Коли руйнуються любовні стосунки - руйнується світ

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчий шляхом норвезького письменника Кнута Гамсуна (Педерсена); проаналізувати художню реальність роману "Пан"; розкрити особливості трактування проблеми любові; показати місце Гамсуна у всесвітній літературі.

Обладнання: g> портрет письменника (Всесвітня література, 1998, № 9, форзац), репродукція картини М. Врубеля "Пан".

Випереджувальні завдання:

  • один учень виконує роль письменника, інші готують запитання;
  • підготувати повідомлення про значення слова "Пан";
  • індивідуальні виступи учнів на теми:

а) символіка назви роману;

б) роль пейзажу у розкритті характерів головних героїв;

в) проблема любові в романі;

г) місце К. Гамсуна у світовій літературі.

Xід уроку

Установчо-мотиваційний міні-модуль
1 (10 хв.)

1. Слово вчителя про ранній модернізм у літературі початку XX ст. (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 43-44).

Змістовно-пошуковий міні-модуль
2 (20 хв.)

2. Бесіда-інсценівка зустрічі з письменником: учні й учитель задають запитання учню, який виконує роль письменника (Всесвітня література, 1998, № 6, с. 44).

3 (10 хв.)

3. Доповнення вчителя (Зарубіжна література, 1998, № 8, с. 13. Там само, 1999, № 8, с. 53).

Контрольно-смисловий міні-модуль

1 (10 хв.)

4. Анкета: перевірка знань учнів про життєвий та творчий шлях письменника (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 45).

Адаптивно-перетворювальний міні-модуль

2 (5 хв.)

5. Робота над літературознавчими поняттями:

- модернізм;

- неоромантизм;

- імпресіонізм;

(Всесвітня література, 1999, № 6, с. 45).

Системно-узагальнюючий міні-модуль
3 (5 хв.)

Робота над змістом роману "Пан"

6. Вступне слово вчителя (Всесвітня література, 1999, № 8, с. 46; Зарубіжна література, 1998, № 8, с. 14).

4 (20 хв.)

7. Індивідуальні виступи учнів (Зарубіжна література, 1999, № 1, с. 42).

1). Повідомлення про значення слова "Пан".

- Як ви вважаєте, чому К. Гамсун назвав роман саме "Пан"? Як можна поєднати назву з міфом?

2). Символіка назви роману.

Одним з найвищих досягнень життя і найбільшою його таємницею є природа. Вона завжди неповторна, прекрасна і загадкова. Немає досконаліших створінь, ніж рослини, тварини, люди. Усе це - один-єдиний світ, який оточує нас з дитинства. Та чи знаємо ми його? Чи усвідомлюємо чарівність і красу природи? Яке наше місце в цьому дивовижному світі?

3). Роль пейзажу в розкритті характерів головних героїв.

Провідна тема роману - кохання, яке постає у творі як непереборна сила, що не піддається контролю розуму, не знає перешкод і не визнає ніяких обмежень.

4). Проблема любові в романі.

1 (20 хв.)

8. Бесіда (Всесвітня література, 1999, № 6, с. 46):

  • від чийого імені ведеться розповідь у романі?
  • яке життя уподобав лейтенант Томас Глан?
  • як відбулося його перше знайомство з Едвардою?
  • що важить у житті для Глана ліс?
  • у чому виявляється схожість Глана з Паном?
  • чому важко пояснити взаємини Едварди і Глана?
  • яких вчинків очікує від коханого, взагалі від чоловіків, Едварда?
  • який ідеал жінки у Глана?
  • у чому виявляється трагедійність кохання Глана?
  • які фантастичні образи супроводжують тему кохання? У чому полягає їх символічний зміст? Який фатальний вплив вони мають на життя героїв?

Контрольно-рефлексивний міні-модуль

2 (10 хв.)

9. Підсумок (заповнення пам'ятки) (Всесвітня література, 1999, № 5, с. 47).

3 (5 хв.)

10. Місце К. Гамсуна у світовій літературі (виступ учня) (Зарубіжна література, 1999, № 1, с. 43).

4 (5 хв.)

11. Узагальнююче слово вчителя.

- На жаль, роман К. Гамсуна, що розпочався як гімн красі, завершується трагічно. Стихія кохання, що підкорила серця лейтенанта Глана та Едварди, забирає життя у головного героя і щастя у героїні. Письменник доводить нам приреченість обох персонажів на сумний кінець їхніх взаємин. Навіть у ті хвилини, коли серця героїв були готові відкритись одне одному, щось чи хтось (а, може, то сам Пан?!) постійно стримує їх. Боротьба двох сильних характерів, сильних почуттів штовхає і Едварду, і Глана на імпульсивні, дивні та нелогічні, здавалося б, вчинки, які пояснюються лише внутрішнім змістом. Ревнощі Глана та очікування якогось дива від кохання з боку Едварди заважають героям відчути всю красу та насолоду почуттів.

І цей поєдинок, до якого приєднуються гордість та самозакоханість героїв, завершується поразкою і Едварди, і Глана. Але залишаються роздуми про різні "типи" кохання та якийсь сум...

Одна справа, коли любов безнадійно зникає, інша - усвідомлювати, що вона була в серці людини, але людина не зуміла нею розпорядитися. Взагалі, чому у деяких з нас таке нестримне бажання до самоутвердження за рахунок кохання? Може, любов не терпить насилля, може, їй треба свобода?..

А втім, відповідь на це запитання кожна людина має дати самостійно.