3704
Оцініть публікацію
1 з 5 на основі 2 оцінок

М. Метерлінк. "Синій птах" - лірична оповідь про пошуки щастя

Мета: проаналізувати філософські роздуми автора про велич навколишнього світу, в якому живе людина, про бажання пізнати таємниці речей і щастя, постановку ним питань загальнолюдської моралі; донести учням гуманізм письменника; продовжити роботу над формуванн ям загальнонавчальних навичок і вмінь; виховувати високі духовні цінності.

Хід уроку

1. Установчо-мотиваційний міні-модуль
1 (10 хв.)

1. Бесіда

- Що таке щастя?

(за сл. Ожегова: 1) почуття повного задоволення; 2) успіх, удача.

- Чи може бути одне щастя на всіх? У всіх одне? Однакове?

- Щастя - це істина? (Шлях до істини нікому не дається легко).

- Як ви розумієте вислів "пошуки щастя"? Чи можна його знайти?

- Щастя десь живе, існує відокремлено від людини?

- Свого часу Горацій сказав, що людина народжена, щоб бути щасливою. Хто повинен принести чи дати це відчуття?

2. Слово вчителя

- Дати відповіді на ці запитання намагалося багато різних людей, в тому числі й передовсім письменників. Одним з них був бельгійський драматург, лауреат Нобелівської премії М. Метерлінк.

2 (20 хв.)

3. Оголошення теми та мети уроку

4. Робота в зошитах

(Записати тему уроку та скласти короткий конспект за виступами учнів).

- Ранні твори сповнені песимізму.

- Творчість Метерлінка - це втілення в життя його власних засад, які він обґрунтував у трактаті "Скарби для смиренних".

- Теорія "театру мовчання" або "театру смерті".

Головне у житті - не слова, а внутрішня мова, внутрішні почуття і голоси.

- Два плани життя: реальний і справжній (потойбічний), який треба осмислити.

- Образи-символи, символи ідеї.

- П'єса "Сліпці". Висновок: якщо людство не поверне собі віру - воно загине.

- Другий період творчості - після 900-х років: герої стають активними, здатними боротися за своє щастя.

- "Театр любові". Метерлінк - прогресивний романтик.

- Філософська драма-казка "Синій птах" - втілення нових поглядів Метерлінка на життя.

5. Виступи учнів, які мали індивідуальні завдання до уроку:

  •  життєвий шлях Метерлінка,
  • рання творчість,
  • теорія "театру мовчання",
  • образи-символи в творчості Метерлінка,
  • другий період творчості,
  • "театр любові".

3 (10 хв.)

6. Ознайомлення з сюжетом п'єси.

2. Змістовно-пошуковий міні-модуль
1 (10 хв.)

Бесіда за змістом казки "Синій птах".

- Чому саме Тільтіль і Мітіль повинні знайти Синього Птаха? (Щирими, безпосередніми, добрими є тільки діти, вони чисті та безгрішні).

Для чого їм потрібен птах? (Допомогти хворій дівчинці).

- А що з нею? (Вона хоче бути щасливою).

- Що символізує собою Синій птах? (Людське щастя).

- Чому саме синій? (Синій - колір життя: вода, де зародилося життя, чисте небо, голуба (синя) планета Земля).

- Чому птах? (Думки про щось високе, бажане, але далеке і недосяжне. Птаха, як і щастя, неймовірно важко піймати і ще важче втримати).

- Які ще образи-символи є в п'єсі і що вони символізують?

(Пес - втілення відданості, готовності до самопожертви.

Кішка - втілення улесливості, підступності, зрадництва.

Хліб - слабкодухість, боягузтво.

Вогонь - бездумна відчайдушність.

Душа Світла - уособлює справедливість, символ пізнання нового).

- Чому Душа Світла не завжди може бути поруч, разом з дітьми? (Зовсім як у житті: бачити лише істини теж буває дуже важко).

- В який часовий простір потрапляють діти? (У минуле, майбутнє, теперішнє).

Про що це свідчить: три виміри часу? (Щастя - поняття вічне, до нього завжди прагнули люди і будуть шукати його завжди).

2 (10 хв.)

- Що побачили діти насамперед? (Душі предметів).

- За допомогою чого? (Чарівної зеленої шапочки з чудовим діамантом, яку подарувала фея).

- Для чого потрібна ця шапочка? (Щоб прозріти, побачити приховану істину. Людство осліпло і не помічає багато чого навколо себе).

- Як говорить про це фея Берилюна? ("Потрібно бути сміливими, потрібно уміти бачити і те, що не лежить на поверхні").

- Чиї душі першими побачили діти і чому саме їх? (Хліб, Вогонь, Молоко, Цукор - першооснова елементів).

- Чому герої казки бояться, що людина знайде Синього Птаха? (Вони втратять власну незалежність).

3. Контрольно-смисловий міні-модуль
1 (10 хв.)

- Який художній прийом використовує автор для пошуку героями щастя? (Подорожі).

(Діти спостерігають "невидиме щастя предметів", і це відкриває чарівність життя. Потрібно уміти сприймати всі ті радощі, які воно дарує щодня.)

- Які таємниці пізнають діти?

- У країні Спогадів? (Про моральний обов'язок перед тими, хто пішов з життя).

Природа зберігає в собі багато невідомого людям, і берегинею її таємниць у п'єсі є Ніч. Вона надійно стереже двері, за якими вони заховані.

- У палаці Ночі? (Ніхто не має права завадити людині пізнати те, що зачинене за дверима. Двері - символ незнання, порогу, що приховує таємниці).

Тільтіль пізнає красу ночі, зірок, солов'їний спів, світлячки, роси, нічні аромати.

- У Лісі? (Силу людини, її перевагу над іншими силами природи підтверджують слова Духу Дуба).

- Від чого буває страх у людини? (Від незнання, бо невідоме змушує людину боятися навколишнього світу).

- На кладовищі? (Розуміння вічності і безперервності життя. Буття не припиняється, воно лише набуває інших форм. Замість жахів постає прекрасна картина саду, гімн Сонцю і Життю).

- Сади Блаженства. (Пізнати їх - означає пізнати самого себе. Щоб осягнути істину, треба мати силу волі перебороти в собі слабкість, бути цілеспрямованим, непохитним у досягненні мети, не піддаватися спокусі Блаженства Бути Багатим, Блаженства Нічого Не Знати та ін.).

- А які ще Блаженства там живуть? (Блаженство Бути Здоровим, Блаженство Дихати Повітрям, Блаженство Любити Батьків тощо).

- Царство Майбутнього. (Це гімн людині, її безмежним і прекрасним можливостям, це віра драматурга в те, що людина зуміє розкрити таємниці природи і зробити життя щасливим).

4. Адаптивно-перетворювальний міні-модуль
1 (5 хв.)

Метерлінк стверджує, що людина не вирішує свою долю, але вона має високе призначення у житті: вона мусить залишити після себе слід на землі. Про це свідчить відповідь Дитяти на запитання, що будуть робити діти, які сплять:

"... вони неодмінно мають із чимось прийти на Землю - з порожніми руками туди не пускають..."

- Пробудження (наближення казкових ідеалів до повсякденного життя: сусідка нагадує фею, її хвора донька - Душу Світла...).

- Чому Синій Птах випурхнув з рук і полетів? (Бо щастя - це мить, це мрія кожної людини і всього людства, але цілком щасливою людина, мабуть, не буває).

- Чому діти так і не знайшли Синього Птаха? (Процес пізнання - нескінченний. Істина не може бути пізнана раз і назавжди).

- А де вони знайшли свого Синього Птаха? (У себе вдома, а не в казці: це горлиця, яка живе в клітці. Сама по собі вона не приносить щастя, але, віддавши птаха хворій дівчинці-сусідці, Тільтіль зробив її щасливою, і вона одужала).

5. Системно-узагальнювальний міні-модуль
1 (5 хв.)

Висновок.

- То в чому ж полягає щастя? (Не лише в пізнанні природи і світу, в осягненні істини; воно - в добрих справах, допомозі нужденним).

Напевно, у кожного своє, особисте, неповторне щастя. Людина щаслива настільки, наскільки сама це відчуває. І кожен в змозі відшукати саме свого Синього Птаха. Можливо, живе він зовсім поряд.

- Що, крім щастя, символізує Синій Птах? (Віру в можливість пізнання світу людиною, в те, що для пізнання істини потрібні чисті руки і світла душа. А Синій Птах повинен служити не комусь одному, а всім людям).

6. Контрольно-рефлексивний міні-модуль
1 (10 хв.)

Самостійна робота:

Дати письмово відповіді на запитання:

1. Які таємниці пізнали Тільтіль і Мітіль за час мандрів?

2. Які сучасні проблеми ви пізнаєте під час знайомства з п'єсою?