Руська трійця у Львові
1. Підготовчий етап (5 хв.):
- організація роботи класу;
- інформація про основні способи діяльності на уроці;
- активізація розумової діяльності школярів.
2. Вивчення нового матеріалу, формування вмінь та навичок
(25 хв.):- оголошення нової теми;
- очікувані результати;
- мотивація навчальної діяльності;
- сприйняття і осмислення учнями навчального матеріалу.
3. Систематизація та узагальнення знань, умінь (10 хв.):
- повторення вивченого матеріалу;
- систематизація знань на рівні понять, історичних персоналій, явищ, подій, хронології тощо;
- виконання завдань із застосуванням отриманих знань та умінь;
- узагальнення вивченого матеріалу на рівні висновків, логічних ланцюжків тощо.
4. Заключний етап уроку (5 хв.):
- підсумок уроку (рефлексія): Що на уроці було головним? Цікавим? Чого ви навчилися?
- інструктаж щодо домашнього завдання.
Методи на уроці: метод проблемного викладу і пояснювально - ілюстративний.
Технології проблемного навчання і групова технологія.
Мета уроку: повідомити учням навчальний матеріал про створення та діяльність «Руської трійці» у Львові, оцінити роль організатора та лідера «Руської трійці» Маркіяна Шашкевича, з'ясувати значення цієї організації для розгортання національно - визвольного руху в Україні.
Сприяти засвоєнню знань, вдосконалювати навички спілкування, вчитися переконливо висловлювати свої думки, порівнювати історичні явища та події.
Здійснювати національне виховання учнів на уроці.
I. Організація роботи класу: сьогодні на уроці ми повторимо матеріал про становище західноукраїнського населення у I половині XIX ст. та ознайомимося з історією створення та діяльністю «Р. т.» у Львові, складемо історичний портрет Маркіяна Шашкевича, визначимо спільне та відмінне у діяльності «Р.т.» та КМб. Будемо слухати повідомлення, працювати в групах, зошитах, з комп'ютером тощо:
1.Активізація розумової діяльності учнів:
- назвіть історичні назви ЗУЗ;
- в складі яких держав і які із них перебували у I пол.. XIXст.?
- української шляхти у краю не було, укр. інтелігенція була мало чисельна. які іноземці управляли українцями в СГ (назва політики)? У ПБ? на З?
- яка династія була правлячою в Австр. імперії, назвіть імена імператорів кін. ХVІІІ- І пол. ХІХ ст? (+ Леопольд ІІ, Франц ІІ (до 1835 р);
- яка була чисельність укр. населення на ЗУЗ?
- в чому полягала колоніальна політика австрійського уряду щодо українства?
- яким було становище селян?
Сьогодні ми порівняємо діяльність «Р.т» з діяльністю КМб.
Тому повторюємо:
- КМб - це...
- КМб існувало в таких роках
- засновник і керівник КМб
- діячі КМб
- коли до КМб вступив Т.Г.Шевченко?
- якою була діяльність КМб
- напрями в діяльністі КМб
- цілі, задачі КМб
- коли КМб було розгромлене?
- значення КМб полягало в тому, що...
ІІ Вивчення навчального матеріалу, формування вмінь та навичок:
- Оголошення навчальної теми, мети уроку (за допомогою учнів), завдань класу.
- Очікувані результати:
- після цього уроку ви будете знати про значення діяльн-ті «Р.Т» в історії НВ руху в Україні у ХІХ ст.
- зможете оцінити роль М.Шашкевича як керівника «Р.т» у Львові.
- переконаєтеся в тому, що в діяльності «Р.т» у Львові і КМб в Києві було багато спільного, що не дивлячись на кордони Російської і Австрійської імперій, властям не вдалося роз'єднати українців, вони залишились єдиним народом.
- Мотивація навчальної діяльності:
- 1991 р. - Україна стала незалежною державою, всього тільки 15 р. український народ є вільним. Матеріал сьогоднішнього уроку пояснює нам, що КМб, « Р.т.» у Львові зіграли свою роль у досягненні державної незалежності українського народу.
План уроку:
1. Створення і діяльність « Р.т.» у Львові.
2. Маркіян Шашкевич.
3. «Русалка Дністрова».
4. Значення «Р.т.» для розгортання НВруху в Україні.
Завдання до дому: параграф № 14, конспект, поняття, історичний портрет, індивідуальні завдання по культурі.
Творче завдання для бажаючих: мультимедійна програма «Руська трійця» у Львові
Завдання класу: 1. З'ясувати, кого і чого в культурно - національному русі називають «Р.т.»? З якою метою воно було утворено?
2. В чому історична заслуга цих діячів перед своїм народом?
3. Яка роль в національному відродженні належить М. Шашкевичу?
4. Порівняйте діяльність «Р.т.» у Львові і КМб у Києві. Визначте спільні і відмінні риси. Чому незважаючи на кордони, НВрух в Наддніпр. Україні і в Галичині був єдиним?
5. Доведіть, що в Наддніпр. Україні і в ЗУЗ народні маси зазнавали однакових соціальних та національних утисків.
Бесіда: Як ви розумієте, що таке національне відродження? Що таке національна ідея?
1. «Руська трійця» у Львові.
- записати поняття «Р.т.»
- роки діяльності, склад гуртка
- завдання, практичну діяльність «Р.т.»
Повідомлення учнів - завдання можна виконувати у вигляді схеми:
«Руська трійця» - Львів
1833 - 1837 р.р.
це громадсько - культурне об'єднання, за своїм характером - демократичний просвітницький гурток, що об'єднував 20 осіб.
Засновники: Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич, Яків Головацький
вихованці Львівської семінарії
Мета - пропагувати ідеї відродження української нації та культури, ідеї об'єднання українських земель
Діяльність «Р.т.»:
- збирацька
- дослідницька
- видавнича
- публіцистична
- літературно - художня
- перекладацька творчість
- створено словник та граматику живої української мови
- збірка поезій народною мовою
- 1836 р. - І. Вагилевич переклав українською мовою «Слово о полку Ігоревім»
- 1836 - М. Шашкевич підготував до друку «Читанку для діточок»
- 1836 - в Будапешті видано альманах «Русалка Дністрова»
Відео хроніка з електронного підручника: «Історія України з кін. XVIII - поч.XIX ст..» - «Руська трійця»
Утвердженню яких загально - національних ідей сприяла діяльність цього просвітницького гуртка?
2. Маркіян Шашкевич:
- повідомлення учнів
- з'ясувати, яка роль в національному відродження належала М.Шашкевичу?
- скласти історичний портрет діяча в зошиті
- видатний український письменник, громадсько-культурний діяч, речник національного відродження у ЗУЗ;
- родом зі Львівщини, із родини священика, після Бережанської гімназії закінчив технологічний факультет ЛУ, та греко - католицьку духовну семінарію, став священиком;
- в студентські роки був натхненником, організатором і лідером руської трійці;
- збирав фольклор у своєму рідному краю, створив словник і граматику живої української мови, виступав проти спроб латинизувати українське писменство;
- в літературі визнавчився як поет-новатор, творам якого притаманні національні мотиви, любов до рідного краю;
- «поет-оповідач, кореспондент і провідник, як людина - наскрізь симпатична, щира і проста, пройнята належною любов'ю до рідного народу і непохитно певна своєї роботи, як в мистецтві, так і в житті» - так писав про нього поет Іван Франко;
- Маркіян дуже багато читав, вивчив кілька іноземних мов, захоплювався творами Г. Квітки-Основ'яненка, Котляревського, і П.Гулака -Артемовського;
- він прийняв участь у редагуванні львівського літопису, був співавтором альманаху «Русалка дністрова».
Отже М.Шашкевіч був провідником тієї частини молоді, що бажала працювати для свого народу. У своїх творах він звеличив українську народну пісню, висловлював необхідність національної єдності усіх українців, що живуть над Чорним морем, Дністром і Дніпром.
3 Альманах «Русалка Дністрова»:
- повідомлення учнів
- видавався у Будапешті у 1836 - 1837 рр. До читачів дійшло лише 250 примірників (заборонених цензурою)
- в ньому друкувалися народні пісні, думи, перекази, історичні документи
- значення альманаху - це була перша заява західних українців про своє існування, свою національну гідність
- альманах залишив помітний слід у розвитку національної свідомості українців
- видання «РД» було вершиною діяльності «РТ»
Члени «РТ» переслідувалися властями і гурток розпався. ЇЇ учасників було покарано:
- М. Шашкевич після висвячення на священика був переведений в одну з дрібних парафій, де виснажений тяжким життям помер у 32 річному віці.
- Я.Головацькому протягом тривалого часу не давали сану священика
- І.Вагилевічу, щоб уникнути переслідувань довелося перейти у протестанську віру.
Учасники гуртка уперше в українському суспільному русі ЗУ внесли до програмних документів ідею возз'єднання всіх українських земель у складі майбутньої федерації. Вони виступали за впровадження української мови і культури в усі сфери громадського життя.
Порівняльна характеристика діяльності «РТ» і «КМб»:
- робота в групах біля дошки
- перша визначає спільні риси діяльності
- друга група - відмінності
- клас доповнює відповіді членів груп
- висновки із порівняння
- оцінювання відповідей учнів
ІV Заключний етап уроку:
- підсумок уроку
- що на уроці було головним? цікавим
- чому НВрух і в Наддніпр.Україні і в ЗУЗ був єдиним?
- що спільного в становищі українців Наддніпр. України і західних українців у І пол.. ХІХ ст
- висновки
Автор: Мельніченко Наталія Євгенівна