Міць римської імперії. Конспект уроку

Мета: роз'яснити особливості та недоліки правління в Римській імперії.

Завдання: проаналізувати зміни Римської імперії за часи правління Октавіана Августа та його вплив на сенат; розкрити негативні особливості правління в Римській імперії: купівлю посад, не чесність людей, недостатність відповідальності посадових осіб.

Методи: співставлення, аналіз, робота у групах, робота із джерелами.

ХІД УРОКУ

1. Повторення: правління в Римській республіці.

2. Порівнюється правління в Римській республіці та Римській імперії з використанням схем.

3. Повторення: обов'язки сенату в період Римської республіки.

4. Учні діляться на групи з п'яти осіб.

5. Учні читають джерело та відповідають на запитання:

  • Яким чином змінилось формування сенату за часи Римської імперії в порівнянні з республіканським періодом?
  • Кому й чому було вигідне таке формування сенату?
  • Чому зменшилась роль сенату в період імперії?
  • Який погляд римлян на формування сенату в період існування імперії? Чому?
  • Якої шкоди завдало римському суспільству таке формування сенату?
  • Яким чином Октавіан Август зловживав своєю владою?

6. Опираючись на джерело, текст підручника й попередні відповіді, учні формулюють висновки про вплив сенату, що змінився, та зростання ролі імператора в період Римської імперії.

Зв'язки з антикорупційною освітою: учні, порівнюючи правління в республіці й імперії, установлюють негативні особливості республіканського правління. Роблячи висновки, відповідають на запитання, чому правління «посмертних» сенаторів впливало на державу. Формують негативний погляд на підкуп сенаторів, що процвітав у римській імперії.

Додаток

«Сенат давно вже розрісся та перетворився в розбещену юрбу - до нього входило понад тисячу членів, серед них і найнікчемніші люди, прийняті після смерті Цезаря за знайомством або за хабар, народ їх називав «посмертними» сенаторами».

Автор: Е. Галінайтіте