О, якби боги- вселили в камінь людську душу!
Мета: навчити учнів читати й "бачити" драматичний твір і на прикладі п'єси "Пігмаліон" показати майстерність Шоу-драматурга, значимість змісту, парадоксальність ситуацій і характерів, динамізм діалогів, психологізм монологів у творі; під час аналізу композиції та сюжету п'єси роз
крити її основну ідею, показати, під впливом чого відбувається перетворення простої квіткарки на "даму з вищого товариства".Хід уроку
1. Оголошення теми та мети уроку.
Епіграф. Він все так зображує, що заставляє людей думати, нібито він шуткує, інакше вони б повісили його.
Б. Шоу
2. Ознайомлення з життєвим та творчим шляхом драматурга:
а) виступи учнів;
б) доповнення вчителя (Зарубіжна література, 1997, № 5, с. 57);
- ім'я Б. Шоу передовсім асоціюється з величезною кількістю літературних анекдотів:
1. Одна настирлива дама запитала Шоу: "Як краще писати, щоб стати відомим письменником?"
- Зліва направо, - відповів Шоу.
2. Шоу зустрів молодого письменника, котрий хвастливо розповідав про свої літературні успіхи.
- Коли мені виповнилось двадцять, - згадував він, - лікар заборонив мені палити, боючись, що сигарети можуть негативно вплинути на мої розумові можливості.
- І чому ж ви не послухали лікаря? - запитав Шоу.
5. "Чому Бог створив спочатку чоловіка, а тільки потім жінку?" - запитала одна дама у Шоу.
- Тому, що він не хотів, щоб під час створення чоловіка жінка давала йому поради.
4. Якось Шоу запитали, як з'являються його кмітливі фрази.
- Це дуже просто, - відповів він. - Я думаю про щось нерозумне і тут же кажу зовсім протилежне.
Складання опорного конспекта
1. З 1879 по 1883 р. Шоу пише 5 романів, надсилає їх до 60-х видавництв, але йому відмовляють. Тоді - звернення до драматургії.
"Є давня приказка, що якщо чоловік не закохався до сорока років, то краще йому не закохуватись і потім. Я давно помітив, що це правило стосується не тільки кохання, а й багато чого іншого - наприклад, до написання п'єс - і записав собі на пам'ять, що якщо я до сорока років не напишу хоч би п'ять п'єс, то краще мені зовсім не братися за драматургію". Та першу п'єсу Шоу написав у сорок років, але це не завадило йому зайняти одне в перших місць у світовій драматургії.
2. Шоу і Шекспір.
Боротьбу за оновлення драми Шоу розпочав з пропаганди творчості Г. Ібсена. Відстоюючи його, він раптом накинувся на Шекспіра. Шоу, який знищує Шекспіра, - улюблена тема карикатуристів (Шоу у вигляді монаха-самітника молиться перед черепом Ібсена і змітає сміття на томик Шекспіра).
3. Футуризм в Росії.
Цю боротьбу в Росії підтримували футуристи, в числі яких був і Маяковський, що закликав "скинути Пушкіна з пароплаву сучасності". (До речі, Маяковський, котрий заявляв, що не читає Пушкіна, продовжив фразу, додавши, що він знає його напам'ять). Футуристи створили лялькову комедію "Шекса і Шо". Це свідчить про літературну боротьбу не тільки в Англії, а й в Росії та інших країнах.
4. Найбільш відомі п'єси:
- "Неприємні п'єси",
- "Серцеїд",
- "Приємні п'єси",
- "Кандида",
- "Поживемо - побачимо!",
- "Учень диявола",
- "Цезар і Клеопатра" та ін.
5. Нобелівська премія в 1926 році - це визнання драматурга.
Особливості художнього методу Шоу.
- Улюблений прийом - парадокс.
Парадокс - судження або вираз, які протиставлені загальноприйнятим поняттям, здоровому глузду (часто тільки зовні). В давньогрецькій філософії цей термін використовувався для характеристики нової оригінальної думки.
"Не відкладай на завтра те, що можна зробити післязавтра" - це парадокс О. Уальда. А ось один із парадоксів Шоу: "Не чини з іншими так, як хочеш, щоб вони чинили з тобою: у вас можуть бути різні смаки".
Мета парадоксу - висміяти догму, здивувати незвичайним, вразити оригінальністю судження. Інколи на парадоксі можуть навіть створюватися твори (в п'єсі Шоу "Гірко, але правда" мікроб заражається від людей).
- Шоу розробляє "класифікацію" людства: на 700 міщан припадає 299 ідеалістів і 1 реаліст.
- Шоу розвиває жанр п'єси-дискусії, в центрі якої зіткнення думок, позицій, поглядів, а також гострі моральні проблеми.
П'єса "Пігмаліон"
"Пігмаліон" (1912-913) - одна з найпопулярніших п'єс Шоу. Проблеми фонетики англійської мови з його вкрай важкою вимовою завжди хвилювали письменника, і він поставив перед собою завдання пропаганди наукової фонетики.
- Чи можна сказати, що п'єса саме про це?
- Поясніть назву твору. (Всі, мабуть, знають міф про скульптора Пігмаліона, володаря Кіпру, який закохався в статую прекрасної дівчини Галатеї, яку сам вирізьбив. Афродіта оживила статую, і вона стала дружиною Пігмаліона).
- Що, на ваш погляд, зближує драму Шоу з міфом і що відрізняє?
5. Робота над змістом п'єси у вигляді розігрування ситуації:
"Еліза, розкажіть!" (Учні від імені Елізи розповідають про те, що трапилось з нею).
6. Підсумок
- Які ж основні проблеми, підняті в п'єсі? (Природна рівність людей, культура мови, духовний розвиток).
- Чому п'єса називається "Пігмаліон", а не "Галатея"?
Домашнє завдання.
Про своє враження від п'єси написати у формі листа до її автора, який починається словами: "Дорогий містер Шоу..."