2645
Оцініть публікацію
1 з 5 на основі 1 оцінок

Диктатура Юлія Цезаря

Мета: ознайомлення учнів зі змінами в житті Римської держави; висвітлити основні періоди в біографії Юлія Цезаря; розглянути основні напрямки внутрішньої і зовнішньої політики Юлія Цезаря; розвивати зорову пам'ять та логічне мислення; виховувати мужність, хоробрість, саможертви н а користь держави.

Обладнання: карта Стародавнього світу, ілюстрації, портрети, виставка рефератів з теми „Диктатура Юлія Цезаря", Гай Светоний Транквили „Жизнь двенадцати Цезарей", В. Кузищина „История Древнего Рима", відеофільм „Клеопатра" - дві частини.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  • Організація учнів класу.
  • Перевірка домашнього завдання.

Усно:

  • Яким було становище і життя рабів у Римі?
  • Як Корнелія Сулку можна охарактеризувати як диктатора?
  • Дайте характеристику повстанню під проводом Спартака. Чи могло повстання досягти успіху?

Письмово по картах:

  • Які джерела поповнення рабів ти знаєш?
  • Для чого римляни тримали гладіаторів? Ким був Спартак?
  • Як спалахнуло і як розвивалося повстання рабів у Римі?
  • Які достоїнства Спартака Плутарх вважає найважливішими?
  • Як виникли слова „гладіатор", „арена"?
  • Хто з населення брав участь у повстанні? Як загинув Спартак?

Перед тим як перейти до вивчення нового матеріалу, я пропоную пограти в інтелектуальну гру-змагання між рядами.

Питання:

  • Яка найдовша річка у світі? (Ніл.)
  • Назвати найглибше озеро в світі? (Байкал.)
  • Скільки ручок мала давньогрецька амфора? (Дві.)
  • Як називалося Дніпро в давнину? (Борисфен.)
  • В якій кількості взяв Ной звірів у свій ковчег? (По парі.)
  • Назвіть найвищу гору в світі? (Джомолунгма або Еверест.)
  • Обчислити 7 × 6? (42.)
  • Як перекласти на українську мову російське слово „галстук"? (Краватка.)
  • Назвати сьомий місяць року? (Липень.)
  • Які небесні тіла модна побачити на нічному небі? (Зірки, планети, супутники, комети, астероїди.)
  • Які розділові знаки можна зустріти в друкованому тексті? (Крапка, кома, тире, дужки, лапки.)
  • Які зернові культури вирощують на наших полях? (Пшениця, жито, овес, ячмінь, просо.)
  • Як називали себе монархи різних країн? (Імператор, цар, король, залізо, олово, ртуть, свинець.)
  • Які метали були відомі людям ще до нашої ери? (Золото, срібло, мідь, залізо, олово, руть, свинець.)
  • Як у різних релігіях називали культові споруди? (Церква, костел, собор, синагога, мечеть.)

Пояснення нового матеріалу

План

  • Дитячі та юнацькі роки Юлія Цезаря.
  • Кар'єра політика, диктатура Цезаря.
  • Реформи Гая Юлія.
  • Смерть Цезаря.
  • Вплив диктатора на народ після смерті.

На минулому уроці дві групи учнів отримали завдання підготувати розповідь про походження та юність Гая Юлія.

Доповідь першого учня

Гай Юлій Цезарь народився 13.07.1000 року до н. е. Походив із стародавнього і знатного патриціанського роду. Він сам з притаманною справжньому римлянові гордістю підносив свій рід до напівлегендарних царів і навіть до богів.

„Рід моєї тітки Юлії підноситься від матері до царів, а по батьку ж - до безсмертних богів, так як від Анка Марція походять Марси-Рекси - рід Юліїв, до якого належить і моя сім'я".

Що стосується матері царя - Аврелії, вона також походила з стародавнього плебейського роду Аврелії. Незважаючи на знатність походження, родина Цезаря традиційно була зв'язана з противниками сенатського режиму, з тими, кого вважають представниками демократичного крила. Така традиція могла йти від матері, в роду якої були не тільки консули, але й народні трибуни.

Доповідь другого учня

У 84 році до н. е. юній Гай Юлій, очевидно, завдяки протекції впливових родичів і друзів родини, був обраний жрецем Юпітера. На цей поважний пост міг бути обраний лише той, хто належав до патриціанського роду.

У 84 році до н. е. він одружився з Корнелією, донькою консула Л. Корнелія Цінни, який залишився після смерті Гая Марія фактично єдиним правителем Риму. Але користуватися привілеями цього стану, як і виконувати не стільки важкі, як стиснуті обов'язки жерця Юпітера Гаю Юлію Цезарю припало недовго.

Доповідь третього учня

У 82 році до н. е. Рим завоювали суллянські війська і диктатором став Сулла. Спершу він відмінив усі закони, прийняті Марієм і Цінною. Їх прибічники були покарані. Цезар був усунений з посади жреця Юпітера. Потім від нього вимагали розлучення з Корнелією. Але Цезар не виконав наказу Сули. Це обернулося погано для Гая Юлія: посаг Корнелії було конфісковано, а Цезар позбавлений спадку. Під загрозою решту, переодягнений, хворий на лихоманку, Цезар блукав в Сабінській області. Та, не зважаючи на всі застережні засоби, його схопив сулленський патруль. Цезар відкупився за 12 000 динаріїв. Вимушений був залишити Рим і вирушив до Малої Азії. Повернувся у 79 році до н. е. у Рим після смерті Корнелія Сулли.

Після повернення Цезаря до Риму починається його політична кар'єра. У 62 році до н. е. займає високу посаду претора. У 61 році до н. е. управляє Південною Іспанією.

У 60 році до н. е. три видатні політики Риму - Г. Помпей, Мари Красс та Юлій Цезар утворили Перший тріумвірат (від слів „тріумф" - три та „вір" - муж). Це був союз, спрямований проти сенату. Триіумвіри поділили між собою керівництво провінціями і домовилися підтримувати один одного. Користуючись підтримкою колег Юлій Цезар організовував військовий похід у Галлію (територія сучасної Франції). У ході тривалої Галльської війни (58-50 рр. до н. е.) приєднав до риму величезну територію. Цезар вийшов до протоки Ла-Манш і навіть переправився на Британські острови. Завойовані землі увійшли до складу римської держави як провінції Галлія. Поки Красс воював з парфянами в месопотамських пустелях, а Цезар придушував повстання в Галлії, Помпей залишався в Римі і все більше впливав на державні справи. Після смерті в 53 р. до н. е. Красса Помпей фактично ставав єдиним правителем держави. Політична анархія в римі підказувала Сенатській олігархії необхідність сильної влади. Помпей здавався сенату кращим союзником, ніж Цезар. 52 року до н. е. Помпей був обраний консулом вперше в римській історії без колеги. У 50 р. до н. е. Помпей, наляканий успіхами Церазя у Галлії, почав схиляти сенат до прийняття рішення про відклик Цезаря з завойованих земель. 1 січня 49 р. до н. е. сенат ухвалив відповідний наказ. Народні трибуни наклали на це рішення „вето" і втекли до Цезаря. У розпорядженні Юлія Цезаря було лише два легіони (бл. 10 тис. воїнів). Перебуваючи біля кордонів Італії він розумів, що, перейшовши р. Рубікон, розпочне громадянську війну. Зваживши всі „за" і „проти", зі словами „Жереб кинуто!" - він переправився на той бік річки.

Помпей відступив до Греції. У Греції поблизу міста Фарсал. У 48 р. до н. е. відбулася битва двох видатних римських полководців.

Військо Цезаря ___ Військо Помпея

34 тисячі піхоти ___ 60 тисяч піхоти

1400 вершників ___ 7 тисяч кінноти.

Помпей втратив 15 тис. вбитими і 24 тис. полоненими.

У серпні 47 р. до н. е. відбулася вирішальна битва між Цезарем і Понтійським царем Фарнаком. Цезаря було проголошено диктатором на 10 років, але щороку обирався консулом. Диктатор - людина, яка організовує боротьбу проти зовнішнього ворога. Головна мета політики Цезар - відновлення нормального життя держави. Він видав ряд законів про устрій міст у провінціях, про безплатні роздачі хліба, а також закон проти розкоші, за яким було заборонено користуватися ножами, носити пурпурний одяг, перли. Цезар був не тільки полководцем, а й письменником.

Доповідь учня

Цезар - один з кращих римських прозаїків. З його творів збереглися „Записи про галльську війну" - 7 книг - важливе історичне джерело для вивчення суспільного ладу, побут й культури кельтських і германських племен І ст. До н. е. та „Записки про громадянську війну" - 3 книги. Для них характерна продуманість, ясна композиція, проста невимушена розповідь, точна мова, конкретність образів і тонка характеристика, як поодиноких людей, так і цілих народів (особливо галлів). Відомі збірники мови і листів Цезаря, 2 памфлети, ряд віршованих робіт.

Реформи Юлія Цезаря:

У 45 році до н. е. за наказом Юлія Цезаря було проведено реформу календаря. Календар у Римі вели спеціальні жерці. За багато років вони так заплутали лік днів, що й самі не могли у ньому розібратися. Тому про римських полководців говорили, що вони завжди перемагали, але ніколи не знали, в який день це трапилось. Цезар запросив до Риму вченого-агронома з Єгипту, щоб той виправив календар. Відтоді новий календар стали називати іменем Юлія Цезаря-юліанським.

У нашій країні ним користувалися аж до 1918 року. Але і зараз народ не забув юліанський календар, його дати прийнято називати „за старим стилем".

За своє життя Цезар ввів реформу дорожнього руху. Правила Цезаря, звичайно, були не досконалі і суттєво відрізнялися від сучасних, але дещо з них використовується і зараз, наприклад, вулиці з одностороннім рухом.

З сходу сонця і до кінця робочого дня (за 2 години до заходу сонця) заборонявся приїзд по Риму колісниць, екіпажів, приватних возів. А іноземці повинні були залишати транспорт за містом і пересуватися тільки пішки або в найманих паланках (своєрідне таксі). Щоб правила виконувалися, був створений спеціальний патруль, який повинен був в основному не допускати сутичок між „водіями".

Учні дивляться уривок з відеофільму „Клеопатра" про смерть Цезаря.

4. Закріплення вивченого матеріалу.

Учитель пропонує учням скласти кросворд з теми, даючи за основу одно із слів.

5. Домашнє завдання.

§ 48, с. 256-259, Бондровський.

Повторити § 26, с. 139-143.

§ 55, с. 212-115.

Повторити § 32, с. 124-127, Шалагінов.

Автор: Л. Смаль