Коли руйнуються любовні стосунки - руйнується світ
Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчий шляхом норвезького письменника Кнута Гамсуна (Педерсена); проаналізувати художню реальність роману "Пан"; розкрити особливості трактування проблеми любові; показати місце Гамсуна у всесвітній літературі.
Обладнання: g> портрет письменника (Всесвітня література, 1998, № 9, форзац), репродукція картини М. Врубеля "Пан".
Випереджувальні завдання:
- один учень виконує роль письменника, інші готують запитання;
- підготувати повідомлення про значення слова "Пан";
- індивідуальні виступи учнів на теми:
а) символіка назви роману;
б) роль пейзажу у розкритті характерів головних героїв;
в) проблема любові в романі;
г) місце К. Гамсуна у світовій літературі.
Xід уроку
Установчо-мотиваційний міні-модуль
1 (10 хв.)
1. Слово вчителя про ранній модернізм у літературі початку XX ст. (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 43-44).
Змістовно-пошуковий міні-модуль
2 (20 хв.)
2. Бесіда-інсценівка зустрічі з письменником: учні й учитель задають запитання учню, який виконує роль письменника (Всесвітня література, 1998, № 6, с. 44).
3 (10 хв.)
3. Доповнення вчителя (Зарубіжна література, 1998, № 8, с. 13. Там само, 1999, № 8, с. 53).
Контрольно-смисловий міні-модуль
1 (10 хв.)
4. Анкета: перевірка знань учнів про життєвий та творчий шлях письменника (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 45).
Адаптивно-перетворювальний міні-модуль
2 (5 хв.)
5. Робота над літературознавчими поняттями:
- модернізм;
- неоромантизм;
- імпресіонізм;
(Всесвітня література, 1999, № 6, с. 45).
Системно-узагальнюючий міні-модуль
3 (5 хв.)
Робота над змістом роману "Пан"
6. Вступне слово вчителя (Всесвітня література, 1999, № 8, с. 46; Зарубіжна література, 1998, № 8, с. 14).
4 (20 хв.)
7. Індивідуальні виступи учнів (Зарубіжна література, 1999, № 1, с. 42).
1). Повідомлення про значення слова "Пан".
- Як ви вважаєте, чому К. Гамсун назвав роман саме "Пан"? Як можна поєднати назву з міфом?
2). Символіка назви роману.
Одним з найвищих досягнень життя і найбільшою його таємницею є природа. Вона завжди неповторна, прекрасна і загадкова. Немає досконаліших створінь, ніж рослини, тварини, люди. Усе це - один-єдиний світ, який оточує нас з дитинства. Та чи знаємо ми його? Чи усвідомлюємо чарівність і красу природи? Яке наше місце в цьому дивовижному світі?
3). Роль пейзажу в розкритті характерів головних героїв.
Провідна тема роману - кохання, яке постає у творі як непереборна сила, що не піддається контролю розуму, не знає перешкод і не визнає ніяких обмежень.
4). Проблема любові в романі.
1 (20 хв.)
8. Бесіда (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 46):
- від чийого імені ведеться розповідь у романі?
- яке життя уподобав лейтенант Томас Глан?
- як відбулося його перше знайомство з Едвардою?
- що важить у житті для Глана ліс?
- у чому виявляється схожість Глана з Паном?
- чому важко пояснити взаємини Едварди і Глана?
- яких вчинків очікує від коханого, взагалі від чоловіків, Едварда?
- який ідеал жінки у Глана?
- у чому виявляється трагедійність кохання Глана?
- які фантастичні образи супроводжують тему кохання? У чому полягає їх символічний зміст? Який фатальний вплив вони мають на життя героїв?
Контрольно-рефлексивний міні-модуль
2 (10 хв.)
9. Підсумок (заповнення пам'ятки) (Всесвітня література, 1999, № 5, с. 47).
3 (5 хв.)
10. Місце К. Гамсуна у світовій літературі (виступ учня) (Зарубіжна література, 1999, № 1, с. 43).
4 (5 хв.)
11. Узагальнююче слово вчителя.
- На жаль, роман К. Гамсуна, що розпочався як гімн красі, завершується трагічно. Стихія кохання, що підкорила серця лейтенанта Глана та Едварди, забирає життя у головного героя і щастя у героїні. Письменник доводить нам приреченість обох персонажів на сумний кінець їхніх взаємин. Навіть у ті хвилини, коли серця героїв були готові відкритись одне одному, щось чи хтось (а, може, то сам Пан?!) постійно стримує їх. Боротьба двох сильних характерів, сильних почуттів штовхає і Едварду, і Глана на імпульсивні, дивні та нелогічні, здавалося б, вчинки, які пояснюються лише внутрішнім змістом. Ревнощі Глана та очікування якогось дива від кохання з боку Едварди заважають героям відчути всю красу та насолоду почуттів.
І цей поєдинок, до якого приєднуються гордість та самозакоханість героїв, завершується поразкою і Едварди, і Глана. Але залишаються роздуми про різні "типи" кохання та якийсь сум...
Одна справа, коли любов безнадійно зникає, інша - усвідомлювати, що вона була в серці людини, але людина не зуміла нею розпорядитися. Взагалі, чому у деяких з нас таке нестримне бажання до самоутвердження за рахунок кохання? Може, любов не терпить насилля, може, їй треба свобода?..
А втім, відповідь на це запитання кожна людина має дати самостійно.