Хмельницького.
4. Кого ви знаєте із сподвижників Б.Хмельницького?
5. Вибери правильну відповідь: „Держава Б.Хмельницького була.... (монархією, республікою, демократичною державою".
Запитання ІІ команди:
1. В якому році Б.Хмельницького обрано гетьманом на Запорізькій Січі?
2. Назвіть прізвище польського магната, який розграбив хутір Суботів, в час відсутностні Б.Хмельницького.
3. Які причини початку національно-визвольної війни 1648-1657рр.?
4. Яка столиця української козацької держави під проводом Б.Хмельницького?
5. Вибери правильну відповідь:" Кого на Січі називали джурою..." ( слугу, вартового, воїна, майбутнього козака).
Підсумки І етапу.
ІІ етап. „Про що говорять дати історії"./ Завдання в конвертах/.
Запитання І команди
1. 1620 рік...
2. 1637 рік...
3. 5 лютого 1648 рік...
4. Літо 1649 року...
5. 28 вересня 1651 року...
Запитання ІІ команди
1. 1648 рік...
2. 26 квітня 1648 року..
3. Сподвижники Б.Хмельницького....
4. Літо 1649 року...
5. Березень 1654 рік...
ІІІ етап. Дослідницький.
Запитання І команди
1. Причини національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького.
2. Складіть історичний портрет Б.Хмельницького.
3. Вкажіть дати: Битва під Жовтими Водами...
Битва під Батогом...
Переяславська угода...
Смерть Б.Хмельницького...
Помста Стефана Чарнецького...
4. ІІ молдавський похід відбувся...
5. Битва під Охматовом....
Запитання ІІ команди
1. Який характер мала війна 1648-1656 рр.
2. Вкажіть дати: Битва під Корсунем відбулася...
Битва під Жванцем відбулися...
Берестецька битва відбулася....
Битва під Збаражем відбулася...
1. Коли були підписані Березневі статті?
2. Похід на Львів відбувся в....
3. Чигиринська рада відбулася в....
Підсумки ІІІ етапу.
ІУ етап. Творчий.
Запитання І команди
1. Складіть твір -есе „Похід Б.Хмельницького на Львів".
Запитання ІІ команди
1. Складіть твір -есе „В'їзд Б.Хмельницького у Київ".
Підсумки ІУ етапу.
Музична хвилинка. Підрахунки балів
Підсумки уроку-гри „Що? Де? Коли?" і визначення кращої команди.
Висновки.
8 вересня 1657 року перестало битися серце Богдана Хмельницького. Поховали його у побудованій за його наказом церкві в Суботові.
2007 року виповнюється 350 років з дня смерті, проте період його боротьби за незалежність і досі залишається не вивчений до кінця..
Для українського філософа ХУІІІ ст. Г. Сковороди Б.Хмельницький - герой й батько вольності. Для М.Грушевського - великий діяч, людина, що дійсно володіла чудовими можливостями й здібностями.
Історики В.Смолій, В.Верстюк, В.Горань, О.Гуржій вбачають значення його наступному:
- Він зумів об'єднати навколо себе всі політичні сили для досягненння головної мети - національне визволення;
- Спрямував енергію народних мас на будівництво соборної держави та боротьбу за незалежність;
- Першим розробив головні принципи національної державної ідеї;
- Виявив себе блискучим полководцем, створивши добре організовану армію, збагатив українське військове мистецтво;
- Відіграв вирішальну роль у процесі становлення розвідки і контрозвідки;
- Створив дипломатичну службу, що забезпечила прорив на шляху до визнання козацької України правителями інших країн.
Автор: О. Тисовська