"Найголовніша прикраса людини - чисте сумління" (Цицерон)

Епіграф. Його стійкий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чуттєвий, вів сумнівну в своєму результаті битву проти нищівних і потворних віянь нашого часу.

Жан-Поль Сартр

Хід уроку

1. А. Камю - один з найвидатніш их представників літератури екзистенціалізму (Зарубіжна література, 1998, № 4, с. 17).

Вступне слово вчителя

- Видатний французький письменник А. Камю зажив популярності ще за життя, і нині твори його не втрачають актуальності через те, що письменник зумів поставити в них багато запитань, важливих як для його сучасників, так і для наступних поколінь.

Екзистенціалізм (екзистанс (фр.) - людське існування) - течія модернізму в літературі, виникла перед Другою світовою війною. Характерні риси - суб'єктивізм, індивідуалізм, песимізм, заперечення будь-якого насильства. Представники - Марсель, Сартр, Камю.

Висновок

"Життя абсурдне". Але Камю говорить, що навіть тоді, коли для людини немає виходу, вона повинна хоча б спробувати вберегти повагу до себе і до тієї справи, на яку прирікає її сліпий рок.

2. Життєвий та творчий шлях письменника (у формі "запитання - відповідь": учні за бажанням ставлять один до одного запитання і дають відповіді).

3. Складання опорного конспекту

1. Камю - філософ і літератор. Теми творів - відчуженість людини, її приреченість, свобода і право, "сторонність" та абсурдність людського буття. Абсурд - це ясний розум, можливе відкриття змісту життя як спілкування, єднання людей у боротьбі проти зла.

2. Тема бунту. Бунт - це шлях від тиранії до цивілізації, об'єднання людей.

3. Повість "Сторонній" (1942) - Камю показує прірву ніж людиною і світом, який її оточує, а також страшну прірву між людьми.

4. "Міф про Сізіфа" (1943) - про призначення людини. Суть її існування (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 34).

5. П'єса "Калігула" (1945) - це трагедія людини, яка намагалася бути вірною сама собі.

6. Філософський роман-притча "Чума" (1947), написаний під враженням фашистської окупації і руху Опору.

Оран - то планета Земля, що загубилась у безмежному Всесвіті, і кожен з героїв твору - носій якоїсь філософської ідеї.

4. Робота за змістом повісті "Сторонній" (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 34; Зарубіжна література, 1998, № 4, с. 18).

Висновки

"Сторонній" - сигнал тривоги з приводу оскудіння громадянськості. Суд над "стороннім" виливається у саркастичний суд самого автора над фальшивими цінностям и суспільства, що занапастило людську душу.

5. Тлумачення змісту роману А. Камю "Чума" (Зарубіжна література, 1997, № 2, с. 38).

- Що таке притча? (Твір з чітко вираженою мораллю, з конкретною повчальною ідеєю).

- Роман є своєрідним підсумком філософських роздумів письменника над особливостями колективістської моралі.

Чому все ж таки колективістська мораль бездіяльна? - запитує Камю в романі ("Вона не має права на відпочинок, а тим більше на бездіяльність").

Фабула твору

Середньовічна хвороба нищила сучасне місто, як нищила фашистська чума цивілізацію XX століття. Кожний з персонажів, котрі згуртувалися навколо доктора Ріє, має свій шлях до "прозріння".

Водночас роман є і пересторогою людству: "мікроб чуми ніколи не гине, не зникає... він чекає на свій час..."

Бесіда за запитаннями підручника (с. 238) та хрестоматії (с. 347):

- розуміння образів роману (Зарубіжна література, 1997, №2, с. 36).

Висновок

Світ - абсурдний, у ньому панує зло. але людина, щоб бути гідною звання людини, мусить не підкорятися злу, незважаючи на його одвічність.

6. Дискусія за проблемами, піднятими в романі

- В будь-яких умовах, навіть в обставинах загального краху людина повинна виконувати свої обов'язки.

- Людина має робити те, що потрібно робити.

- Найголовніше - виконувати свої обов'язки.

- Людина мусить залишатися вірною людському в собі; повинна протистояти злу навіть у тому разі, коли немає ніякої перспективи і ніякої надії.

- Солідарність, що виникає у процесі боротьби, душевна близькість людей залишається абсолютною цінністю навіть тоді, коли історично ні до чого не веде. Солідарність зміцнює і звеличує все найкраще в людині.

- Люди швидше добрі, ніж злі.

7. Творча письмова робота: "Є більше підстав захоплюватися людьми, ніж ставитися до них з презирством" (А. Камю).